Opt romani din zece sustin ca isi platesc la timp datoriile
Data publicarii: 27-11-2008 | Finante-BanciPeste opt din zece romani (84%) sustin ca isi platesc la timp obligatiile financiare, situandu-se pe locul al doilea dupa cehi, unde 87% dintre respondenti nu intarzie cu plata datoriilor, potrivit unui studiu realizat de firma de cercetare de piata TNS AISA la cererea GE Money in sase tari europe.
Potrivit aceluiasi studiu, 72% dintre romani - cel mai ridicat procent dintre tarile analizate - sustin ca stiu exact sumele pe care trebuie sa le plateasca lunar, fiind urmati la acest capitol de letoni cu 63% si de polonezi cu 61%.
Opt din zece romani sunt de parere ca isi administreaza eficient bugetul, potrivit studiului. De asemenea, romanii sunt cei mai increzatori in capacitatea lor de gestionare a venitului, fiind urmati de letoni si maghiari cu 75% si de cehi cu 72%.
Rusii se declara cel mai putin abili la acest capitol, in conditiile in care numai 57% dintre ei considera ca isi administreaza eficient bugetul.
"Increderea romanilor in aptitudinea lor de a-si gestiona banii vine dintr-o buna cunoastere a veniturilor si cheltuielilor. 83% dintre romanii care au participat la studiu au declarat ca stiu exact cat castiga, 85% stiu cat datoreaza si 81% dintre ei stiu exact cat cheltuiesc in fiecare luna", se arata in studiul publicat, joi, de GE Money.
Atitudinea romanilor fata de modul in care isi administreaza bugetul reiese si din semnificatia pe care o atribuie cumparaturilor. Astfel,73% dintre ei nu percep aceasta activitate ca pe o forma de recreere. Aceeasi parere este impartasita de 67% dintre polonezi, de 65% dintre letoni, la polul opus aflandu-se cehii, cu numai 58%.
In plus, 78% dintre romani declara ca evalueaza toate posibilitatile de a-si reduce cheltuielile curente si sustin ca nu cumpara lucruri de care nu au cu adevarat nevoie, potrivit studiului.
Romanii se lasa influentati de familie la gestionarea banilor, dar numai 72% din ei le spun partenerilor cat castiga
Romanii sunt cel mai adesea influentati de familie si de prieteni in gestionarea veniturilor, 37% dintre acestia declarand ca iau hotarari in functie de sfaturile apropiatilor, fata de 27% dintre maghiari si 25% dintre cehi, potrivit studiului GE Money.
Pe de alta parte, 19% dintre polonezi afirma ca isi administreaza bugetul tinand cont de sfaturile unui director de sucursala de la o institutie financiara, iar 15% dintre cehi spun ca sunt influentati de recomandarile unui consultant financiar.
Romanii au afirmat in proportie de 72% ca spun partenerului de viata suma reala a castigurilor lunare. La acest capitol, Romania este devansata doar de Cehia, cu un procent de 75%.
Tot alaturi de partenerul de viata sunt luate si deciziile legate de bugetul alocat copiilor, 53% dintre respondentii romani declarand ca nu ar da bani celor mici fara sa se consulte inainte cu sotul sau sotia, potrivit aceleiasi cercetari.
Opt dintre zece romani vor ca odraslele lor sa primeasca educatie financiara la scoala
Opt din zece romani (79%) considera ca este foarte important ca tinerii sa invete la scoala lucruri de baza despre bani si despre cum poate fi gestionat corect un buget, potrivit unui studiu realizat de firma de cercetare de piata TNS AISA la cererea GE Money in sase tari europe.
Aproape jumatate dintre respondentii din Romania au declarat ca se implica ei insisi in formarea acestei educatii financiare, discutand cu copiii despre modul in care trebuie sa isi "gospodareasca" banii de buzunar.
Potrivit aceluiasi studiu, romanii, letonii si rusii sunt pe primul loc in ceea ce priveste deschiderea fata de contractarea unui imprumut pentru imbunatatirea nivelului de trai, insa 77% dintre romani considera ca aceste imprumuturi trebuie sa fie mai mici decat averea lor.
La polul opus se afla maghiarii care nu considera imprumuturile o modalitate viabila de crestere a standardului de viata.
Romanii se afla pe primul loc si cand vine vorba de atentia cu care analizeaza si isi aleg produsele financiare. Aproape doua treimi (62%) dintre respondentii din Romania declara ca evalueaza cu atentie astfel de produse pentru a se asigura ca fac cea mai buna alegere.
Doar 48% dintre polonezi si 45% dintre maghiari se concentreaza asupra eficientei cu care isi aleg produsele financiare, fie ca e vorba de depozite, carduri de credit sau imprumuturi, potrivit studiului.
Aceeasi cercetare mai arata ca produsele de investitie cu grad scazut de risc sunt preferate in Romania. 41% dintre respondenti au declarat ca aleg acest tip de produse, chiar daca aduc castiguri mai mici, fiind urmati de maghiari cu 39%, de cehi cu 38% si de polonezi cu 31%.
La studiu au participat 3.600 de persoane - aproximativ 600 de respondenti din fiecare tara -, cu varste cuprinse intre 18 si 65 ani din Cehia, Ungaria, Polonia, Romania, Rusia, Letonia. Studiul a fost realizat in perioada iulie-august 2008.
Studiul comandat de GE Money are ca scop evaluarea atitudinii fata de bani si cunostintele financiare ale populatiei din Europa Centrala si de Est.
GE Money a intrat pe piata din Romania in 2006 prin achizitionarea a trei companii specializate in servicii financiare non-bancare: Leasemart Holding BV (detinatoare a companiei Motoractive Leasing), Ralfi IFN SA (companie care ofera credite de consum) si Domenia Credit IFN SA (companie specializata in credite ipotecare si imobiliare). Din iunie 2008, firmele folosesc brandul GE Money.
Cele trei companii sunt detinute in parteneriat de General Electric Capital Corporation (GECC), companie a General Electric, si grupul turcesc Dogus Holding AS.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor