Recuperatorul de rate, vecinul dumneavoastra in anul de criza 2009
Data publicarii: 20-11-2008 | Finante-Banci"Numarul restantierilor la banci va creste de anul viitor, pe masura ce scumpirea banilor si inasprirea conditiilor de creditare isi vor face simtite efectele", au declarat pentru Gandul reprezentantii diviziei de colectare de creante din cadrul Coface - companie specializata in managementul riscului comercial. Situatia va fi delicata in special pentru cei care s-au imprumutat in franci, euro sau dolari, cu o dobanda variabila. Deprecierea leului din ultima perioada a scos deja mai multi bani din buzunarele romanilor cu credite la banci. La aceasta s-a mai adaugat majorarea dobanzilor, luna trecuta. "Deja vorbim despre intarzieri chiar de 16 zile la plata ratelor pentru creditele in valuta, incepand cu data de 6 octombrie, cand leul a atins un minim al acestui an", au explicat reprezentantii Coface.
Exista totusi si castigatori in toata aceasta ecuatie: asa-numitii recuperatori de creante angajati de institutiile bancare pentru colectarea datoriilor de la rau-platnici. Afacerile companiilor de profil au urcat mai ales anul trecut, odata cu relaxarea normelor de creditare. "Piata de colectare a creantelor a inregistrat o crestere spectaculoasa, de aproximativ 47%, pana la valoarea de 25 de milioane de euro. Anul acesta, tinand cont de incetinirea pietei de creditare, estimez ca piata de colectare va avansa intr-un ritm mai lent, in jur de 15%", a declarat Georg Kovacs, Managing Director EOS KSI Romania - companie care activeaza in domeniul recuperarii creantelor.
Creditul de consum, cel mai greu de recuperat
Cumparatorii de case prin credit ipotecar nu prea dau batai de cap recuperatorilor, dintr-un motiv cat se poate de simplu: de cele mai multe ori, imprumutul a fost garantat chiar cu locuinta achizitionata. "Or, chiar daca debitorii intarzie cu plata ratelor, pana la urma se recupereaza datoria, fara a se ajunge la executarea garantiei", explica reprezentantii Coface. Din contra, probleme mai mari creeaza imprumuturile restante de nevoi personale, precum si cele de consum, care impreuna detin grosul creditelor neachitate. In aceasta situatie, recuperatorul trebuie sa dea dovada de foarte multa abilitate pentru a reusi sa scoata banii de la datornic. Iar fiecare rau-platnic este tratat in mod particular, chiar daca motivele neachitarii sunt in mare cam aceleasi. Experienta a demonstrat ca rata de succes a recuperarii unei datorii este in stansa legatura cu numarul de zile de intarziere.
Recuperatorul da intotdeauna telefon
"Intr-o prima faza, cea amiabila, incercam sa intelegem motivele de neplata si stabilim, impreuna cu debitorul, un termen de plata", explica Georg Kovacs. In aceasta etapa, contactul cu datornicul se stabileste telefonic, prin sms-uri care ii amintesc acestuia termenul de plata convenit. Scrisorile formale sunt o alta modalitate de comunicare. Desigur, asta in cazul in care clientul bancii nu si-a schimbat intre timp domiciliul, desi, conform contractului de credit, trebui sa comunice orice modificare de date personale. "Intalnim asemenea situatii in 10% din totalul dosarelor de neplata, iar aici ma refer atat la clientii bancilor, cat si la piata asigurarilor si la firmele de telefonie mobila", adauga reprezentantii Coface.
Integral in Gandul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil