Charles Dow, omul care a facut lumina in tranzactiile bursiere

Data publicarii: 17-11-2008 | Bursa

Desi niciodata nu a condus vreo companie si nici nu a ridicat vreun imperiu financar, numele lui Charles Dow este definitiv legat de lumea finantelor prin piata bursiera in care numele sau este zi de zi vehiculat, dand fiori reci sau strigate de bucurie investitorilor implicati. Contributia lui Dow nu se opreste aici. El a fost dinamizat intreaga viata de dorinta de a deschide portile grele ale taramului financiar, publicului larg.

Dow s-a nascut in 1851 la o ferma din Connecticut. Cu o educatie subtire si fara a avea vreo pregatire, la 21 de ani paraseste ferma pentru a-si pune amprenta in jurnalismul vremii. Isi gaseste cu usurinta loc ca reporter la diverse publicatii si descopera ca talentele sale sunt mai ales indreptate spre istorie si sectorul finantelor.

Editorii il incurajeaza sa-si focalizeze atentia in cel din urma domeniu si astfel tanarul reporter incepe sa faca articole de investigatie in varii sectoare industriale. Intervieveaza capitalisti, finantisti si industriasi cu greutate din a doua parte a secolului XIX. Foloseste aceste interviuri nu doar ca mijloc de a-si castiga existenta, ci si ca lectii personale, invatand astfel cate ceva despre modelele folosite pe Wall Street in evaluarea actiunilor.

In 1882, Dow impreuna cu un coleg, reporter si el, Edward Jones, decid sa puna bazele propriei companii de publishing, Dow Jones&Company. Prima lor publicatie a fost Customers' Afternoon Letter, in fapt, doua pagini care sumarizau principalele stiri financiare si evolutia celor mai importante actiuni, totul scris intr-un limbaj usor de inteles.

Intr-o perioada in care cei mai multi jurnalisti acceptau cu usurinta mita pentru a prezenta intr-o lumina favorabila actiunile, Dow si-a castigat reputatia de analist obiectiv ale carui articole erau nu doar la indemana specialistilor, ci si a celor neinitiati in mecanismele bursiere.

Precursorul indexului Dow Jones Industrial Average (DJIA) a aparut in acest mini-ziar sub forma unui tabel al catorva din cele mai importante actiuni, cuprinzand in principal companii din industria transporturilor navale si feroviare. Dow a cautat sa fundamenteze un reper astfel incat cititorii sa aiba o idee daca piata a avansat sau s-a depreciat, furnizandu-le o imagine ceva mai clara si o privire de ansamblu care sa-i fereasca de ratacirea in multitudinea de date disparate. Pana in 1896, primul DJIA a fost calculat pe baza primelor 12 companii din piata, evaluat initial la 40,94 puncte. General Electric este singura companie care se regaseste si in prezent.

Popularitatea din ce in ce mai mare a "fituicii" i-a determinat pe cei doi sa dezvolte proiectul, infiintand celebrul Wall Street Journal. Ei au folosit un format mai larg si au marit numarul de pagini pentru a putea incarca mai multa informatie financiara, vitala pentru investitorii de pe Wall Street. Ziarul a incercat sa isi asigure accesul la surse demne de incredere, cea mai mare provocare fiind tendinta patronilor de a invalui sau a prezenta in termeni favorabili lor realitatile. Efortul lor a fost apreciat de cititori, in scurt timp WSJ devenind cel mai citit ziar financiar, iar DJIA principalul reper al celor interesati de evolutia bursei.

Dupa mai multi ani de analiza atenta a burselor, Dow a formulat o teorie pe care a folosit-o in crearea unui indice mult mai precis. El a observat ca indicele urmeaza cateva tipuri de trenduri masurabile in care definitorii sunt varfurile si minimele dintr-o perioada determinata, prin ele putandu-se anticipa directia pietei. Dow insa niciodata nu si-a prezentat explicit teoria, de accea niciodata nu a fost pe deplin inteleasa.

George Trifu