Piata telefoniei mobile, afectata de dobanzi

Data publicarii: 13-08-2008 | Afaceri

Vanzarile de telefoane mobile din primele sase luni ale anului au fost sub asteptarile celor mai multi dintre jucatorii din piata, din cauza ratei de schimb a euro si a cresterii ratei dobanzii, care au afectat bugetele consumatorilor. Rezultatele primului semestru vor afecta evolutia pietei, pe intreg anul, estimarea de crestere fiind de cel mult 10%, fata de 17%, cat a fost avansul in 2007, in conditiile in care vanzarile se vor mentine la nivelul lunii iulie, spun principalii retaileri de telefoane mobile.

Reprezentantii EuroGSM, unul dintre cei mai mari dealeri Orange, au declarat pentru Business Standard ca piata de abonamente este pe un trend descendent, inregistrand o scadere de 25-30%, in timp ce piata terminalelor este inca in ascensiune, compania inregistrand o crestere a vanzarilor cu 17% in S1.

Potrivit directorului de retail al Avenir-Telecom, piata de telefoane mobile a intrat intr-o perioada de scadere in luna martie.

"Anul acesta, vanzarile de telefoane mobile au inceput cu doua luni foarte bune, dupa care, din luna martie, piata a intrat intr-un usor regres, de aproximativ 25%, nivel mentinut constant pana in luna iunie. Constatam, incepand din luna iulie, o crestere semnificativa a volumelor, crestere care, speram noi, va fi mentinuta in tot restul semestrului II din 2008", a declarat Costin Soare, director de Retail la Avenir-Telecom.

Rata dobanzii si cresterea euro, care au dus la cresterea preturilor la electronice, i-au determinat pe consumatori sa-si directioneze bugetele catre produse de prima necesitate.

"Avansul euro in prima parte a anului a determinat o crestere usoara la produsele importate, ceea ce a dus la o incetinire a vanzarilor. Un alt factor este reprezentat de cresterea ratei dobanzii, ce a afectat bugetele consumatorilor, care si-au indreptat cheltuielile catre produsele de prima necesitate", a mai declarat reprezentantul Avenir-Telecom.

De acceasi parere este si directorul de marketing al HAT Romania, unic distribuitor al telefoanelor Samsung. "In prima jumatate a anului, piata de telefoane mobile a evoluat mai slab decat ne-am asteptat, aproape a stagnat, din cauza cursului valutar, dar in a doua jumatate a anului speram intr-o revigorare", a spus Doru Oraselu, reprezentantul HAT.

Rata de penetrare a telefoanelor mobile ar putea sa depaseasca 100% anul viitor, dupa ce, anul acesta, se asteapta sa ajunga la 97%. Piata de retail GSM ar putea sa creasca mai mult pe segmentul de servicii, mai ales dupa introducerea portabilitatii.

"Odata cu introducerea portabilitatii, clientii pot fi luati foarte usor de catre un operator. In acel moment, operatorii vor lansa oferte agresive, iar piata de servicii va avea o dinamica in crestere. Vom ajunge intr-un moment in care toti dealerii vor oferi aceleasi terminale, ramanand, in continuare, dependenti de serviciile operatorului. Diferentierea se va face pe largirea gamei de servicii proprii, pe dezvoltarea conceptului de magazin si pe nivelul de focusare pe nevoile clientului", au declarat reprezentantii Fonomat.

Anul acesta, operatorii vor incerca sa isi mareasca baza de clienti prin subventii, in dorinta de a-si mari portofoliul de clienti.

"2008 este inca unul dintre anii in care terminalele mobile sunt subventionate de catre operatori, in efortul lor de a atrage cat mai multi clienti. Retailerii puternici vor deveni si mai puternici si vor ajunge la termeni mult mai buni de cooperare cu furnizorii, iar consumatorul roman va avea numai de castigat. Rata de penetrare a telefoniei mobile va ajunge la 130% pana la sfarsitul anului. In consecinta, va creste si rata de inlocuire a telefoanelor. In conditiile in care piata de telefonie mobila a ajuns aproape de saturatie in ceea ce priveste cresterea, operatorii de telefonie mobila si retailerii vor incerca sa castige prin transformarea utilizatorilor de cartele preplatite in utilizatori pe baza de abonament", au declarat reprezentantii Germanos Telecom.

Business Standard