Ce afaceri merg bine pe timp de criza?

Data publicarii: 12-11-2008 | Afaceri

Operatorii low-cost, hostelurile si outleturile vor face fata mai usor turbulentelor financiare. Pe timp de criza, luxul nu mai este la moda. In schimb, oamenii prefera produse si servicii mai ieftine, merg mai des la biserica si isi incearca norocul la loto.

Pentru marile companii, criza financiara inseamna profituri in scadere si o redimensionare a bugetelor. Pentru omul de rand, criza are insa un alt inteles: vacante mai putine si mai ieftine, renuntarea la hainele de marca sau la mesele la restaurant, precum si amanarea achizitiei unei case pe credit.

In aceste conditii, firmele care isi vor orienta oferta pentru a satisface nevoile specifice in vremuri tulburi nu vor avea decat de castigat.

In Europa de Vest, outleturile inregistreaza deja vanzari in crestere, iar operatorii low-cost transporta tot mai multi calatori care in urma cu cateva luni ar fi ales o companie clasica de transport aerian, noteaza Adevarul.

In plus, bancherii francezi renunta la pauza de masa pentru a merge la biserica, in timp ce in Marea Britanie credinciosii au o rugaciune speciala pentru a depasi problemele financiare.

Pentru ca efectele crizei vor fi mai temperate in tara noastra si dat fiind comportamentul de consum diferit al romanilor, este greu de anticipat daca aceleasi afaceri se vor dovedi rentabile si in tara noastra.Economii

Acolo unde criza financiara a lovit cel mai dur, oamenii fie si-au amanat vacantele, fie au optat pentru o cazare la un hotel mai ieftin sau pentru un hostel.

In Romania, unde nu sunt asteptate efecte negative de aceeasi amploare, "migratia" catre serviciile hoteliere mai ieftine nu va fi la fel de evidenta. Cu atat mai mult cu cat romanii aloca, de regula, mai putini bani pentru vacante, iar numarul hostelurilor si al campingurilor din tara noastra este scazut. "Turismul romanesc va fi cel mai putin afectat intre statele din Europa.

Un impact negativ se va resimti insa la nivelul turismului de evenimente, din cauza ca firmele isi refac bugete", este de parere Mihai Rajnita, secretar general al Federatiei Industriei Hoteliere din Romania. Totusi, specialistii spun ca nu putem vorbi despre pierderi pe acest segment, ci doar de o incetinire a ritmului de crestere.

Austeritatea dicteaza

Schimbarea de optiune este evidenta in state ca Marea Britanie, unde turismul de business se orienteaza tot mai des spre hoteluri low-cost. De exemplu, Travelodge, o retea hoteliera inclusa in aceasta categorie, a raportat venituri cu 45% mai mari numai pe segmentul de business.

Reprezentantii companiei sustin ca sunt luati cu asalt de cereri venite din partea directorilor financiari, ca urmare a reducerii drastice a cheltuielilor de calatorie. Potrivit Travelodge, pentru un numar de 43 de nopti de cazare, o firma poate economisi anual pana la 8.000 lire sterline pentru fiecare angajat, daca se renunta la cazarea clasica.

Cererea migreaza spre operatorii low-cost

Criza transportului aerian a inceput odata cu scumpirea alarmanta a barilului de petrol si s-a acutizat pe masura ce turbulentele financiare internationale s-au intensificat.

Fortate sa isi reduca bugetul de calatorie, atat firmele, cat si persoanele fizice s-au orientat rapid spre operatorii low-cost. Perioada de recesiune are ca rezultat un nivel temporar mai scazut al traficului si o modificare a structurii cererii.

Pasagerii continua sa calatoreasca, insa nu-si permit sa plateasca la fel de mult. Astfel, pasagerii din segmentul corporate coboara o treapta in ceea ce priveste costul calatoriilor, ceea ce este in beneficiul operatorilor low-cost.

"Compania noastra va inregistra o crestere a numarului de pasageri, atat pe segmentul business, cat si al calatoriilor de agrement ca urmare a scaderii numarului de clienti ai companiilor traditionale", ne-a explicat Natasei Kazmer, director de comunicare la Wizz Air.

Totodata, reprezentantii Blue-Air spun ca, spre deosebire de alte piete care s-au confruntat cu scaderi in numarul de pasageri, piata din Romania s-a mentinut aproape de nivelul prognozat.

"Este dificil sa prevedem ce se va intampla in 2009, tinand cont, in primul rand, de lipsa de experienta a populatiei din Romania in ceea ce priveste comportamentul in situatii de criza economica", ne-au declarat reprezentantii Blue-Air.

Europenii prefera sa ia masa acasa

Nevoia de a economisi ii determina pe multi europeni sa renunte la ideea de a mai lua masa la restaurant, in favoarea unei mese gatite acasa. 

In consecinta, vanzarile retailerilor, in special a celor din categoria discounteri, au crescut semnificativ in ultima perioada. De exemplu, in Marea Britanie, Aldi a inregistrat vanzari trimestriale in urcare cu un sfert, in special in randul consumatorilor din clasa de mijloc.

In topul preferintelor: Mancarea congelata

In plus, Tesco, cel mai mare supermarket britanic, incearca sa atraga clienti prin diversificarea ofertei de produse ieftine, cu preturi de sub o lira. Daca vanzarile de mancare congelata au explodat, nu la fel de bine stau magazinele cu produse ecologice, ale caror incasari au scazut dramatic.

In Romania, comerciantii sustin ca, in ciuda posibilor efectele negative ale instalarii crizei, vanzarile vor ramane constante, o crestere urmand sa aiba loc in perioada sarbatorilor de iarna. "In momentul de fata nu vedem niciun efect al crizei financiare in volumul vanzarilor.

Mai mult, noi vindem preponderent alimente de baza, pentru care cererea este aproximativ constanta, indiferent de fazele ciclului economic", ne-au declarat reprezentantii MiniMax Discount.

Integral in Adevarul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: