Curentul emo face legea pe Bursa
Data publicarii: 04-07-2008 | Bursa"Evolutia pietei de capital autohtone este influentata de stirile negative care vin de pe pietele externe, si nu de performantele companiilor listate la Bucuresti, care au inregistrat in primul trimestru performante financiare peste asteptari", a declarat ieri Stere Farmache, presedintele Bursei de Valori Bucuresti (BVB).
"Investitorii sunt captivati de stirile din pietele externe, atrasi de evolutia preturilor si au uitat sa analizeze factorii fundamentali care ar trebui sa determine preturile, adica performanta companiilor in care investesc. In prima jumatate a anului, companiile listate au inregistrat cifre de afaceri in crestere cu pana la 60% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Le sugeram astfel investitorilor sa acorde atentie evolutiei performantelor, in primul rand", a declarat Farmache, cu ocazia Forumului Bursier organizat de BVB in colaborare cu Finmedia.
"Curentul emo (aluzie la cultura la care adera multi tineri azi, bazata pe emotivitate si sensibilitate - n.r.) este din ce in ce mai puternic pe Bursa", a declarat si Gratiela Iordache, membru al Comisiei pentru buget, finante, banci a Camerei Deputatilor. Aceasta a adaugat ca, in Romania, statul nu face nimic pentru a-i educa pe investitori si ca institutia acestuia care vegheaza piata de capital - Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare - are comisioane prea mari, ce fac din piata de capital autohtona una scumpa. "BVB si-a redus comisioanele, brokerii la fel, numai CNVM le mentine la nivelul maxim, ceea ce e inadmisibil", a adaugat Iordache.
Stere Farmache a mentionat faptul ca perioada dificila prin care trece Bursa romaneasca este agravata de faptul ca cele mai mari sume sunt rulate de investitorii straini.
Avand in vedere turbulentele financiare, acestia s-au retras acum spre piete mature, mult mai stabile. Lichiditatea (volumul zilnic al tranzactiilor) la BVB a scazut cu circa 40% de la inceputul anului. Pe piete mature, precum Deutsche Boerse din Germania, lichiditatea s-a redus cu numai 5%.
Impactul deciziilor BNR
Farmache a trecut pe lista factorilor negativi de influenta asupra evolutiei BVB si ridicarea dobanzii de politica monetara de catre Banca Nationala a Romaniei (BNR) la 10%. "BNR a majorat dobanda pentru a tine in frau inflatia. Inflatia, dupa cum se stie, nu ii este prielnica Bursei, insa nici dobanzile ridicate nu ii sunt, deoarece descurajeaza investitiile", a mai spus Stere Farmache. Cu alte cuvinte, devine mai scumpa contractarea de credite care ar fi putut fi folosite pentru investitii in piata de capital.
Alte burse europene care au inregistrat scaderi de lichiditate puternice in 2008 sunt cele de la Londra - 36%, Budapesta - 28% si cea din Milano - 25%.
Integral in Evenimentul Zilei
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut