Sute de plangeri la adresa bancilor, pentru comisioane pe neve
Data publicarii: 26-06-2008 | Finante-BanciPana la sfarsitul anului am putea avea un cod al bunelor practici bancare, care sa protejeze mai bine consumatorii, noteaza Gandul. Clientii se plang mai ales de faptul ca li se cer comisioane care nu erau trecute initial in contracte.
Vesti bune pentru cei care au credite si au trebuit sa plateasca taxe sau comisioane ce nu erau incluse in contractul initial sau care nu au fost anuntati in momentul in care li s-a modificat dobanda la imprumut. Pana la sfarsitul acestui an, este posibil ca bancherii si autoritatea pentru protectia consumatorilor sa puna la punct un cod al bunelor practici bancare, in care sa fie precizate foarte clar obligatiile pe care le au atat bancile cat si consumatorii. De la inceputul anului pana acum, in Capitala au fost depuse 400 de plangeri la adresa bancilor, la nivel national neexistand inca o statistica in acest sens.
Cei mai multi reclamanti se plang de faptul ca au trebuit sa dea mai multi bani decat se stabilise initial prin contractul de credit, pentru ca unele banci au marit sau au introdus comisioane si taxe despre care nu se mentionase nimic initial, sau ca dobanzile au fost modificate fara a fi si ei anuntati de catre banci. "Speram ca acest cod al bunelor practici sa fie asumat de catre banci anul acesta. Din acel moment, reglementarile vor fi foarte clare. In momentul de fata, oamenii se plang, noi amendam, iar bancile ne ataca amenda la tribunal.
Codul va ajuta la reglementarea pietei bancare si va proteja mai bine consumatorii", a declarat pentru Gandul Dan Vlaicu, presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului (ANPC). El nu a precizat insa cate amenzi a acordat ANPC pana acum bancilor sau care sunt bancile care au primit cele mai multe reclamatii, declarand doar ca amenzile urca de la cateva zeci la cateva sute de milioane de lei vechi si ca de dat, s-au dat.
Bancherii recunosc si ei ca sunt probleme
"Sezonul" plangerilor este inceputul de an, cand bancile ajusteaza dobanzile variabile la noile cote si cand se incaseaza comisioanele de administrare de conturi. In unele cazuri plangerile nu au acoperire legala. "In cazul unui credit cu dobanda variabila, care este calculata in functie de dobanzile interbancare la nivel european, banca nu este obligata sa anunte clientul, pentru ca se considera ca evolutia acestor dobanzi internationale este o informatie publica", explica Vlaicu. In alte cazuri insa este vorba despre comisioane care apar peste noapte si care, in final, scumpesc rata initiala sau costul de obtinere a creditului. Bancherii recunosc si ei ca sunt probleme in ceea ce priveste relatia dintre clienti si banci.
"ARB este in dialog cu ANPC in ceea ce priveste contractele de credit. ANPC ne-a atras atentia ca exista unele clauze unde, in conformitate cu normele europene si legislatia europeana, ar trebui sa aducem unele ajustari. Ajustarile se refera la doua aspecte foarte importante, respectiv dobanzile si comisioanele", a declarat ieri Radu Gratian Ghetea, presedintele al Asociatiei Romane a Bancilor (ARB). El a precizat ca principalele puncte critice sunt dobanzile si comisioanele. In timp ce bancile nu pot fi obligate sa practice numai dobanzi fixe, comisioanele ar trebui sa fie la acelasi nivel, cu unele exceptii, pe toata durata contractului.
"Topul" plangerilor la adresa bancilor:
- introducerea unor noi comisioane sau marirea celor vechi
- modificarea dobanzilor fara a fi anuntat
- probleme la efectuarea tranzactiilor
- trecerea pe lista neagra a datornicilor desi nu exista motive
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză