Unde luam masa: la restaurant sau acasa?
Data publicarii: 27-10-2008 | LifestyleNumarul de restaurante din tara s-a dublat in ultimii 2-3 ani. Cele mai cautate sunt in continuare localurile traditionale. Gatim din ce in ce mai rar, iar proprietarii restaurantelor recunosc ca afacerea le merge din plin. Romanii iau masa in oras la orice ora, mai ales din nevoia de a socializa, noteaza Adevarul.
Unul din trei romani merge sa ia masa la restaurant cel putin o data pe luna. Daca in urma cu cativa ani se mergea la carciuma doar la ocazii speciale sau duminica, acum din ce in ce mai multi romani ajung sa manance in oras aproape seara de seara.
Cele mai aglomerate ore in restaurantele bucurestene sunt seara, intre 18.00 si 21.00, spun reprezentantii localurilor, insa din ce in ce mai multi romani au inceput sa iasa si la pranz in oras.
Proprietarii restaurantelor recunosc si ei ca afacerea merge tot mai bine. Potrivit unui studiu realizat de Daedalus Millward Brown, intre 2003 si 2006, cifra de afaceri inregistrata de restaurante a crescut in medie cu peste 30% pe an. Cei implicati in industrie cred ca numarul de clienti aproape ca s-a dublat in ultimii 4-5 ani. In medie, romanii iau masa la restaurant de 2,8 ori pe luna, iar tinerii depasesc cu mult aceasta frecventa, daca luam in considerare si restaurantele de tip fast-food. Diferente apar in cazul cuplurilor tinere.
Daca tinerii necasatoriti ajung des la restaurant sau mananca pe fuga in oras, 90% din cei asezati la casa lor considera gatitul in bucataria personala o importanta parte din cultura proprie. Principalele motive pentru care ajungem sa mancam mai des la restaurant decat acasa sunt lipsa timpului disponibil pentru prepararea mancarii in propria bucatarie si nevoia de socializare. Studiile arata ca tinerii ies cel mai des in oras pentru a se intalni cu prietenii (67,1%). Aproximativ 15% au fost ultima data la restaurant cand au luat pranzul in pauza de masa, iar 10% au iesit cu familia.
Nevoie de socializare sau lipsa de timp?
Sociologii spun ca ritmul de munca agitat si programul de lucru adesea prelungit peste orele "normale" al tinerilor fac ca restaurantele si fast-food-urile sa fie afaceri din ce in ce mai profitabile.
"Si existenta familiilor care castiga bani buni, dar nu au copii a dus la cresterea institutiilor culinare de tip fast-food, semipreparatele, mancarea pentru microunde sau servirea tip catering", spune profesorul Liviu Chelcea de la Facultatea de Sociologie, specializat in sociologia consumului.
"Asistam la inflorirea segmentului 'slow-food' in restaurante, vazut ca tihna pentru o zi agitata, ca spatiu pentru socializare", mai spune acesta.
Cum alegem restaurantul?
Peste 66% din clientii restaurantelor aleg locul in care vor lua masa dupa calitatea mancarii, dar sunt atenti si la calitatea servirii sau la atmosfera din restaurant.
"La restaurant, portiile trebuie sa fie in asa fel aranjate pentru a avea valoarea nutritiva necesara organismului. Pentru asta, personalul din bucatarii ar trebui sa fie pregatit de oameni de specialitate. Anii trecuti am fost chemati de restaurante si mai ales de firmele de catering pentru asemenea instruiri. Din pacate, acum nu mai e nimeni interesat de acest aspect", a declarat Nastasia Belc, directorul Institutului de Bioresurse Alimentare.
Importanta acordata rapiditatii servirii scade pe masura ce creste numarul de vizite la restaurant, potrivit studiului Daedalus realizat pe un esantion de 359 de persoane peste 14 ani. Cei mai interesati de atmosfera din restaurant sunt tinerii cu varste sub 18 ani.
Nu uitam nici de bacsis cand iesim la masa. In medie, romanii au lasat ultimului chelner care i-a servit 6,83 lei bacsis, iar potrivit studiului, bucurestenii sunt cei mai darnici. Intalnirile de afaceri genereaza cel mai mare profit pentru ospatari: in medie 8,06 lei.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI