Intelegere ANPC - banci?
Data publicarii: 30-09-2008 | Finante-BanciNoile modificari ale Legii creditului de consum, pe care ANPC intentioneaza sa le introduca, reprezinta mai mult un praf aruncat in ochii consumatorilor de credite, sustin reprezentantii societatilor de avocatura specializate in probleme financiare, noteaza Gardianul. Mai exact, ar fi vorba despre niste reglementari gandite direct de catre Asociatia Romana a Bancilor si promovate prin intermediul ANPC, care nu vor spori gradul de protejare a consumatorului de credite. Aceste viitoare modificari ce se doresc in sprijinul cetateanului client al creditelor sunt, de fapt, rezultatele negocierilor cu usile inchise ale bancherilor purtate cu responsabilii ANPC.
Politica de creditare extrem de expansiva aplicata, in ultimii ani, de bancile private a atins, dupa cum nu de putine ori a atentionat si BNR, un nivel ridicat si riscant, in special pe segmentul creditului de consum. Simtind foamea de bani a romanilor, bancile au apasat insa pedala de acceleratie a creditarii, speculand din plin hibele unei piete caracterizate prin lipsa de reglementari clare si protectioniste pentru consumatorii de credite.
Nici macar ultimele incercari de a transparentiza procesul de creditare prin introducerea dobanzii anuale efective nu au reusit sa vina in intampinarea consumatorilor de credite. Mai mult, aceasta gaselnita a debusolat piata creditelor de consum, prin crearea unui sistem de calcul complicat al modului de rambursare a datoriilor bancare. Autoritatile statului, in special Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), s-au vazut nu de putine ori depasite de situatie, din cauza numarului foarte mare de sesizari din partea cetatenilor, care atrageau atentia asupra modului in care bancile scumpesc creditele prin comisioane aberante si majorari ilegale ale dobanzilor.
La ''sfatul direct'' al bancilor
Ultimele propuneri de modificare a legii creditului de consum, pe care ANPC intentioneaza sa le trimita Executivului, la inceputul lunii viitoare, tulbura apele si mai mult, in opinia reprezentantilor societatilor de avocatura specializate in probleme financiare. Proiectul ANPC de modificare a legii creditarii nu este altceva decat o combinatie banala de articole de lege existente deja in legislatia aflata in vigoare, care nu va aduce nimic nou in privinta protejarii consumatorului de credite, sustin juristii. "Am intrat in posesia proiectului ANPC de modificare a legii creditarii. Avem informatii certe potrivit carora noile reglementari pe care institutia respectiva vrea sa le introduca, pentru modificarea Legii 289/2004, reprezinta, practic, mai mult impuneri ale reprezentantilor societatilor bancare, adica a Asociatiei Romane a Bancilor, decat un sprijin real pentru cetatean. Modificarile sunt, de fapt, o intelegere obscura intre banci si institutiile statului. De fapt, nu este vorba despre nimic altceva decat de o alta fumigena aruncata in fata romanilor care au nevoie de credite si care sunt supusi la diverse abuzuri din partea bancilor comerciale", a declarat avocatul Iulian Urban pentru Gardianul.
Conditii noi si vechi, cu efect necunoscut
Potrivit reprezentantului Urban & Asociatii, ANPC nu a tinut cont de numarul foarte mare, si nici de natura plangerilor venite din partea creditatilor pentru a-si formula noile propuneri legislative. Noile reglementari care se vor a fi introduse in legislatia de profil vor sa "lucreze" si mai mult la capitolul transparenta fata de cetatean. ANPC tine, in noul proiect, ca toate datele sa fie instiintate consumatorilor, astfel incat in fiecare contract sa fie trecute toate comisioanele si taxele. Bancile nu ar mai trebui, astfel, sa-si modifice, cu de la sine putere, comisioanele pe durata contractului si sa nu mai introduca noi comisioane. De asemenea, bancile ar trebui sa specifice clar daca dobanda este fixa sau variabila si perioada in care acestea se calculeaza. In plus, pentru dobanda variabila ar trebui ca, in fiecare contract, sa fie publicata formula de calcul, iar factorii variabili ai acesteia sa fie numai cei independenti de banca. Mai mult, in fiecare contract de creditare ar trebui specificat clar cum anume sunt informati consumatorii asupra modificarilor conditiilor, si anume: extras de cont, scrisoare cu confirmare de primire, SMS etc.
Integral in Gardianul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall