Unde luam masa: la restaurant sau acasa?
Data publicarii: 27-10-2008 | LifestyleNumarul de restaurante din tara s-a dublat in ultimii 2-3 ani. Cele mai cautate sunt in continuare localurile traditionale. Gatim din ce in ce mai rar, iar proprietarii restaurantelor recunosc ca afacerea le merge din plin. Romanii iau masa in oras la orice ora, mai ales din nevoia de a socializa, noteaza Adevarul.
Unul din trei romani merge sa ia masa la restaurant cel putin o data pe luna. Daca in urma cu cativa ani se mergea la carciuma doar la ocazii speciale sau duminica, acum din ce in ce mai multi romani ajung sa manance in oras aproape seara de seara.
Cele mai aglomerate ore in restaurantele bucurestene sunt seara, intre 18.00 si 21.00, spun reprezentantii localurilor, insa din ce in ce mai multi romani au inceput sa iasa si la pranz in oras.
Proprietarii restaurantelor recunosc si ei ca afacerea merge tot mai bine. Potrivit unui studiu realizat de Daedalus Millward Brown, intre 2003 si 2006, cifra de afaceri inregistrata de restaurante a crescut in medie cu peste 30% pe an. Cei implicati in industrie cred ca numarul de clienti aproape ca s-a dublat in ultimii 4-5 ani. In medie, romanii iau masa la restaurant de 2,8 ori pe luna, iar tinerii depasesc cu mult aceasta frecventa, daca luam in considerare si restaurantele de tip fast-food. Diferente apar in cazul cuplurilor tinere.
Daca tinerii necasatoriti ajung des la restaurant sau mananca pe fuga in oras, 90% din cei asezati la casa lor considera gatitul in bucataria personala o importanta parte din cultura proprie. Principalele motive pentru care ajungem sa mancam mai des la restaurant decat acasa sunt lipsa timpului disponibil pentru prepararea mancarii in propria bucatarie si nevoia de socializare. Studiile arata ca tinerii ies cel mai des in oras pentru a se intalni cu prietenii (67,1%). Aproximativ 15% au fost ultima data la restaurant cand au luat pranzul in pauza de masa, iar 10% au iesit cu familia.
Nevoie de socializare sau lipsa de timp?
Sociologii spun ca ritmul de munca agitat si programul de lucru adesea prelungit peste orele "normale" al tinerilor fac ca restaurantele si fast-food-urile sa fie afaceri din ce in ce mai profitabile.
"Si existenta familiilor care castiga bani buni, dar nu au copii a dus la cresterea institutiilor culinare de tip fast-food, semipreparatele, mancarea pentru microunde sau servirea tip catering", spune profesorul Liviu Chelcea de la Facultatea de Sociologie, specializat in sociologia consumului.
"Asistam la inflorirea segmentului 'slow-food' in restaurante, vazut ca tihna pentru o zi agitata, ca spatiu pentru socializare", mai spune acesta.
Cum alegem restaurantul?
Peste 66% din clientii restaurantelor aleg locul in care vor lua masa dupa calitatea mancarii, dar sunt atenti si la calitatea servirii sau la atmosfera din restaurant.
"La restaurant, portiile trebuie sa fie in asa fel «aranjate» pentru a avea valoarea nutritiva necesara organismului. Pentru asta, personalul din bucatarii ar trebui sa fie pregatit de oameni de specialitate. Anii trecuti am fost chemati de restaurante si mai ales de firmele de catering pentru asemenea instruiri. Din pacate, acum nu mai e nimeni interesat de acest aspect", a declarat Nastasia Belc, directorul Institutului de Bioresurse Alimentare.
Importanta acordata rapiditatii servirii scade pe masura ce creste numarul de vizite la restaurant, potrivit studiului Daedalus realizat pe un esantion de 359 de persoane peste 14 ani. Cei mai interesati de atmosfera din restaurant sunt tinerii cu varste sub 18 ani.
Nu uitam nici de bacsis cand iesim la masa. In medie, romanii au lasat ultimului chelner care i-a servit 6,83 lei bacsis, iar potrivit studiului, bucurestenii sunt cei mai darnici. Intalnirile de afaceri genereaza cel mai mare profit pentru ospatari: in medie 8,06 lei.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall