Unde luam masa: la restaurant sau acasa?
Data publicarii: 27-10-2008 | LifestyleNumarul de restaurante din tara s-a dublat in ultimii 2-3 ani. Cele mai cautate sunt in continuare localurile traditionale. Gatim din ce in ce mai rar, iar proprietarii restaurantelor recunosc ca afacerea le merge din plin. Romanii iau masa in oras la orice ora, mai ales din nevoia de a socializa, noteaza Adevarul.
Unul din trei romani merge sa ia masa la restaurant cel putin o data pe luna. Daca in urma cu cativa ani se mergea la carciuma doar la ocazii speciale sau duminica, acum din ce in ce mai multi romani ajung sa manance in oras aproape seara de seara.
Cele mai aglomerate ore in restaurantele bucurestene sunt seara, intre 18.00 si 21.00, spun reprezentantii localurilor, insa din ce in ce mai multi romani au inceput sa iasa si la pranz in oras.
Proprietarii restaurantelor recunosc si ei ca afacerea merge tot mai bine. Potrivit unui studiu realizat de Daedalus Millward Brown, intre 2003 si 2006, cifra de afaceri inregistrata de restaurante a crescut in medie cu peste 30% pe an. Cei implicati in industrie cred ca numarul de clienti aproape ca s-a dublat in ultimii 4-5 ani. In medie, romanii iau masa la restaurant de 2,8 ori pe luna, iar tinerii depasesc cu mult aceasta frecventa, daca luam in considerare si restaurantele de tip fast-food. Diferente apar in cazul cuplurilor tinere.
Daca tinerii necasatoriti ajung des la restaurant sau mananca pe fuga in oras, 90% din cei asezati la casa lor considera gatitul in bucataria personala o importanta parte din cultura proprie. Principalele motive pentru care ajungem sa mancam mai des la restaurant decat acasa sunt lipsa timpului disponibil pentru prepararea mancarii in propria bucatarie si nevoia de socializare. Studiile arata ca tinerii ies cel mai des in oras pentru a se intalni cu prietenii (67,1%). Aproximativ 15% au fost ultima data la restaurant cand au luat pranzul in pauza de masa, iar 10% au iesit cu familia.
Nevoie de socializare sau lipsa de timp?
Sociologii spun ca ritmul de munca agitat si programul de lucru adesea prelungit peste orele "normale" al tinerilor fac ca restaurantele si fast-food-urile sa fie afaceri din ce in ce mai profitabile.
"Si existenta familiilor care castiga bani buni, dar nu au copii a dus la cresterea institutiilor culinare de tip fast-food, semipreparatele, mancarea pentru microunde sau servirea tip catering", spune profesorul Liviu Chelcea de la Facultatea de Sociologie, specializat in sociologia consumului.
"Asistam la inflorirea segmentului 'slow-food' in restaurante, vazut ca tihna pentru o zi agitata, ca spatiu pentru socializare", mai spune acesta.
Cum alegem restaurantul?
Peste 66% din clientii restaurantelor aleg locul in care vor lua masa dupa calitatea mancarii, dar sunt atenti si la calitatea servirii sau la atmosfera din restaurant.
"La restaurant, portiile trebuie sa fie in asa fel «aranjate» pentru a avea valoarea nutritiva necesara organismului. Pentru asta, personalul din bucatarii ar trebui sa fie pregatit de oameni de specialitate. Anii trecuti am fost chemati de restaurante si mai ales de firmele de catering pentru asemenea instruiri. Din pacate, acum nu mai e nimeni interesat de acest aspect", a declarat Nastasia Belc, directorul Institutului de Bioresurse Alimentare.
Importanta acordata rapiditatii servirii scade pe masura ce creste numarul de vizite la restaurant, potrivit studiului Daedalus realizat pe un esantion de 359 de persoane peste 14 ani. Cei mai interesati de atmosfera din restaurant sunt tinerii cu varste sub 18 ani.
Nu uitam nici de bacsis cand iesim la masa. In medie, romanii au lasat ultimului chelner care i-a servit 6,83 lei bacsis, iar potrivit studiului, bucurestenii sunt cei mai darnici. Intalnirile de afaceri genereaza cel mai mare profit pentru ospatari: in medie 8,06 lei.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză