Cum poti pierde si avansul, si creditul de casa
Data publicarii: 04-11-2008 | Finante-BanciNoile norme de creditare i-a lovit crunt pe cei care isi negociasera credite in baza normelor vechi, noteaza Cotidianul. Ei primesc mai putini bani si risca sa piarda avansurile deja platite.
Implementarea noilor norme de creditare, dar si situatia creata de actuala criza financiara internationala au adus cateva sute de romani in postura de a astepta pana la doua luni si jumatate pentru a primi un credit pentru locuinta. Mai mult chiar, unii dintre ei s-au trezit in situatia de nu mai putea accesa suma initial aprobata, ci una semnificativ mai mica, care nu le-a mai permis, in unele cazuri, achizitionarea locuintei pe care au contractat-o si au pierdut astfel avansul dat proprietarului.
"Aproximativ 20% dintre dosarele de credite garantate depuse in cursul lunii octombrie au intrat din nou in analiza, intrucat solicitantii nu se mai incadrau la aceeasi suma solicitata", spune Roxana Gavrila, director de marketing la Credit Team, cel mai mare broker de credit de pe piata locala.
In cazul altui intermediar important, Ipoteci Direct, vorbim chiar despre aproximativ 80% dintre clientii noi, potrivit Ralucai Dobre, analist financiar la brokerul polonez.
"Da, am avut destul de multe cazuri in care suma aprobata era semnificativ mai mica decat suma expusa initial clientului. Am avut si o situatie in care clientul a pierdut avansul din aceasta cauza", confirma si Marina Sterpan, product manager la Credit Zone. Concret, la fiecare dintre cei trei intermediari exista situatii in care clientul a putut accesa doar putin mai mult de jumatate din suma aprobata initial. Noile norme aprobate de banci marcheaza revenirea la un grad de indatorare de maximum 40%, in comparatie cu 70%, cat era pragul maxim acceptat inaintea aplicarii celui mai recent regulament BNR. Adunat, cei trei brokeri mentionati mai sus au avut, doar in luna octombrie, peste 5.000 de clienti.
Perioada de analiza a dosarului depaseste in unele situatii si doua luni, adica dublu decat in mod normal. "Daca inainte reuseam sa obtinem aprobarile pentru credite in cel mult o luna, acum vorbim despre cel putin doua luni", spune Raluca Dobre, analistul Ipoteci Direct.
"Din analiza activitatii noastre in intervalul septembrie-octombrie rezulta o mentinere a interesului populatiei pentru obtinerea de credite garantate cu ipoteca, insa timpul de raspuns din partea institutiilor de creditare s-a marit. Aceasta majorare este cauzata de perioada in care bancile au solicitat aprobarea noilor norme, ceea ce a condus la suspendarea analizei, in lipsa unor criterii de acordare validate. Analiza dosarelor de credit cu garantie cuprinde mai multe etape, iar schimbarea normelor de creditare obliga bancile sa tina cont de noile norme, indiferent de stadiul de analiza al dosarului sau de banca la care este depus.
In astfel de momente, exista doua variante ce tin si de banca, si de client: fie se suspenda analiza, renuntandu-se la dosar, fie se reia, conform regulamentului nou de acordare a creditelor", explica fenomenul Roxana Gavrila, director la Credit Team. Pentru clientii Credit Zone, perioada de aprobare a crescut cu aproximativ o saptamana, de la 23 la 30 de zile, potrivit Marinei Sterpan. Brokerii spun ca, in anumite situatii, pot maximiza suma obtinuta de client fie prin introducerea unor codebitori sau garantii suplimentare, fie prin extinderea perioadei de creditare.
"Depinde foarte mult de situatia fiecarui client. Daca noi suntem convinsi ca banca a facut o nedreptate cand a modificat conditiile expuse initial, ajutam clientul. Putem chiar sa intervenim cu un telefon la banca daca este nevoie. Pana la urma suntem parteneri cu institutiile de credit", adauga Sterpan.
Integral in Cotidianul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial
- Schneider Electric furnizeaza solutii de smart metering, mentenanta si cloud hosting pentru CTP
- Leul se apreciază puternic după alegerile prezidențiale: Euro coboară la 5,03 lei, dolarul sub 4,47 lei
- eJobs: 63,6% dintre angajați traversează, în prezent, o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional
- Holcim România, investiție de peste 5 mil. euro într-o linie de producție nisip de calcar în Turda
- Novotel își consolidează prezența în România printr - un nou hotel la Timișoara
- Floreasca Park atrage un nou chiriaș: Leroy Merlin a contractat aproximativ 4.000 metri pătrați în clădire, una dintre cele mai mari tranzacții de închiriere din acest an