A devenit Google noul Big Brother al omenirii?
Data publicarii: 05-11-2008 | IT&CGoogle aduna atat de multe detalii despre utilizatorii nenumaratelor sale servicii online incat unii critici spun ca departamentele de informatii nationale sunt mici copii in comparatie cu el. In doar 10 ani de existenta, Google a devenit un gigant care are ramificatii in tot ceea ce inseamna lume virtuala.
In 1998 s-a lansat ca motor de cautare raspunzand in modul cel mai complet unei nevoi acute a utilizatorilor de internet. Rezultatele sale erau atat de precise incat s-a impus rapid ca singurul motor demn de luat in seama. Pornind de aici, Google a inceput sa isi diversifice activitatile, de la piata publicitatii online pana la harti cu imagini din satelit ale pamantului si, de curand, la telefonie mobila.
Amploarea luata de acest colos al spatiului virtual a devenit pentru multi o amenintare ca urmare a multimii mijloacelor prin care poate colecta informatii despre utilizatorii de internet. In ultimii ani compania a inceput sa primeasca tot mai multe acuzatii de nerespectare a intimitatii sau de folosire a detaliilor personale in scopuri comerciale.
Cel mai recent caz a pus fata in fata Google cu un mic orasel german ale carui oficialitati au refuzat sa permita companiei fotografierea in locurile publice din oras si folosirea lor in optiunea "Street View" din aplicatia online Google Earth care permite vizualizarea din satelit a oricarui loc de pe Pamnat. Potrivit unei legi a orasului, considerat de germani un muzeu in aer liber, este nevoie de un permis special pentru a face fotografii, iar politicienii locali au refuzat sa acorde Google acest permis.
Decizia a facut repede inconjurul Germaniei si, in mod surprinzator pentru compania americana, a fost sprijinta chiar si de centru. Peter Schaar, comisar federal pentru protectia datelor personale este de parere ca imaginile capturate astfel pot fi folosite si in alte scopuri decat simpla curiozitate a turistului virtual. "Cu doar un click este usor sa verifici conditia unei case, de exemplu. Bancile pot folosi informatia pentru a creste rata ipotecara iar o companie de asigurari, polita", spune Schaar.
Exemplul dat de oficialul german poate fi unul marginal, cu atat mai mult cu cat doar o fractiune infima din datele posedate de Google vin din camerele montate in orase. Sa ne gandim doar la ultra-popularul serviciu de e-mail Gmail, portalul video YouTube, reteaua sociala Orkut sau motorul de cautare interna Google Desktop.
Mai nou, Google a lansat propriul browser, Chrome si a intrat in lumea buna a operatorilor de telefonie mobila cu un nou sistem de operare numit Android. Telefoanele Android erau vandute pe piata americana cu mult timp inainte de lansarea oficiala, 1,5 milioane de comenzi asteptand sa fie onorate.
Prin serviciile sale Google si-a stabilit o putere globala online in doar un deceniu. Prin achizitii masive si-a construit un adevarat imperiu de date. Un click pe unul din serviciile Google poate livra o multitudine de informatii: adresa IP, tipul browser-ului folosit, limba setata, numele de logare etc. Este, de asemenea, cunoscut ca Google cauta dupa cuvinte cheie in continutul e-mail-urilor pentru a afisa reclama cea mai relevanta, afacere ce a adus companiei anul trecut 16 miliarde dolari.
Hendrik Speck, profesor de stiinte aplicate la universitatea din Kaiserslautern spune ca Google poate inregistra o cautare dupa un test de sarcina iar, dupa noua luni, poate furniza reclama pentru scutece si, dupa alti sase ani, oferte de scoli pentru elevii de gimnaziu. "Cu cat stie mai multe despre utlizatorii sai, cu atat poate lua un pret mai bun pe reclama", spune Speck.
Google Analytics este alta aplicatie care poate colecta date. Ea le arata utlizatorilor diverse informatii despre propriul site, precum numarul vizitelor, paginile vizitate, tara de origine, timpul petrecut pe site etc. Datele, extrem de folositoare pentru proprietarul site-ului, sunt si mai folositoare pentru Google, e de parere Gerald Reischl, autorul cartii "Capcana Google". "Analytics este oportunitatea cea mai buna a Google pentru a spiona, majoritatea site-urilor folosind aceasta aplicatie", spune Reischl.
George Trifu
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial
- Schneider Electric furnizeaza solutii de smart metering, mentenanta si cloud hosting pentru CTP
- Leul se apreciază puternic după alegerile prezidențiale: Euro coboară la 5,03 lei, dolarul sub 4,47 lei
- eJobs: 63,6% dintre angajați traversează, în prezent, o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional
- Holcim România, investiție de peste 5 mil. euro într-o linie de producție nisip de calcar în Turda
- Novotel își consolidează prezența în România printr - un nou hotel la Timișoara
- Floreasca Park atrage un nou chiriaș: Leroy Merlin a contractat aproximativ 4.000 metri pătrați în clădire, una dintre cele mai mari tranzacții de închiriere din acest an