BizBook: Comertul, arma impotriva razboiului
Data publicarii: 12-09-2008 | DiverseIstoria omenirii este strans legata de istoria comertului. Oriunde exista comunitati umane exista si activitati comerciale, este de parere William J. Bernstein in ultima sa carte, "A Splendid Exchange: How Trade Shaped the World".
Nevoia de a cumpara sau a vinde a fost intotdeuna un factor-cheie al razboaielor, exploatarilor si al geopoliticii, inca de la aparitia omului, iar tema principala din zilele noastre - deschiderea granitelor pentru facilitarea comertului - o provocare permanenta.
Bernstein isi incepe analiza asupra modului in care comertul s-a intrepatruns cu istoria umana aruncand o privire asupra realitatilor de acum 50.000 de ani cand sumerienii obtineau cupru pentru scuturi de la comerciantii din Desertul Sinai. Scuturile le confereau o mai mare protectie in atacurile impotriva fermierilor din regiune. Fermierii, la randul lor cumparau cupru pe care il foloseau pentru arme de aparare. Era doar inceputulul unei curse de inarmare care a marcat intrega civilizatie.
Potrivit lui Bernstein schimburile dintre Est si Vest au fost fundamentale pentru rapida diseminare a islamismului in Orientul Mijlociu si Asia Centrala incepand cu secolul VII. Comerciantii musulmani erau protejati de raidurile armatelor arabe. In schimb, cei de alta religie erau jefuiti. Astfel, pentru a-si proteja veniturile, orasele din aceste zone au devenit rand pe rand adeptele islamismului, explica Bernstein.
Goana dupa bunuri si resurse a stat la baza majoritatii razboaielor. Insa comertul a functionat ca supapa, ca mijloc de balansare a presiunilor. Prin comert, lipsa unui bun dintr-o anumita zona era rezolvata fara sa fie nevoie de achizionarea sa violenta. De aceea, odata cu deschiderea granitelor si facilitarea schimburilor internationale, lumea a devenit mai putin razboinica. "Oamenii au realizat ca vecinii sunt mai folositori in viata decat morti", conchide Bernstein.
George Trifu
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu EY : liderii fiscali recurg la AI pentru a consolida gestiunea taxelor pe fondul aparitiei de noi riscuri
- Consumer Index Romania 2025: Romanii resimt presiunea inflatiei si devin mai prudenti in consum
- Salt Bank trece de 700.000 de clienti
- Peste 80% dintre cei mai mari chiriasi din Romania platesc sub 5% din cifra de afaceri pentru ocuparea spatiilor de birouri moderne
- Gala Premiilor UNSICAR 2025 marcheaza 25 de ani de activitate ai organizatiei
- SigurantaOnline.ro: Volumul 4 din The Websters a fost lansat oficial
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday