Eticheta eco, ignorata de romani
Data publicarii: 03-07-2008 | LifestylePromovarea insuficienta a simbolului si lipsa unei "culturi" ecologice sunt principalele cauze pentru care ecoetichetarea nu prezinta interes la noi, noteaza Adevarul.
Eticheta ecologica europeana, "Floarea europeana", este un simbol grafic insotit de un text descriptiv care se aplica pe produsele "verzi". Acest sistem de etichetare ecologic a fost introdus in Romania in urma cu sase ani.
De atunci numai doua firme romanesti - una de textile si cealalta de saltele de pat - au obtinut dreptul de utilizare a etichetei ecologice.
Cauzele nepasarii sunt multiple
Motivele pentru care romanii nu s-au aratat interesati de aceasta eticheta sunt multiple. Unul dintre ele este caracterul voluntar al folosirii etichetei europene. Prin urmare, agentii economici nu sunt obligati sa aplice eticheta pe produsele lor.
Un alt motiv al lipsei de interes fata de "Floarea europeana" ar fi lipsa unei "culturi" ecologice a romanilor. Ministrul mediului, Attila Korodi, spune ca, deocamdata, consumatorul roman nu este obisnuit cu acest tip de produse, fapt pentru care firmele nu sunt motivate sa faca demersurile pentru obtinerea dreptului de utilizare a etichetei.
Totodata, reprezentantii agentiilor de turism declara ca multi dintre clienti nu iau in calcul criteriul ecologic atunci cand alege locul in care sa-si petreaca vacanta.
Criterii de obtinere
Sistemul de ecoetichetare promoveaza produsele care nu dauneaza in niciun fel mediului inconjurator. Exista si doua tipuri de servicii pentru care Ministerul Mediului poate acorda eticheta: serviciile de cazare turistica si cele de camping. Insa pentru a obtine dreptul de utilizare a "Florii europene", posesorul unei unitati de cazare turistica trebuie sa faca dovada ca ferestrele pensiunii sau ale hotelului sunt bine izolate pentru eficientizarea consumului de energie.
In plus, la unitatea respectiva, apa, la robinet, trebuie sa curga cu un debit scazut, iar deseurile sa fie colectate selectiv.
Mai mult decat atat, turistii cazati la un hotel care a primit eticheta ecologica trebuie sa fie serviti si cu produse locale sau ecologice.
Tipuri de produse
Eticheta ecologica europeana se acorda produselor care au un impact redus asupra mediului.
Produsele de curatat, aparatele electrocasnice, produsele pentru casa si gradina pot primi "Floarea europeana" daca respecta anumite standarde de calitate.
Produsele toxice sau cancerigene nu vor primi niciodata o astfel de eticheta.
Din acest sistem sunt excluse produsele alimentare, bauturile alcoolice si produsele farmaceutice.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Consumer Index Romania 2025: Romanii resimt presiunea inflatiei si devin mai prudenti in consum
- Salt Bank trece de 700.000 de clienti
- Peste 80% dintre cei mai mari chiriasi din Romania platesc sub 5% din cifra de afaceri pentru ocuparea spatiilor de birouri moderne
- Gala Premiilor UNSICAR 2025 marcheaza 25 de ani de activitate ai organizatiei
- SigurantaOnline.ro: Volumul 4 din The Websters a fost lansat oficial
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii