Mania sacoselor burdusite, ultima boala a romanilor
Data publicarii: 14-11-2008 | LifestyleRomanii cumpara in exces orice, indiferent de pret, pentru a compensa sentimentul de inferioritate si fara a se gandi ca devin astfel sclavii comerciantilor. Cumparaturile te fac sa te simti bine, dar iti golesc portofelul. Dupa ce a facut 15 milioane de victime in America, boala cumparaturilor - oniomania - loveste Romania.
Fata-n fata cu rafturile si cu vitrinele magazinelor, tot mai multi romani cedeaza ispitei de a cumpara lucruri de care nu au intotdeauna nevoie.
Efectele oniomaniei se vad cel mai bine la sfarsit de saptamana, cand casele hipermarketurilor sunt asaltate de carucioare doldora. Apropierea sarbatorilor de iarna aglomereaza zilnic mallurile si marile magazine, in contextul in care la nivel global jumatate din consumatori s-au aratat dispusi sa reduca din cheltuieli, potrivit unui studiu realizat de Nielsen.
Contrar curentului, jumatate din romani vor cheltui mai mult pe cadouri decat anul trecut, potrivit unui studiu Delloite. In timp ce americanii si europenii se orienteaza spre marci mai ieftine, romanii nu-si schimba stilul de viata si nici nivelul de consum, a apreciat Emanuel Sanda, managerul pe Romania al companiei de cercetare de piata Nielsen.
Furia cumparaturilor
Cumparam pentru a ne satisface niste nevoi de baza: aceea de a apartine de un grup de prieteni sau de colectivul de la munca, din nevoia de siguranta si pentru a ne simti semnificativi, explica psihologul Anda Pacuraru motivele pentru care shoppingul este una dintre placerile la care romanii nu sunt dispusi sa renunte.
Inconstienti sau victime? Sociologul Mircea Kivu crede ca una dintre cauzele acestei furii a cumparaturilor este experienta pe care au avut-o romanii cu fondurile de investitii sau cu economiile din banci. El crede ca "in acest sens a contribuit si perioada mare, inflationista, cu care ne-am obisnuit, cand moneda se deprecia, iar sa economisesti nu era tocmai un lucru istet.
Apoi, daca in anii `90 era o problema sa-ti cumperi un frigider, acum , in sfarsit, mai toata lumea si-l permite", a conchis sociologul. Pornirea de a cumpara lucruri de care nu avem nevoie sau pe care le uitam apoi printr-un dulap poate ascunde o depresie sau anumite nemultumiri, atentioneaza psihoterapeutul Stefania D. Nita.
Ea adauga ca "adesea, cei care trec printr-un divort, pierd o persoana apropiata, se muta in alt oras, schimba mediul de lucru sau cercul de prieteni isi pot gasi alinare prin micile lucruri pe care si le cumpara", explica Nita. Romanii sunt "sclavii" perfecti ai comerciantilor pentru ca "au tendinta de a se lega de obiecte", povesteste psihologul Anda Pacuraru. Ceea ce cauta ei, de fapt, este confortul psihologic si iluzia ca "golul" resimtit este "umplut" prin prezenta obiectelor achizitionate sau prin admiratia starnita in jurul lor.
Nu cunoastem pretul corect
"Romanii nu sunt deranjati de eventualele mariri de preturi, ci de lipsa cresterilor salariale", sustine psihologul Anda Pacuraru. Ea crede ca la nivel national se naste un fenomen periculos pentru ca, pe de-o parte, romanii nu sunt atenti la pret si umfla buzunarele speculantilor, iar de cealalta parte, pun presiune asupra angajatorilor pentru a li se mari salariile cat mai des si cat mai consistent.
Sociologul Mircea Kivu observa ca "lipsa unei culturi economice ne indeamna de multe ori sa platim un anumit produs mai scump decat daca l-am fi cumparat din vestul Europei. Pe de alta parte, romanul face acest lucru si din dorinta de a epata, pentru ca, spre deosebire de europeni - care cauta marcile mai ieftine - romanul este atras mai degraba de brandurile premium, arata studiul Delloite.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor