Romanii prefera in continuare sa ia credite ipotecare in valuta
Data publicarii: 26-06-2008 | Finante-BanciPopulatia din Romania prefera in continuare creditele ipotecare in valuta in detrimentul celor in lei, deoarece dobanda este mai avantajoasa pentru imprumuturile in monede straine, a declarat, miercuri, presedintele Alpha Bank Romania, Sergiu Oprescu.
Astfel, rata medie a dobanzii pe termen lung la imprumuturile pentru populatie in euro a ramas constanta in primul trimestru din 2008, raportat la anul trecut, la 7,65%, in timp ce dobanda la lei a crescut cu aproape 5%, respectiv de la 11,35% la 11,91%, a explicat Oprescu, prezent la un seminar pe tema finantarii in domeniul imobiliar.
De asemenea, la acelasi venit, un client poate lua un credit mai mare in euro fata de unul in lei. In cazul creditelor ipotecare in euro, o persoana isi permitea, anul trecut, sa cumpere 62 de metri patrati raportat la o anumita unitate de venit, in timp ce, printr-un imprumut ipotecar in lei, aceeasi persoana, cu acelasi venit, cumpara numai 45 de metri patrati.
Pe de alta parte, accesibilitatea unei locuinte prin contractarea unui credit ipotecar a scazut atat in cazul imprumuturilor in valuta, cat si al celor in lei.
Pentru creditele ipotecare in euro, aceeasi persoana cumpara, dupa primele trei luni ale lui 2008, cu 9,6 metri patrati mai putin fata de 2007. In cazul imprumuturilor in lei, pierderea a fost de 8,5 metri patrati dupa primul trimestru din 2008, respectiv pana la 36,5 metri patrati.
Oprescu a subliniat ca aceasta pierdere a accesibilitatii a fost, insa, compensata integral de cresterile salariale, avand in vedere ca, in intervalul aprilie 2007 - aprilie 2008, acestea au ajuns la aproape 25%.
Din totalul pietei creditelor garantate ipotecar, de 8,3 miliarde euro dupa primul trimestru al acestui an, 46% erau imprumuturile ipotecare in valuta, 5% creditele ipotecare in lei, 27% erau credite de consum garantate ipotecar in lei, in timp ce restul de 22% erau credite de consum garantate ipotecar in valuta.
Dintre aceste patru categorii, cea mai rapida rata de crestere o au in continuare creditele de consum cu garantie ipotecara, cu o rata anuala de crestere de 176%, dar care s-a temperat in raport cu anul trecut, cand avansul a fost cu 231%.
In contrast, creditele ipotecare in valuta au inregistrat, in primul trimestru, un avans cu 81% fata de intervalul echivalent al anului trecut, de la o rata de anuala de crestere de 76% in 2007.
In ciuda ritmului alert, piata creditelor ipotecare din Romania are in continuare potential de dezvoltare, in conditiile in care volumul acestor imprumuturi a ajuns, anul trecut, la putin peste 3% din produsul intern brut (PIB), fata de o medie de aproape 39% din PIB in zona euro. Astfel, nivelul la care a ajuns Romania este la doar 8,3% din cel in zona euro.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut