Cu banca la tribunal
Data publicarii: 01-11-2008 | Finante-BanciDecizii ale unor instante de judecata au sanctionat pana acum bancile pentru aplicarea abuziva a unor clauze contractuale, inventarea unor costuri suplimentare, raportari nejustificate la Biroul de Credit etc.
Autoritatea pentru Protectia Consumatorilor a primit in acest an 1300 de reclamatii impotriva bancilor, in special din cauza majorarii dobanzilor.
Cel mai frecvent mod de jupuire a clientilor se petrece sub umbrela dobanzilor variabile. Sub sintagma "dobanda poate varia in functie de politica bancii" se ascund majorari dictate de cresterea ROBOR, dar si de expirarea promotiilor in curs ori cresterea numarului de restantieri - implicit a costurilor cu provizioanele suplimentare - care trebuie compensate cumva. Comisionul de administrare-surpriza, de exemplu, a stat de altfel la baza unei sanctiuni (contestata insa de banca in instanta) primite de Unicredit Tiriac de la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC). Banca decisese peste noapte sa uniformizeze comisionul de administrare la 0,5%, desi o parte a clientilor care luasera anterior credite nu aveau un astfel de comision sau aveau unul mai redus si nimeni nu le ceruse acordul.
Banca Romaneasca a pierdut la randul sau un proces in justitie pentru ca majorarea dobanzii, operata la un moment dat, nu fusese notificata clientului, iar respectiva operatiune nu fusese justificata in nici un fel (evolutii din piata monetara, cresterea unui indice de referinta etc). Au existat actiuni in justitie pentru raportarea nejustificata la Biroul de Credit, din motive ce tin de taxe-surpriza introduse tot de banci, taxe de care debitorii nu fusesera anuntati. Tot la practici abuzive sa trecem impunerea unor costuri exorbitante pentru eliberarea unor documente, inventarea unei taxe de depunere de numerar, practicarea unui curs valutar "camataresc" etc. Nu stiu daca stresul intretinut metodic intra in categoria motivelor care fac posibila deschiderea unui proces in justitie, dar efectele sale nu sunt deloc neglijabile.
Un prieten cu credit la Bancpost imi spunea ca era sunat la un moment dat zilnic de operatorii de la call-center pentru a i se aminti ca are o intarziere la plata. Asta, desi precizase de la primul apel ca va plati rata cu o saptamana intarziere, din cauza unor probleme personale, asumandu-si penalizarile de rigoare. In general, bancile nu sunt dispuse sa negocieze, contractele de credit fiind standardizate: vrei, bine, nu, cauta alt finantator.
Poate ca in anii ce vin, pe fondul problemelor cu care au inceput sa se confrunte bancile si a reducerii apetitului pentru consum, generata de scaderea economiei globale, clientii vor capata importanta pe care o merita. Aparitia, in ultima vreme, a unor spoturi publicitare in care bancile nu cer si nu mai ofera nimic, ci doar reamintesc clientilor, intr-o maniera cat mai prietenoasa, ca exista sunt indicii ca institutiile in cauza incep sa fie preocupate de viitorul relatiei lor cu consumatorii de produse si servicii bancare.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut