Piata auto a resimtit din plin efectele crizei financiare mondiale

Data publicarii: 28-12-2008 | International

Criza financiara mondiala a decimat in 2008 vanzarile producatorilor auto, iar inasprirea conditiilor de creditare a ingreunat finantarea operatiunilor zilnice ale acestora, determinandu-i pe multi sa inchida fabrici sau sa faca disponibilizari masive.

Constructorii europeni reduc productia si fac disponibilizari

Ca urmare a problemelor economice globale grave, criza din sectorul auto s-a propagat rapid in Europa. Astfel, la inceputul lunii decembrie, presedintele francez Nicolas Sarkozy a anuntat un plan de relansare pentru economia franceza de 26 miliarde euro, din care 1,5 miliarde euro sunt destinati industriei de automobile, sector vital pentru Franta.

Ca reactie la efectele negative ale crizei, Renault, al doilea producator auto din Franta dupa PSA Peugeot Citroen, a anuntat la inceputul lunii decembrie ca va concedia 6.000 de persoane in Europa, dintre care 4.900 in Franta, si ca va inchide mai multe uzine timp de cateva saptamani in aceasta luna. De asemenea, Renault a convocat in 3 decembrie sindicatele, ca sa analizeze un plan de reducere temporara a activitatii in Spania.

Tot ca raspuns la criza financiara, producatorul auto francez Peugeot anuntase la sfarsitul lunii noiembrie ca va concedia 2.700 de angajati. Recent, grupul si-a revizuit in scadere estimarile pentru marja operationala din 2008, de la 3,5% la 1,3%, ca urmare a accelerarii deteriorarii pietelor auto la nivel mondial.

Grupul Daimler a anuntat in noiembrie ca va reduce numarul angajatilor din fabricile din Germania, din cauza efectelor crizei financiare. Un purtator de cuvant a spus ca disponibilizarile vizeaza persoanele angajate temporar si pe cele cu contracte pe durata determinata, insa nu a avansat o cifra. Daimler are in total 167.000 de salariati in Germania si 2.500 de angajati temporari.

Cat priveste grupul Fiat, piata a speculat adesea asupra reorientarii sau vanzarii diviziei sale auto, din cauza ca nu este un jucator major si nici nu e indeajuns de profitabil ca sa-si pastreze independenta. Directorul executiv Fiat, Sergio Marchionne, declara intr-un interviu ca trebuie sa gaseasca un partener pentru a face fata crizei financiare, deoarece grupul este prea mic pentru a traversa singur aceasta perioada.

Tot ca reactie la criza economica, Fiat va inchide toate fabricile din Italia intre 15 decembrie si 11 ianuarie, urmand ca 48.000 de angajati sa intre in somaj tehnic sau sa isi ia concedii.

In Germania, Volkswagen a estimat ca va suspenda productia in fabricile germane in perioada Craciunului, asa cum au anuntat si alte companii concurente.

Constructorul ceh de automobile Skoda Auto, parte a grupului Volkswagen, a anuntat la randul sau ca va practica, din ianuarie pana in iunie 2009, o saptamana de lucru de patru zile, din cauza scaderii cererii, in principal in pietele importante din Europa Occidentala. In zilele in care productia va fi oprita, salariatii Skoda Auto vor avea salariul redus cu 25%.

Producatorii auto americani loviti de criza cer ajutoare de miliarde de dolari

In Statele Unite, producatorii auto au inceput acest an intr-o nota optimista. In aprilie, analistul-sef al departamentului de vanzari al General Motors estima ca vanzarile mondiale de autovehicule vor creste cu 4% in 2008, ca urmare a cererii puternice din pietele emergente.

Cu toate acestea, incetinirea economica generata de criza creditelor a afectat grav sectorul fabricantilor de autoturisme, ducand la scaderea vanzarilor, ceea ce a fortat marile companii auto sa faca restructurari si sa apeleze la ajutoare guvernamentale pentru a evita falimentul.

Cel mai grav lovite de criza financiara au fost marile companii americane General Motors, Chrysler si Ford Motor Co.

Initial, GM, Chrysler si Ford au solicitat ajutor guvernamental de 34 miliarde dolari, suma fiind cu aproape o treime mai mare decat cea prevazuta in programul Departamentului Energiei, de 25 miliarde dolari, finantat de Casa Alba pentru sprijinirea productiei de vehicule eficiente energetic.

General Motors Corp (GM) a angajat consilieri externi pentru a evalua un posibil faliment, insa consiliul director a hotarat ca declararea falimentului nu este o optiune pentru compania aflata in impas financiar. Directorul executiv al GM, Rick Wagoner, a spus in repetate randuri ca declararea falimentului nu este o optiune strategica, pentru ca grupul risca sa nu se poata reorganiza si ar putea intra in lichidare.

Vanzarile de masini au fost grav afectate de inasprirea creditarii si de scaderea economiei. Per ansamblu, vanzarile de masini din Statele Unite au scazut in noiembrie cu 37%, fata de perioada similara din 2007. Situatia Chrysler a fost deosebit de grava, in contextul in care vanzarile au scazut cu 47%.

Chrysler LLC a anuntat ca va opri complet productia de autovehicule in Statele Unite pentru cel putin o luna, in toate cele 30 de fabrici ale grupului.

Chrysler este ultimul dintre cei trei mari producatori auto americani care a decis sa-si suspende operatiunile in ianuarie. General Motors a anuntat, la randul sau, ca va reduce cu 30% capacitatea de productia in primul trimestru din 2009, ca reactie la deteriorarea conditiilor din piata. Masura va diminua cu 250.000 numarul vehiculelor fabricate.

Ford, care a fost afectata grav de criza creditelor, a publicat la inceputul lunii decembrie pe pagina sa de internet liniile principale ale unui plan de restructurare care include un salariu anual de 1 dolar pentru directorul general al companiei si noi concesii sindicale, pentru deblocarea unei linii de credit.

Reprezentantii Ford au cerut o linie de credit de 9 miliarde dolari, pe care ar urma sa o foloseasca doar in caz de nevoie. Grupul Ford este considerat a fi cel mai putin afectat dintre cele trei mari companii producatoare auto din Statele Unite, motiv pentru care a anuntat ca "spera sa reuseasca sa se restructureze fara sa se atinga de creditarea pe care o poate acorda Congresul SUA".

Presedintele american George W. Bush a declarat ca autoritatile din SUA vor furniza producatorilor auto, puternic loviti de criza, un ajutor financiar de 17,4 miliarde dolari, pe masura ce acestia vor implementa planuri de restructurare, pentru ca o prabusire a lor ar impinge economia americana intr-o recesiune profunda.

Guvernul canadian a oferit un ajutor suplimentar de 3,3 miliarde dolari, cu conditia pastrarii activitatii in Ontario, regiunea cu cea mai mare productie de autovehicule din America de Nord.

Companiile auto americane trebuie sa devina viabile pana la 31 martie 2009, in caz contrar urmand sa fie obligate sa ramburseze Trezoreriei integral sumele care le-au fost alocate.

Unii analisti sunt de parere ca, din cauza conditiilor dificile impuse de autoritati si a calendarului strans, riscul falimentului nu este total exclus.

Toyota, stindardul industriei auto japoneze, estimeaza primele pierderi din ultimii 71 de ani

In Japonia, principalele companii auto - Toyota, Honda si Nissan - au redus nivelul productiei, in contextul in care conditiile dificile de creditare si accentuarea nesigurantei investitorilor au afectat vanzarile de autoturisme.

Toyota Motor Corp, cel de-al doilea fabricant de autoturisme din lume, a estimat prima pierdere operationala din ultimii 71 de ani, din cauza scaderii drastice a vanzarilor in America de Nord si Europa si pe fondul aprecierii yenului, care afecteaza castigurile din operatiunile internationale.

Vanzarile fabricantului auto pe piata americana, in mod normal cea mai profitabila, au scazut in noiembrie cu 34%. Vanzarile din Europa au coborat, de asemenea, luna trecuta cu 34%, potrivit asociatiei europene a fabricantilor auto.

In contextul crizei, Toyota a redus pentru prima oara primele acordate in preajma sarbatorilor de iarna, pentru aproximativ 8.700 de manageri din Japonia.

O purtatoare de cuvand a declarat ca Toyota isi revizuieste toate planurile de cheltuieli de capital, in scopul taierii investitiilor din 2009, insa nu a decis amploarea reducerii.

In noiembrie, compania a revizuit in scadere cu 1.000 miliarde yeni (aproximativ 10,8 miliarde dolari) previziunile legate de profitul operational anual, la 600 miliarde yeni.

Grupul a amanat deschiderea unor noi intreprinderi si va reduce locurile de munca, precum si cheltuielile de dezvoltare. Tot in noiembrie, grupul a confirmat ca va disponibiliza 3.000 din cei 6.000 de angajati temporari din Japonia, in incercarea de a-si adapta forta de munca la grava degradare a pietei.

Grupul Nissan, partener al companiei franceze Renault, a anuntat la randul sau, la finalul lunii octombrie, ca va suspenda 3.500 de locuri de munca in Statele Unite, Spania si Japonia.

Nissan a transmis la inceputul lunii decembrie ca vrea in continuare sa-si reduca efectivele din Spania, in ciuda unui acord incheiat cu sindicatele, ce prevede inlocuirea temporara a planului de disponibilizare a 1.680 de angajati din Barcelona cu masuri de somaj partial, ce vor afecta peste 3.000 de angajati pana la sfarsitul lunii martie.

Constructorul a explicat ca este "afectat de criza economica mondiala" si ca reducerea fortei de munca este o masura "necesara".

Producatorul auto Honda Motor Co. a anuntat, la randul sau, ca va produce mai putine masini in Japonia, Europa si America de Nord, pentru a face fata scaderii vanzarilor, in contextul in care criza economica globala a afectat cererea pe piata de profil. Honda, cel de-al doilea producator auto nipon, a precizat ca va reduce productia fabricii din apropiere de Toyko, cu 40.000 de vehicule, din cauza scaderii cererii pentru modelul Accord, mai ales pe piata europeana si din America de Nord.

De asemenea, grupul a redus cu 62% previziunile de profit pentru acest an financiar si a anuntat ca ar putea inregistra prima pierdere operationala semestriala din ultimii 11 ani.

Vanzarile Honda din Statele Unite, principala piata a grupului, au scazut cu 32% in noiembrie, cel mai mare declin din 1981, ceea ce a dus la reduceri mai drastice ale productiei. In Europa, vanzarile din noiembrie au scazut cu 34%, dupa ce inasprirea creditarii si cresterea somajului au afectat increderea consumatorilor.

In noiembrie, vanzarile de automobile noi din Japonia au avut o scadere anuala de 27,3%, ajungand la 215.783 de masini, ceea ce a marcat cel mai sever declin lunar al sectorului din 1969 pana in prezent.

Piata auto din Japonia se confrunta de cativa ani cu o supraoferta, din cauza scaderii populatiei, a interesului tinerilor pentru autovehicule, aglomerarii drumurilor si scumpirii petrolului, in contextul in care salariile au stagnat.

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro: