Intelegere ANPC - banci?

Data publicarii: 30-09-2008 | Finante-Banci

Noile modificari ale Legii creditului de consum, pe care ANPC intentioneaza sa le introduca, reprezinta mai mult un praf aruncat in ochii consumatorilor de credite, sustin reprezentantii societatilor de avocatura specializate in probleme financiare, noteaza Gardianul. Mai exact, ar fi vorba despre niste reglementari gandite direct de catre Asociatia Romana a Bancilor si promovate prin intermediul ANPC, care nu vor spori gradul de protejare a consumatorului de credite. Aceste viitoare modificari ce se doresc in sprijinul cetateanului client al creditelor sunt, de fapt, rezultatele negocierilor cu usile inchise ale bancherilor purtate cu responsabilii ANPC.

Politica de creditare extrem de expansiva aplicata, in ultimii ani, de bancile private a atins, dupa cum nu de putine ori a atentionat si BNR, un nivel ridicat si riscant, in special pe segmentul creditului de consum. Simtind foamea de bani a romanilor, bancile au apasat insa pedala de acceleratie a creditarii, speculand din plin hibele unei piete caracterizate prin lipsa de reglementari clare si protectioniste pentru consumatorii de credite.

Nici macar ultimele incercari de a transparentiza procesul de creditare prin introducerea dobanzii anuale efective nu au reusit sa vina in intampinarea consumatorilor de credite. Mai mult, aceasta gaselnita a debusolat piata creditelor de consum, prin crearea unui sistem de calcul complicat al modului de rambursare a datoriilor bancare. Autoritatile statului, in special Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), s-au vazut nu de putine ori depasite de situatie, din cauza numarului foarte mare de sesizari din partea cetatenilor, care atrageau atentia asupra modului in care bancile scumpesc creditele prin comisioane aberante si majorari ilegale ale dobanzilor.

La ''sfatul direct'' al bancilor

Ultimele propuneri de modificare a legii creditului de consum, pe care ANPC intentioneaza sa le trimita Executivului, la inceputul lunii viitoare, tulbura apele si mai mult, in opinia reprezentantilor societatilor de avocatura specializate in probleme financiare. Proiectul ANPC de modificare a legii creditarii nu este altceva decat o combinatie banala de articole de lege existente deja in legislatia aflata in vigoare, care nu va aduce nimic nou in privinta protejarii consumatorului de credite, sustin juristii. "Am intrat in posesia proiectului ANPC de modificare a legii creditarii. Avem informatii certe potrivit carora noile reglementari pe care institutia respectiva vrea sa le introduca, pentru modificarea Legii 289/2004, reprezinta, practic, mai mult impuneri ale reprezentantilor societatilor bancare, adica a Asociatiei Romane a Bancilor, decat un sprijin real pentru cetatean. Modificarile sunt, de fapt, o intelegere obscura intre banci si institutiile statului. De fapt, nu este vorba despre nimic altceva decat de o alta fumigena aruncata in fata romanilor care au nevoie de credite si care sunt supusi la diverse abuzuri din partea bancilor comerciale", a declarat avocatul Iulian Urban pentru Gardianul.

Conditii noi si vechi, cu efect necunoscut

Potrivit reprezentantului Urban & Asociatii, ANPC nu a tinut cont de numarul foarte mare, si nici de natura plangerilor venite din partea creditatilor pentru a-si formula noile propuneri legislative. Noile reglementari care se vor a fi introduse in legislatia de profil vor sa "lucreze" si mai mult la capitolul transparenta fata de cetatean. ANPC tine, in noul proiect, ca toate datele sa fie instiintate consumatorilor, astfel incat in fiecare contract sa fie trecute toate comisioanele si taxele. Bancile nu ar mai trebui, astfel, sa-si modifice, cu de la sine putere, comisioanele pe durata contractului si sa nu mai introduca noi comisioane. De asemenea, bancile ar trebui sa specifice clar daca dobanda este fixa sau variabila si perioada in care acestea se calculeaza. In plus, pentru dobanda variabila ar trebui ca, in fiecare contract, sa fie publicata formula de calcul, iar factorii variabili ai acesteia sa fie numai cei independenti de banca. Mai mult, in fiecare contract de creditare ar trebui specificat clar cum anume sunt informati consumatorii asupra modificarilor conditiilor, si anume: extras de cont, scrisoare cu confirmare de primire, SMS etc.

Integral in Gardianul