Produsele scumpe se vand bine pe criza
Data publicarii: 31-12-2008 | LifestyleIn mallurile bucurestene, magazinele destinate clientilor cu venituri medii au inregistrat luna aceasta vanzari mai mici decat in decembrie anul trecut.
In schimb, comerciantii de produse scumpe spun ca nu au nici un motiv sa se planga. Vanzarile din ultimele zile au fost mai ridicate decat se asteptau.
Criza economica a inceput sa-si faca simtite efectele si in mallurile bucurestene. Luna decembrie, care altadata aducea recorduri de vanzari, a aratat ca acum romanii nu mai sunt chiar atat de dispusi sa-si cheltuiasca banii cu usurinta oamenilor care nu sufera de grija zilei de maine. Am vrut sa vedem cum au decurs vanzarile in preajma sarbatorilor in doua dintre cele mai aglomerate complexuri din Capitala: Bucuresti Mall din Vitan si Plaza Romania din cartierul Militari. Am constatat ca, intr-adevar, criza economica si-a facut simtita prezenta la casele de marcat ale magazinelor, dar ca repercusiunile au fost mai mari asupra veniturilor vanzatorilor decat asupra preturilor practicate de comercianti.
"Vanzarile au scazut cu aproape jumatate fata de anul trecut. Patronii ne-au avertizat ca nu se vor mai face majorari de salarii in urmatorul semestru si, probabil, nici in urmatorul an. Nu prea am reusit sa ne atingem «targetul», mai ales ca acesta a fost mai ridicat de sarbatori decat in lunile trecute", ne-a marturisit casiera unui magazin de imbracaminte destinat clientilor cu venituri medii.
In majoritatea magazinelor, reducerile de pret au inceput sa se astearna timid pe etichetele produselor abia dupa Craciun. Acestea sunt in jur de 20% si foarte rar ajung la 50%. "Politica noastra a fost sa incepem reducerile dupa data de 26 decembrie. Oricum, am resimtit o scadere semnificativa a vanzarilor si inainte, si dupa Craciun, fata de situatia anului trecut", ne-a declarat managerul unui magazin de confectii cu preturi medii.
La unul dintre magazinele de amenajari interioare am primit explicatii lamuritoare chiar din partea patroanei: "Ce pot sa spun decat ca lucrurile nu au mers bine? Daca in decembrie anul trecut vindeam cam de doua miliarde de lei vechi, acum abia am depasit 500 de milioane". Totusi, la cele doua malluri vizitate a fost aglomeratie si in perioada acestui Craciun. Ceea ce era oricum vizibil ne-a fost confirmat si de cateva vanzatoare cu care am discutat si care ne-au asigurat ca, desi vanzarile au scazut, numarul oamenilor care au intrat in magazin a fost mare. "Vin multi oameni la mall, pentru ca au aici si cinematograf, si cafenele. E o forma de a-si petrece timpul liber mai ales acum, cand e frig afara", ne spune o tanara, in timp ce aranjeaza cateva pulovere pe un raft.
Televizoarele scumpe, cele mai cautate
Lucrurile mergeau prost si pentru magazinele de electrocasnice, unde vanzarile au scazut mai mult decat estimasera comerciantii. "Desi ne asteptam la o scadere de 20%, in luna decembrie vanzarile au scazut cu 30-40% fata de anul precedent. Pe data de 24 s-a inregistrat o crestere, insa in nici un caz nu s-au depasit incasarile de anul trecut", ne-a spus Andrei P., managerul de raion. La fel ca in restul mallului, si in acest magazin aglomeratia era destul de mare. "Trafic exista, dar acum intra doua mii de persoane pe zi si cumpara doar cinci sute, pe cand anul trecut cumparau o mie", mai spune comerciantul.
Faptul ca persoanele cu venituri medii si-au redus cheltuielile este evident si in magazinul de electrocasnice si electronice. "De exemplu, televizoarele LCD foarte scumpe se vand la fel de bine ca anul trecut. Cele cu preturi medii nu mai sunt atat de solicitate", ne explica managerul de raion.
Magazinele de fite" merg bine
Din discutiile cu comerciatii din cele doua complexuri bucurestene am constatat un lucru aparent paradoxal. Magazinele care se adreseaza oamenilor cu venituri peste medie inca nu resimt criza economica. La intrebarea "Criza economica v-a influentat vanzarile Craciunul acesta?", raspunsurile afirmative au venit, in cea mai mare parte, de la vanzatoarele din magazinele cu preturi medii. Pe de alta parte, comerciantii care practica preturi ridicate ne-au asigurat ca nu au motive de ingrijorare. "Vanzarile au mers mai bine decat in cazul Craciunului de anul trecut. Incasarile au fost cu cateva sute de milioane peste. si targetul a fost mare, de ordinul miliardelor", spune vanzatoarea, care este aprobata de colega sa cu un zambet complice. In magazinul unde acestea lucreaza pretul unei rochii negre - simpla, din stofa, de tip office - este in jur de 400 RON. Raspunsuri similare am primit si in alte cinci magazine cu preturi peste medie. Nici magazinele de cadouri nu se pot plange de lipsa clientilor.
Spre exemplu, luni, 22 decembrie, pe la ora 17, am numarat nu mai putin de 14 persoane care asteptau sa plateasca la casa, iar traversarea magazinului de la un capat la altul a fost o incercare serioasa, dat fiind numarul mare de clienti. Te simteai ca intr-un autobuz la o ora de varf, plin cu globuri, braduti, lumanari parfumate si alte elemente decorative. "Vanzarile merg foarte bine anul acesta, abia mai facem fata clientilor", a apucat sa spuna o tanara vanzatoare, care a fost abordata de un client caruia nu-i venea sa creada ca se vandusera toate globurile argintii care cu o zi inainte stateau pe rafturi nebagate in seama.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- TBI Bank urmează să fie achiziționată de Advent International
- Revolut a publicat raportul anual pentru 2024
- Încurajați de performanța în creștere a pieței hoteliere din București, investitorii vor construi circa 1.000 de camere de hotel noi până în 2027
- BT: Finantare pentru Simtel pentru finalizarea unui parc fotovoltaic in Giurgiu
- UNSICAR: Checklist de siguranță în vacanța de Paște
- Studiu EY România: Românii prioritizează calitatea și reducerile pentru Sărbătorile de Paște 2025
- #DreptulLaBanking: Protejează-ți datele financiare de Paște
- Studiu EY: Listările publice globale în T1 2025: între provocări și incertitudini
- Divizia de Property Management a Colliers preia administrarea cladirii de birouri Victoria Center
- Piața centrelor de date din România este în etapa gain momentum
- Salt Bank aniversează un an de la lansare cu un nou record: peste 500.000 de clienți
- Studiu EY: Companiile se vor confrunta cu schimbări majore ale politicilor fiscale și comerciale la nivel global
- Skanska a semnat vanzarea cladirii de birouri Equilibrium 1 catre fondul de investitii Gordiusz Private Equity
- EY-Parthenon a asistat acționarii Forza Rossa și British Motors în vânzarea dealerilor auto Ferrari și Aston Martin în România
- Colliers: Oferta redusă și creșterea chiriilor îngreunează accesul la spații moderne de birouri