Etichete-avertisment pe ambalajul alimentelor
Data publicarii: 01-07-2008 | DiverseSapte companii mari au, de ieri, produse cu ambalaje noi, care ofera informatii despre cantitatea de calorii, proteine sau glucide, noteaza Evenimentul Zilei.
Consumatorii vor sti mai exact cate calorii, grasimi si proteine contin anumite alimente, dar si cate portii pot manca din fiecare aliment, datorita unui nou sistem de etichetare lansat ieri. Insa nu toate produsele de pe piata vor avea ambalaje noi.
Pana la sfarsitul acestui an, etichetele se vor regasi pe toate alimentele produse de primele sapte companii importante de pe piata: Coca-Cola, Danone, Kraft, Mars, Nestle, Star Foods si Unilever. Desi reprezentantii companiilor sustin ca noile ambalaje ii vor ajuta pe romani sa aleaga ce mananca, in functie de cat are nevoie organismul lor, sunt si specialisti care apreciaza ca etichetele vor deruta consumatorii.
Informatii pe ambele fete ale ambalajului
Etichetele noi, lansate ieri, avertizeaza asupra cantitatii de lipide, zaharuri, sare si energie. Pe fata produsului se va gasi continutul de energie al unei portii exprimat in kilocalorii, alaturi de procentul pe care il reprezinta din cantitatea zilnica recomandata (CZE). Pe verso sunt trecute informatiile despre cantitatea de energie, proteine, glucide, carbohidrati, sare, fibre si procentul pe care acestea il reprezinta din CZE recomandat. De exemplu, un produs care contine 1,1 grame de proteine acopera 2% din necesarul cotidian. Doza zilnica s-a calculat in functie de nevoile unui adult mediu.
"Este un demers al companiilor de autoreglementare, necesar pentru educarea consumatorilor. Astfel, acestia vor alege cantitatea pe care o mananca stiind si care este doza zilnica indicata", sustin reprezentantii companiilor producatoare.
Pe de alta parte, specialistii apreciaza ca noile etichete nu vor face decat sa-i deruteze pe consumatori. Mai mult, expertii sustin ca producatorii sau gandit numai la aspectul cantitativ al produselor, nu si la calitatea nutrientilor continuti.
"Daca nu au cunostinte solide despre nutritie, consumatorii vor fi pusi in fata unor dileme. Vor crede ca pot bea numai cola, atata timp cat nu depasesc necesarul de calorii. Nu este suficient sa le spui cate proteine pot consuma, ci tipul de proteine si calitatea caloriilor. Nu e totuna daca iau 100 de calorii din peste oceanic sau 100 de calorii din zahar rafinat", subliniaza Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetari Alimentare din Bucuresti.
"Legea etichetarii" intra in vigoare in 2010
Toate companiile de pe piata ar putea fi obligate, din 2013, sa puna etichete cu informatii clare despre cantitatea de nutrienti din produsele alimentare si procentul lor din doza zilnica recomandata. Parlamentul Europei intentioneaza sa introduca, cel tarziu in 2010, o lege cu aplicabilitate in tarile UE, care stabileste reguli clare si unitare de etichetare a produselor alimentare.
"Saptamana trecuta a avut loc o noua dezbatere. Majoritatea parlamentarilor tind sa voteze pentru etichetele care dau infomatii in functie de doza zilnica recomandata. Britanicii sunt singurii care sustin etichetarea de tip semafor, cu trei culori. Rosul este folosit la nutrientii la care consumatorii trebuie sa fie atenti, galbenul atunci cand se doreste consum cu moderatie si verde, cand se poate consuma fara restrictii. Insa aceste culori nu le-ar spune nimic consumatorilor", subliniaza Magor Imre Csibi, vicepresedintele Comisiei pentru mediu, sanatate publica si siguranta alimentara din Parlamentul European.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private