Masina pe aer comprimat, alternativa la hibridul electric

Data publicarii: 11-08-2008 | Auto

Sunt arhi-cunoscute proiectele de masini hibride, electrice sau care folosesc combustibili vegetali. Scumpirea petrolului, amenintarea ca resursele naturale se vor epuiza candva, gradul mare de poluare al acestora, au determinat o adevarata competitie pentru gasirea celui mai eficient principiu de locomotie. Unii sustin ca l-au gasit: aerul, si chiar au convingerea ca pana la a spune "Un plin cu aer, va rog" nu mai e drum lung.

Cercetatorii americani lucreaza deja la un concept de automobil mixt, bazat pe aer comprimat, care ar putea duce la o reducere substantiala a consumului.

Tehnologia a fost luata prima data in calcul de MDI, o companie franceza infiintata in 1991 de un fost inginer de masini rapide. Ulterior, Zero Pollution Motors din New York a cumparat licenta si a inceput dezvoltarea conceptului. In 2010 spera sa lanseze prima masina, cu un pret mai mic de 20.000 de dolari. Principiul este similar celui al locomotivei pe abur, atat ca aburul este inlocuit cu aerul comprimat.

Masina, proiectata sa aiba sase locuri, ar putea ajunge la viteze de peste 120 de kilometri pe ora cu o autonomie de aproximativ 1500 km. Automobilul va dispune si de un motor clasic, pe benzina, pentru a creste viteza. "Pana la 50 de km pe ora poate fi folosit doar aerul, dar dupa aceasta limita va interveni un sistem de combustie extern, care va incalzi aerul pentru a se obtine o eficienta mai mare", explica Shiva Vencant, director general al Zero Pollution Motors.

Vencant spune ca un compresor intern va reumple rezervorul de aer in timp ce masina ruleaza. De asemenea, exista si posibilitatea ca posesorii de asfel de masini sa isi reumple rezervorul la o statie de alimentare.

Inginerii insa sunt sceptici ca vom putea cumpara vreodata o masina propulsata de aer si benzina, cu o eficienta de doua ori mai mare decat a unui Prius. "Categoric putem deplasa o masina cu aer comprimat. Problema este cat si cu ce vitexa", spune John Callister, profesor la Cornell University. El consodera ca eficienta declarata de Zero Pollution poate fi asociata cu masini experimentale de foarte mici dimensiuni, nu cu automobile de sase locuri.

Alti experti ridica semne de intrebare asupra modului in care va fi generata presiunea de aer. Potrivit constructorilor, in rezervorul de aer va fi o presiune de 120 de ori mai mare decat intr-un pneu obisnuit de automobil -valoare intalnita doar in instalatiile industriale. Efortul facut de compresor pentru a genera presiunea dorita ar putea duce masina cel mult la eficienta hibridelor electrice, e de parere inginerul principal de la Georgia Institute of Technology, William Bulpitt.

Conceptul a intrat totusi in atentia indienilor de la Tata Motors. Compania a anuntat in 2007 incheierea unei intelegeri cu MDI in vederea dezvoltarii tehnologiei.

Zero Pollution va avea sansa sa-si dovedeasca eficienta in 2009 cand va avea loc urmatoarea competitie automotive X Prize. Castigatorii, dsemnati din randul celor care vor dovedi ca au un autoturism cu un consum sub 2,5%, vor primi mai multe milioane de dolari.

George Trifu