Romanilor le plac cardurile, dar nu prea le folosesc
Data publicarii: 11-07-2008 | Finante-BanciMedia de operatiuni cu cardurile este de 0,3/luna la cele de debit si de 0,6 la cele de credit, noteaza Gandul.
In Romania erau la sfarsitul lunii martie peste 12,2 milioane de carduri active (de debit si de credit), in crestere cu 27% fata de luna similara a anului trecut. Media de operatiuni este insa foarte scazuta: 0,3/luna la cele de debit si 0,6/luna la cele de credit. Principalul motiv al romanilor pentru achizitionarea unui card este, in mod asteptat, incasarea salariului. Astfel, din numarul total circa 10 milioane sunt carduri de debit si 2,2 de carduri de credit.
Romania este, de altfel, unul dintre statele cu cea mai mare crestere a numarului de carduri si a valorii tranzactionate cu acest instrument financiar. Spre exemplu, in primul trimestru al acestui an s-au tranzactionat peste doua milioane de lei cu cardurile de debit, in crestere cu 80% fata de perioada similara a anului trecut, conform datelor furnizate de BNR.
La cumparaturi, portofelul e mai de incredere
In ceea ce priveste cresterea obisnuintei de a folosi cardul la cumparaturi suntem pe "cai mari", insa avem si aici mult de recuperat. "La sfarsitul lunii martie, 35% din tranzactii (cu carduri BCR, n.r.) reprezentau cumparaturi la comercianti, restul de 65% fiind retrageri de numerar. De exemplu, cresterea la nivelul lunii martie fata de luna martie 2007 a tranzactiilor la comercianti a fost de peste 30%. Detinatorii de card folosesc din ce in ce mai mult cardul de credit la cumparaturi", a declarat pentru Gandul Igor Zganjer, director executiv al Directiei Carduri din cadrul BCR.
Cand vorbim despre obisnuinta romanilor de a folosi cardurile, care in cazul celor de debit se rezuma de cele mai multe ori la o operatiune pe luna, respectiv scoaterea salariului, per total statistica nu e tocmai roz. In cazul cardurilor de credit numarul de tranzactii este de 0,6 pe luna, iar la debit, de doua ori mai putin. Explicatia este ca multe carduri, mai ales cele de debit, sunt active dar nu sunt folosite, la care se adauga si faptul ca pe acelasi cont pot fi scoase mai multe carduri. In cazul BCR, de exemplu, media per total este de 1,65 de operatiuni pe card.
In special din cauza cardurilor de debit, portretul robot al posesorului acestui instrument in Romania este unul cat se poate de obisnuit. "S-ar crede ca acest instrument de plata este folosit cu precadere de catre clientii tineri. Insa, din experienta noastra, putem spune ca aceasta nu este regula. Cardul de credit este folosit in egala masura de catre clientii nostri, indiferent de varsta, sex, mediu de resedinta sau venit, incurajator fiind faptul ca observam o tendinta de crestere pentru toate aceste segmente", a precizat Zganjer. La sfarsitul lunii martie 5,6 milioane de carduri purtau sigla Visa si 5,3 sigla Mastercard, fiind urmate la mare distanta de American Expres, cu numai 15.376 de carduri.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut