CNCAN propune declasificarea unor secrete de stat la secrete de serviciu

Data publicarii: 10-09-2008 | Diverse

Comisia Nationla pentru Controlul Activitatilor Nucleare (CNCAN) propune, printr-un proiect de act normativ, declasificarea unor informatii de la secret de stat, la secret de serviciu, pentru evitarea procedurii de infringement.

"Romania are obligatia de a furniza, fara nici un fel de exceptie, inspectorilor EURATOM si AIEA informatiile de control de garantii in domeniul nuclear prevazute in Tratatul EURATOM, Regulamentul Comisiei (EURATOM) nr. 302/2005, TNP, Acordul de garantii si Protocolul aditional. Informatiile confidentiale beneficiaza de protectie. Prin urmare, a aparut necesitatea elaborarii prezentului proiect de lege in vederea asigurarii conformitatii legislatiei nationale cu prevederile tratatelor si acordurilor internationale la care Romania este parte. Prezentul proiect de lege isi propune completarea Legii nr.182/2002 privind protectia informatiilor clasificate, in vederea declasificarii numai a acelor date si informatii supuse inspectiilor realizate de reprezentantii EURATOM si AIEA, de la clasa secret de stat la clasa secret de serviciu", potrivit expunerii de motive din Proiectul de Lege al Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare (CNCAN), publicat pe site-ul institutiei.

De asemenea, se va introduce o dispozitie prin care autoritatile publice implicate vor avea obligatia clasificarii acestora cel mult la clasa de secret de serviciu, pentru a nu mai intampina dificultati pe viitor.

Legea pentru completarea Legii nr. 182/2002 privind protectia informatiilor clasificate urmareste alinierea legislatiei nationale la cea comunitara, precum si evitarea initierii procedurii de infringement prevazuta de Tratatul de instituire a Comunitatii Europene a Energiei Atomice (Tratatul EURATOM) la art. 141-148, potrivit CNCAN.

La finalizarea acestei proceduri, in functie de concluziile actiunii Comisiei Europene, Comisia Europeana are dreptul in baza art. 83 din Tratatul EURATOM sa aplice sanctiuni, care ar putea consta in: avertisment; retragerea unor avantaje speciale, cum ar fi asistenta financiara sau ajutorul tehnic; plasarea unei persoane juridice, pentru o perioada maxima de patru luni, sub administrarea unei persoane sau a unui grup de persoane desemnate de comun acord intre Comisia Europeana si Romania; retragerea totala sau partiala a materialelor nucleare de la persoana juridica respectiva.

"Mentionam ca Romania este singurul stat membru al Uniunii Europene (UE) care trimite date de raportare, clasificate ca secret de stat. Este de mentionat faptul ca in toate celelalte state membre ale UE aceste informatii sunt clasificate ca EURA-restricted, care ar fi echivalentul secretului de serviciu, prevazut de legislatia nationala, situatie ce permite introducerea si prelucrarea acestora in bazele de date de catre EURATOM si AIEA. De asemenea, clasificarea EURA-restricted permite transmiterea acestor date si informatii prin mijloace electronice, precum si inregistrarea acestora in baza de date centrala si transmiterea acestora, mai departe, la AIEA", precizeaza CNCAN in proiectul de lege citat.

De asemenea, se mai mentioneaza ca exista anumite dificultati pe care Romania le-ar putea intampina si din partea Agentiei Internationale pentru Energia Atomica (AIEA). Acestea ar consta in sesizarea Consiliului Guvernatorilor AIEA de catre directorul general al AIEA cu privire la necesitatea ca Guvernul Romaniei sa ia o masura determinata pentru a
permite verificarea faptului ca materialele nucleare din cadrul unei instalatii nucleare, supuse controlului de garantii in baza Acordului intre Guvernul Romaniei si AIEA referitor la aplicarea garantiilor in cadrul Tratatului cu privire la neproliferarea armelor nucleare, nu sunt deturnate catre arme sau alte dispozitive nucleare explozive, in conformitate cu art. 18 din Acordul mentionat.

In conformitate cu prevederile art. 2 alin 1 coroborat cu art. 4 alin. 2 din Tratatul de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana, ratificat prin Legea nr. 157/2005, la data de 1 ianuarie 2007 Romania a devenit parte la Tratatul de instituire a Comunitatii Europene a Energiei Atomice (Tratatul EURATOM), avand obligatia de a aplica prevederile acestui Tratat. Conform prevederilor Tratatului Euratom, Comisia Europeana (Comisie) are prerogativa de a se asigura, prin misiuni de inspectie derulate pe teritoriul Statelor Membre, ca materialele nucleare nu sunt deturnate spre alte scopuri decat cele declarate de utilizatori.

Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare (CNCAN) reprezinta autoritatea nationala in domeniul reglementarii, autorizarii si al controlului activitatilor nucleare din Romania. CNCAN are personalitate juridica si se afla in subordinea Primului Ministru. CNCAN este responsabila cu elaborarea Raportului National pentru Conventia de Securitate Nucleara si prezentarea acestuia in fata comunitatii internationale, precum si cu elaborarea Strategiei de Securitate Nucleara a Romaniei.

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro: