A devenit Google noul Big Brother al omenirii?
Data publicarii: 05-11-2008 | IT&CGoogle aduna atat de multe detalii despre utilizatorii nenumaratelor sale servicii online incat unii critici spun ca departamentele de informatii nationale sunt mici copii in comparatie cu el. In doar 10 ani de existenta, Google a devenit un gigant care are ramificatii in tot ceea ce inseamna lume virtuala.
In 1998 s-a lansat ca motor de cautare raspunzand in modul cel mai complet unei nevoi acute a utilizatorilor de internet. Rezultatele sale erau atat de precise incat s-a impus rapid ca singurul motor demn de luat in seama. Pornind de aici, Google a inceput sa isi diversifice activitatile, de la piata publicitatii online pana la harti cu imagini din satelit ale pamantului si, de curand, la telefonie mobila.
Amploarea luata de acest colos al spatiului virtual a devenit pentru multi o amenintare ca urmare a multimii mijloacelor prin care poate colecta informatii despre utilizatorii de internet. In ultimii ani compania a inceput sa primeasca tot mai multe acuzatii de nerespectare a intimitatii sau de folosire a detaliilor personale in scopuri comerciale.
Cel mai recent caz a pus fata in fata Google cu un mic orasel german ale carui oficialitati au refuzat sa permita companiei fotografierea in locurile publice din oras si folosirea lor in optiunea "Street View" din aplicatia online Google Earth care permite vizualizarea din satelit a oricarui loc de pe Pamnat. Potrivit unei legi a orasului, considerat de germani un muzeu in aer liber, este nevoie de un permis special pentru a face fotografii, iar politicienii locali au refuzat sa acorde Google acest permis.
Decizia a facut repede inconjurul Germaniei si, in mod surprinzator pentru compania americana, a fost sprijinta chiar si de centru. Peter Schaar, comisar federal pentru protectia datelor personale este de parere ca imaginile capturate astfel pot fi folosite si in alte scopuri decat simpla curiozitate a turistului virtual. "Cu doar un click este usor sa verifici conditia unei case, de exemplu. Bancile pot folosi informatia pentru a creste rata ipotecara iar o companie de asigurari, polita", spune Schaar.
Exemplul dat de oficialul german poate fi unul marginal, cu atat mai mult cu cat doar o fractiune infima din datele posedate de Google vin din camerele montate in orase. Sa ne gandim doar la ultra-popularul serviciu de e-mail Gmail, portalul video YouTube, reteaua sociala Orkut sau motorul de cautare interna Google Desktop.
Mai nou, Google a lansat propriul browser, Chrome si a intrat in lumea buna a operatorilor de telefonie mobila cu un nou sistem de operare numit Android. Telefoanele Android erau vandute pe piata americana cu mult timp inainte de lansarea oficiala, 1,5 milioane de comenzi asteptand sa fie onorate.
Prin serviciile sale Google si-a stabilit o putere globala online in doar un deceniu. Prin achizitii masive si-a construit un adevarat imperiu de date. Un click pe unul din serviciile Google poate livra o multitudine de informatii: adresa IP, tipul browser-ului folosit, limba setata, numele de logare etc. Este, de asemenea, cunoscut ca Google cauta dupa cuvinte cheie in continutul e-mail-urilor pentru a afisa reclama cea mai relevanta, afacere ce a adus companiei anul trecut 16 miliarde dolari.
Hendrik Speck, profesor de stiinte aplicate la universitatea din Kaiserslautern spune ca Google poate inregistra o cautare dupa un test de sarcina iar, dupa noua luni, poate furniza reclama pentru scutece si, dupa alti sase ani, oferte de scoli pentru elevii de gimnaziu. "Cu cat stie mai multe despre utlizatorii sai, cu atat poate lua un pret mai bun pe reclama", spune Speck.
Google Analytics este alta aplicatie care poate colecta date. Ea le arata utlizatorilor diverse informatii despre propriul site, precum numarul vizitelor, paginile vizitate, tara de origine, timpul petrecut pe site etc. Datele, extrem de folositoare pentru proprietarul site-ului, sunt si mai folositoare pentru Google, e de parere Gerald Reischl, autorul cartii "Capcana Google". "Analytics este oportunitatea cea mai buna a Google pentru a spiona, majoritatea site-urilor folosind aceasta aplicatie", spune Reischl.
George Trifu
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză