Masini la promotie. Cumparati?

Data publicarii: 13-12-2008 | Auto

Negustorii de masini n-au nici un motiv sa fie fericiti. Vanzarile au scazut, parti din stocurile vechi zac prin parcurile reprezentantelor, iar cifrele din ultimele luni sunt de-a dreptul depresive. Buletinul statistic APIA pe luna octombrie ar fi consemnat, incepand din martie, opt luni consecutive de scadere a vanzarilor de autoturisme autohtone, daca seria cu procente negative n-ar fi fost intrerupta de septembrie, singura luna cu vanzari in crestere. In primele 10 luni ale anului 2008, scaderea cumulata depaseste -19% si nu exista motive sa credem ca datele de pe noiembrie ar fi pozitive.

Nici vanzatorii de autoturisme noi din import nu se bucura de vesti bune desi, cel putin statistic au reusit, in lunile de pana acum, sa mentina un avas firav al vanzarilor fata de aceeasi perioada a anului trecut (±1,9%). Lunile de toamna au fost insa negative, iar octombrie a consemnat cea mai mare scadere a vanzarilor din acest an (-25,6%).

Cu showroomurile calcate tot mai rar de clienti, negustorii de masini au scos din joben super-promotiile: discounturi de 10%, 15%, la unele modele de marci chiar 25%, care arata disperarea de a lichida stocuri si de a face rost de lichiditati.
Este deci o afacere buna sa cumpar acum o masina noua? Pun in discutie doua variante: platesc cu banii jos sau iau credit de la banca. Sa le luam pe rand.

Daca am bani gheata discounturile par tentante dar mi-as mai pune o intrebare. Sunt acestea cele mai bune reduceri sau mai astept pana prin februarie-martie, poate apar unele si mai bune? Pot presupune ca la anul, cel putin in primul trimestru, dealerii auto vor avea si mai multe batai de cap cu vanzarile; pana atunci as putea tine banii la banca, iau doua trei luni dobanda si poate prind un pret si mai bun, mai ales daca mai au inca masini din vechiul stoc. Asta daca fac socoteala in euro. Daca merg pe lei, riscul asteptarii e sa prind un euro mai puternic si pot pierde la rata de schimb.

O prima intrebare ar fi cat de usor pot obtine acum un credit. Bancile nu prea se mai inghesuie sa dea bani cu imprumut cum o faceau acum un an, de exemplu. Voi avea nevoie de un avans, poate chiar de garantii (altfel dobanda va fi mai mare) si parca nu mi-as pune casa gaj pentru o masina. Nici brokerii de credite nu mai sunt cei de anul trecut. Unul dintre brokerii cu care am stat vineri de vorba mi-a explicat ca, in ultimele luni, practic nu mai avea ce imprumuturi sa vanda. "Lucram cu mai multe banci care acum pur si simplu nu mai au imprumuturi de vanzare".

O alta intrebare ar fi imprumut in lei sau euro. Nu m-as imprumuta in euro decat daca am leafa in moneda europeana, actualizata la cursul de schimb (sunt companii care au facut cu salariatii contracte pe sume in euro la cursuri de schimb inghetate la o rata deja depasita).

Ofertele speciale sunt pe atat de diferite pe cat de multe marci si modele sunt pe piata, iar strategiile de marketing difera in functie de obiectivele dealerilor. Cateva exemple: 10 modele din gama Fiat sunt pe piata la jumatate de pret acum si jumatate din 2010, moment in care dealerii se asteapta probabil la o revigorare a creditarii. Conditia e ca jumatatea platita acum sa fie finantata prin leasing. Am aflat stand de vorba la telefon cu doi dealeri din Bucuresti ca dobanda e foarte atractiva, doar 1%. Asta la prima vedere pentru ca, de fapt, costurile totale ale finantarii se ridica la 8,3%. Exista o perioada de gratie care impinge povara restului datoriei peste 14 luni, cand fie fac un nou imprumut pe 3 ani, fie achit jumatatea de bani ramasa. Plus dobanda finantarii prin leasing, ceea ce face, evident, masina mai scumpa. (Am aflat de la un agent de vanzari ca la un Fiat Linea ar fi intre 800 si 1.200 de euro, in plus, in functie de dotari).

Cum promotia pare gandita mai curand in interesul finantatorului, mai avantajos ar fi sa cumpar masina cu banii jos pentru ca discountul la modelul amintit mai sus e 1.300 de euro.

Gama de la Toyota are reduceri, cam de 15%, de la aproape 2.500 de euro pentru Yaris (daca mai apucati, pentru ca s-au cam dat) la peste 8.100 de euro pentru  Land Cruiser.
Un agent de vanzari cu care am discutat vineri mi-a marturisit ca preturile sunt reduse la nivelul celor la care pot cumpara angajatii reprezentantei. Tot de la vanzator am aflat ca as putea obtine si finantarea, cu dobanzi nominale (deci nu DAE!) intre 9,5% si 13%. Afacerea mai buna ramane deci, tot cea cu banii jos.

Ford are, la randul sau, oferte promotionale cu reduceri de pana la 25%. Daca va uitati la preturile de pe site, procentul maxim il gasiti insa doar la Fiesta. La celelalte modele discountul scade accelerat: 15% la Fusion, 8,3% la Focus, 5% la Mondeo.
In decembrie, Dacia isi promoveaza modelele, cu 6 luni gratuite de leasing si tot felul de bonusuri la dotari, in functie de model: ABS la VAN, MCV si Loganul cel nou, anvelope de iarna la Sandero si o tombola ca nu se stie de unde sare norocul...
Disperare mare deci, discounturi neintalnite pana acum, dar... e bine sa cereti agentilor de vanzari cat mai multe detalii despre promotii, si sa vedeti daca avantajele prezentate in pliantele sau clipurile publicitare sunt cuadevarat relevante sau doar mestesugit ambalate in trucuri de marketing. Una peste alta, as risca urmatoarea concluzie: e mare foame de clienti iar cine are bani gheata, atentie si un pic de rabdare poate face sigur o afacere buna.

Romania Libera

Ultimele stiri pe BankNews.ro: