Recuperatorul de rate, vecinul dumneavoastra in anul de criza 2009
Data publicarii: 20-11-2008 | Finante-Banci"Numarul restantierilor la banci va creste de anul viitor, pe masura ce scumpirea banilor si inasprirea conditiilor de creditare isi vor face simtite efectele", au declarat pentru Gandul reprezentantii diviziei de colectare de creante din cadrul Coface - companie specializata in managementul riscului comercial. Situatia va fi delicata in special pentru cei care s-au imprumutat in franci, euro sau dolari, cu o dobanda variabila. Deprecierea leului din ultima perioada a scos deja mai multi bani din buzunarele romanilor cu credite la banci. La aceasta s-a mai adaugat majorarea dobanzilor, luna trecuta. "Deja vorbim despre intarzieri chiar de 16 zile la plata ratelor pentru creditele in valuta, incepand cu data de 6 octombrie, cand leul a atins un minim al acestui an", au explicat reprezentantii Coface.
Exista totusi si castigatori in toata aceasta ecuatie: asa-numitii recuperatori de creante angajati de institutiile bancare pentru colectarea datoriilor de la rau-platnici. Afacerile companiilor de profil au urcat mai ales anul trecut, odata cu relaxarea normelor de creditare. "Piata de colectare a creantelor a inregistrat o crestere spectaculoasa, de aproximativ 47%, pana la valoarea de 25 de milioane de euro. Anul acesta, tinand cont de incetinirea pietei de creditare, estimez ca piata de colectare va avansa intr-un ritm mai lent, in jur de 15%", a declarat Georg Kovacs, Managing Director EOS KSI Romania - companie care activeaza in domeniul recuperarii creantelor.
Creditul de consum, cel mai greu de recuperat
Cumparatorii de case prin credit ipotecar nu prea dau batai de cap recuperatorilor, dintr-un motiv cat se poate de simplu: de cele mai multe ori, imprumutul a fost garantat chiar cu locuinta achizitionata. "Or, chiar daca debitorii intarzie cu plata ratelor, pana la urma se recupereaza datoria, fara a se ajunge la executarea garantiei", explica reprezentantii Coface. Din contra, probleme mai mari creeaza imprumuturile restante de nevoi personale, precum si cele de consum, care impreuna detin grosul creditelor neachitate. In aceasta situatie, recuperatorul trebuie sa dea dovada de foarte multa abilitate pentru a reusi sa scoata banii de la datornic. Iar fiecare rau-platnic este tratat in mod particular, chiar daca motivele neachitarii sunt in mare cam aceleasi. Experienta a demonstrat ca rata de succes a recuperarii unei datorii este in stansa legatura cu numarul de zile de intarziere.
Recuperatorul da intotdeauna telefon
"Intr-o prima faza, cea amiabila, incercam sa intelegem motivele de neplata si stabilim, impreuna cu debitorul, un termen de plata", explica Georg Kovacs. In aceasta etapa, contactul cu datornicul se stabileste telefonic, prin sms-uri care ii amintesc acestuia termenul de plata convenit. Scrisorile formale sunt o alta modalitate de comunicare. Desigur, asta in cazul in care clientul bancii nu si-a schimbat intre timp domiciliul, desi, conform contractului de credit, trebui sa comunice orice modificare de date personale. "Intalnim asemenea situatii in 10% din totalul dosarelor de neplata, iar aici ma refer atat la clientii bancilor, cat si la piata asigurarilor si la firmele de telefonie mobila", adauga reprezentantii Coface.
Integral in Gandul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- TBI Bank urmează să fie achiziționată de Advent International
- Revolut a publicat raportul anual pentru 2024
- Încurajați de performanța în creștere a pieței hoteliere din București, investitorii vor construi circa 1.000 de camere de hotel noi până în 2027
- BT: Finantare pentru Simtel pentru finalizarea unui parc fotovoltaic in Giurgiu
- UNSICAR: Checklist de siguranță în vacanța de Paște
- Studiu EY România: Românii prioritizează calitatea și reducerile pentru Sărbătorile de Paște 2025
- #DreptulLaBanking: Protejează-ți datele financiare de Paște
- Studiu EY: Listările publice globale în T1 2025: între provocări și incertitudini
- Divizia de Property Management a Colliers preia administrarea cladirii de birouri Victoria Center
- Piața centrelor de date din România este în etapa gain momentum
- Salt Bank aniversează un an de la lansare cu un nou record: peste 500.000 de clienți
- Studiu EY: Companiile se vor confrunta cu schimbări majore ale politicilor fiscale și comerciale la nivel global
- Skanska a semnat vanzarea cladirii de birouri Equilibrium 1 catre fondul de investitii Gordiusz Private Equity
- EY-Parthenon a asistat acționarii Forza Rossa și British Motors în vânzarea dealerilor auto Ferrari și Aston Martin în România
- Colliers: Oferta redusă și creșterea chiriilor îngreunează accesul la spații moderne de birouri