Team Buildinguri pentru Top Management

Data publicarii: 25-07-2008 | HR/Cariere

A trecut de mult vremea cand team buildingurile erau un lucru cu care angajatii se laudau la prieteni si rude, noteaza revista Cariere. Acum, acest tip de traininguri este deja un lucru familiar printre cele mai multe dintre companii si nu mai surprinde pe nimeni. Exista insa si ceva nou in legatura cu acest domeniu: oamenii din top managementul unui numar de companii din ce in ce mai mare decid sa nu-si mai trimita doar angajatii la team buildinguri si incearca si ei marea cu degetul.

Sesiunile de team building au ca scop principal dezvoltarea de competente specifice muncii in echipa, consolidarea echipei si crearea unui cadru de energizare a participantilor. Companiile prefera ca team buildingurile dedicate celor din conducere sa fie unele create customizat. Alegerea exercitiilor se face mai ales in functie de specificul de activitate a firmei (farmaceutic, productie, bunuri de larg consum, constructii etc.), de rezultatele diagnozei si de alte programe de dezvoltare la care au participant cursantii in prealabil.

"Team buildingurile customizate sunt variantele cele mai eficiente din punctul de vedere al rezultatelor obtinute la finele cursului. Fiecare organizatie in parte se confrunta cu probleme specifice legate de echipa, pentru care este nevoie, evident, de solutionari diferentiate. Daca, spre exemplu, intr-o firma se constata ca exista probleme de comunicare (aceasta fiind una dintre cele mai frecvente situatii), intr-o alta firma se pot intalni probleme legate de circulatia fluxului informa- tional, iar exemplele pot continua", sustine Carmen Sasu, Managing Partner la firma RoMarketing.

In functie de marimea companiilor, echipele care participa la team buildingurile pentru top management numara, in medie, pana la 15 membri, dar pot ajunge sa adune chiar si 30. Programele se organizeaza in special in weekenduri si au o durata de cel putin o zi si maximum doua zile si jumatate. In ceea ce priveste locatiile unde sunt organizate exercitiile, trendul actual din piata de team building, si anume organizarea de activitati in aer liber, este combinat cu activitati indoor, care au rostul de a-i face pe participanti sa constientizeze procesele care urmeaza sa aiba loc si consecintele acestora. Astfel, cursantii dobandesc in sala de curs o serie de notiuni teoretice, pe baza carora se vor desfasura apoi exercitiile practice. Activitatile outdoor si indoor se bazeaza atat pe exersarea unor concepte, cat si pe analizarea performantelor obtinute si pe oferirea de feedback.

"Daca participantii trebuie sa demonstreze abilitati de leadership, ei vor demonstra si sustine conceptul in cadrul unui exercitiu, in care impreuna cu echipa din care fac parte trebuie sa isi indeplinesca sarcina si totodata sa obtina un rezultat. Cat de bine a reusit fiecare sa isi onoreze sarcina si cat de performant a fost - acestea sunt informatii obtinute atat de la ceilalti participanti, cat si in urma parcurgerii formularului de auto-evaluare", mentioneaza Carmen Sasu.

Cat despre activitatile organizate in aer liber, acestea au dificultate mica sau medie si sunt create in asa fel incat sa nu poata fi rezolvate de un singur individ, ci numai de o echipa. Exercitiile se bazeaza pe ideea de contributie individuala la reusita echipei, pe ideea de a gasi impreuna o solutie, intr-un context relaxat. Companiile de training incearca sa asigure totodata buna dispozitie si sentimentul de descoperire personala.

Primii pasi

Potrivit expertilor in domeniu, nu exista o formula de succes general valabila pentru realizarea de team buildinguri dedicate top managementului. Important este ca trainerii si facilitatorii sa fie bine pregatiti si abili, iar compania-client sa isi poata identifica corect problemele pe care intentioneaza sa le indrepte si sa aiba o abordare deschisa. "Primii pasi tin de clarificarea asteptarilor, a obiectivelor si a contextului de business. Daca intelegem foarte bine aceste lucruri, sunt mari sanse sa putem construi un program de succes. Contributia si realismul managerului de resurse umane este cheia reusitei", sustine Marius Opris, partener Ascendis.

De asemenea, top managementul trebuie sa isi defineasca deschis atat asteptarile pe care le are ca urmare a participarii la curs, cat si problemele legate de munca in echipa cu care se confrunta. Consultantul firmei de training va analiza problema cu care se confrunta clientul si, in functie de situatia concreta, ambii jucatori vor gasi moduri de abordare si solutionare cat mai bune.

Majoritatea trainerilor din domeniu spun ca mentalitatea cu care echipa merge la team building ar trebui sa fie una deschisa catre cunoasterea si descoperirea colegilor. Oamenii trebuie sa fie implicati si sa isi doreasca sa se simta bine, sa se distreze, sa fie naturali, cautand in acelasi timp sa invete din experientele prin care trec. Ema Grigore, Managing Director la New Elite Consulting, crede ca nu exista un tipar in acest sens. "E important ca angajatii sa vina asa cum sunt ei. Cand mergem la doctor, cu ce mentalitate mergem? Dorim sa ne facem bine, nu-i asa? Ei... la team building noi luam echipa asa cum e si modelam comportamente de succes. Nu avem nevoie de o mentalitate diferita de cea obisnuita, din simplul motiv ca odata ce participantii se intorc in organizatie exista riscul sa revina la vechea mentalitate. Deci avem nevoie de ei naturali. Restul facem noi".

Integral in Cariere

Ultimele stiri pe BankNews.ro: