Creditul in magazin moare, dar nu se preda
Data publicarii: 26-08-2008 | Finante-BanciCreditele facile, de tipul "creditului doar cu buletinul" introdus in urma cu cinci ani, i-au determinat pe romani sa nu se mai uite la costurile ridicate si sa faca imprumuturi direct in magazine, noteaza Adevarul.
Afacerile cu produse bancare ale retailerilor de electronice si electrocasnice au inflorit in ultimul an: circa 30% dintre clienti fac credit direct in magazine, aceasta fiind cea mai mare pondere de pana acum.
Noile norme de creditare aprobate saptamana trecuta de BNR si care vor incepe sa fie aplicate din octombrie ingreuneaza procesul.
Pentru a acorda credite, Altex sau Flamingo - prin institutiile financiare nebancare cu care colaboreaza - vor calcula gradul de indatorare la creditele acordate populatiei pe baza unor venituri cu cel mult 20% peste cele declarate la Fisc in anul anterior, si nu doar in functie de adeverinta de salariu sau alte documente, precum in prezent.
Deja retailerul Altex reactioneaza si spune ca va scoate pe piata in curand o alta forma de creditare, cardul de credit.
Afacerile cu produse bancare ale retailerilor de electronice si electrocasnice au inflorit, insa noile norme de creditare le vor da dureri de cap
Produsele cumparate cu credit direct din magazin au atins un record in acest an. Din octombrie, noile norme ale bancii centrale vor reduce cu un sfert aceste tipuri de achizitii.
Unul din trei romani ajunge cu portofelul gol in magazinul de electronice si electrocasnice, ceea ce nu il impiedica insa sa plece cu portbagajul plin. Solutia vine de la retaileri, care au lansat tot felul de instrumente de finantare, plecand de la faimosul "credit cu buletinul". Noile norme de creditare ale BNR, care fac inutila adeverinta de salariu, ar putea reduce la un sfert numarul acestor tipuri de achizitii.
"Circa 35% din vanzarile noastre de electronice si electrocasnice sunt realizate prin creditele pe care le oferim in magazine", ne-a declarat Dragos Simion, vicepresedintele Flamingo. Cifra reprezinta un record in retailul de pana acum cu electronice si electrocasnice.
Compania lucreaza in parteneriat cu institutia financiara nonbancara Cetelem. Simion estimeaza ca pana in 2010 vanzarile pe credit ar urma sa scada drastic, in parte pe fondul preferintei tot mai accentuate a romanilor pentru solutii de economisire.
Circa 25% dintre clientii Altex si Media Galaxy folosesc instrumentele de finantare oferite in magazine. Asa se face ca Altex a mers dincolo de creditarea oferita pentru produsele din magazinele proprii si a lansat un credit de nevoi personale ce poate fi folosit pentru orice achizitie, nu neaparat pentru electronice sau electrocasnice, ca pana acum. Este primul retailer care ataca piata bancara.
In scurt timp, retailerul se va lansa si pe carduri de credit, dupa cum ne-a declarat Dragos Sirbu, directorul general al Credex, societatea de credit de consum membra a grupului Altex. "Atuul Altex sunt reteaua de distributie si brandul familiar consumatorilor", sustine Sirbu.
Noile norme de creditare aprobate de BNR la sfarsitul saptamanii trecute si care ar urma sa intre in vigoare in octombrie pun bariere produselor de creditare obtinute facil, de tipul "creditului cu buletinul", a carui perioada de glorie a fost intre 2003 si 2005, dar ale carui "derivate" exista si azi pe piata.
Creditul traditional, in picaj
Din toamna, bancile vor calcula gradul de indatorare la creditele acordate populatiei pe baza unor venituri cu cel mult 20% peste cele declarate la Fisc, in anul anterior, si nu doar in functie de adeverinta de salariu sau alte documente, precum in prezent.
"Impactul noilor norme de creditare este destul de dificil de estimat in acest moment, insa cu siguranta el exista", explica reprezentantul Flamingo. Potrivit acestuia, volumele din creditul traditional ar putea scadea cu oricat intre 5% si 25%.
"Probabil ca o parte dintre acestea vor fi compensate cu alte forme de creditare, respectiv pe carduri de credit sau debite cu overdraft, precum si printr-o crestere a vanzarilor cu numerar, insa nu cred ca aceasta compensare va fi integrala, prin urmare ritmul de crestere al vanzarilor se poate diminua partial", ne-a mai declarat Dragos Simion.
Romanii au in prezent credite in valoare de peste 80 de milioane de lei, echivalentul a 22 de milioane de euro. Din acestea, peste 75% sunt credite de consum. In acest sector, pe care activeaza atat banci cat si alte institutii financiare nebancare, este cea mai dura competitie.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall