Tigarile, alcoolul si ciocolata indulcesc gustul unei economii amare
Data publicarii: 14-08-2008 | InternationalCresterea preturilor la energie, alimente sau credite nu este niciodata suficient de mare incat sa determine inhibarea micilor sau, dupa caz, marilor placeri ale vietii: bautura, tigarile, dulciurile. Asa se explica de ce marii producatorii ai acestor produse au raportat cresteri intr-o economie aflata in plin picaj.
"Nu ma voi lasa niciodata de tigari chiar daca as sti ca din cauza asta o sa mor", este doar o forma in care fumatorii isi declara fidelitatea adanca fata de prorpiul viciu. Declaratie sincera, de vreme ce asa-numitele "actiuni pacatoase" aduc de zeci de ani dividende posesorilor.
Exemplele de mari companii cu "comportament inelastic" (vanzarile se maresc indiferent de evolutia pretului), sunt nenumarate. Un prim caz ar fi cel al Anheuser-Busch Cos. Inc, cel mai mare producator de bere in Statele Unite, care a anuntat profituri pe al doilea trimestru, desi pretul materiilor prime a crescut. Compania, posesoare a marcilor Budweiser si The King Of Beers, este sigura ca majorarile de pret nu ii vor descuraja pe clienti.
Un caz asemanator este cel al producatorului danez Carlsberg, care a raportat un profit de 36% in al doilea trimestru. Vanzarile mari din Europa de Est si Asia au contrabalansat scumpirea costurilor.
In genereal, consumatorii de bere au preferinte bine stabilite. Un consumator de Heineken, de Stella Artois, de Tuborg, etc, cu greu va fi convins sa-si abandoneze marca.
Multi prefera sa schimbe barul sau magazinul de unde se aprovizioneaza decat sa cumpere altceva. Cresterea de pret nu pare a fi decat un mic tribut in plus adus celor care le rasfata papilele.
Constellation Brands Inc, unul din principalii producatori de vin, a raportat o crestere de 35% a vanzarilor din SUA. Un amator de vin renunta mai degraba la alte cumparaturi decat la licoarea lui.
Diageo PLC, cel mai mare producator si distribuitor mondial de bauturi spirtoase, detinator al marcilor Johnnie Walker, Smirnoff, Captain Morgan si Guinness, le numeste "produse de lux la indemana oricui", de care oamenii nu se vor dezice chiar si intr-o economie inceata. Diageo asteapta o crestere anuala de 9% pentru brandul Scotch, promovat puternic in pietele emergente din Asia si America Latina.
Economiile in curs de dezvoltare sunt baza pe care companiile din acest domeniu isi sprijina cresterea. In China sau India, tari aflate pe val de mai multi ani, fumatul si alcoolul sunt modalitati de a-ti marca statutul social, prosperitatea.
Nici producatorii de tigari nu par sa-si faca griji, desi motive ar fi multe. Sa mentionam doar inasprirea legilor fata de fumatul in spatii publice, pe care tot mai multe tari le adopta. Apoi, obligativitatea mentionarii efectelor tutunului, in unele state - mai nou si in Romania - prin imagini terifiante postate pe pachet. Nu in ultimul rand procesele intentate de organizatiile anti-fumat, o parte din ele cu decizii defavorabile companiilor.
Cu toate astea, Philip Morris, unul din marii jucatori pe piata tutunului, a anuntat cresteri de 23% in trimestrul doi si previziuni imbunatatite de profit pentru tot anul.
Vazand toate aceste cifre se poate concluziona ca investitia in vicii e investitia cea mai sigura pe termen lung... dar doar atunci cand bagi banii in bursa, nu in "buzunarul" supermarketurilor.
George Trifu
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Gala Premiilor UNSICAR 2025 marcheaza 25 de ani de activitate ai organizatiei
- SigurantaOnline.ro: Volumul 4 din The Websters a fost lansat oficial
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024