Traian Basescu: Solutia cea mai buna pentru Romania este un regim semiprezidential

Data publicarii: 14-01-2009 | Politica

Parlament unicameral, de patru ori mai putine judete, imunitatea politicienilor sa nu mai acopere faptele penale, o dizolvare mult mai usoara a Parlamentului. Sunt doar cateva din cele 10 propuneri pe care presedintele Traian Basescu le are pentru revizuirea Constitutiei. Propunerile au fost prezentate in cadrul raportului comisiei prezidentiale pentru analiza regimului constitutional.

Presedintele Traian Basescu a prezentat un decalog al optiunilor personale extrase din raportul realizat de Comisia prezidentiala de analiza a regimului politic si constitutional din Romania. 

Presedintele a apreciat ca revizuirea Constitutiei este un lucru important acest moment si a spus ca si-ar fi dorit ca acest lucru sa se intample mai repede. "Constitutia noastra a produs disfunctionalitati in bunul mers al institutiilor statului. De aceasta analiza nu are nevoie, dar presedintele Romaniei, ci intreaga tara", a spus presedintele care a explicat de ce a ales specialisti tineri pentru intocmirea acestui raport.

"Am recus la specialisti in drept constitutional din tanara generatie,  nu pentru ca nu as aprecia vechii specialisti. Ci sunt de parere ca ar trebui sa le dam ocazia  tinerilor specialisti sa se pronunte, cei care nu au participat la elaborarea Constitutiei din 1990. Pe de alta parte, raportul contine o serie de solutii organizate in 23 de capitole pentru  tot atatea probleme. O privire unilatareala si dogmatica ar fi fost o problema. Oamenii politici, partidele, cetatenii au de acum de unde alege. Sunt constient ca un om politic responsabil trebuie sa aleaga. Sunt constient ca nu este nimic mai bun pentru libertatea unui cetatean decat o buna constitutie".

Traian Basescu a prezentat si "solutiile personale" pentru modificarea Constitutiei. "Am ales pornind de la o viziune despre ceea ce trebuie sa fie Romania in anii urmatori", asa si-a justificat Basescu optiunilor personale, insistand asupra faptului ca raportul este suficient de consistent pentru a permite cetatenilor si partidelor politice sa aiba alte optiuni. 

  • Cea mai buna solutie pentru Romania este cea a unui regim semiprezidential. Nu cred ca romanii ar accepta sa abandoneze dreptul de a-si alege direct presedintele. E nevoie de o clarificare a ceea ce inseamna regim semiprezidential si anume de corelarea legitimatatii de care dispune presedintele cu parghiile institutionale de care se poate folosi pentru a-si realiza mandatul incredintat de popor. Daca vom continua sa alegem un presedinte care nu poate actiona, vom nesocoti natiunea si vom diminua democratia.  
  • Consider ca mecanismul dizolvarii Parlamentului trebuie pus in acord cu regimul. Dizolvarea legislativului este pretutindeni un recurs la rezolvarea crizelor politice.  Stiu ca exista interpretarea conform careia un asemenea drept conferit presedintelui i-ar da puteri prea mari. Cred ca aceasta obiectie nu o fac decat cei care nu inteleg rostul dizolvarii.  Este nevoie de alegeri atunci cand negocierea politica nu da roade. Acesta este rostul mecanismului de dizolvare. Ceea ce sporeste  este nu autoritatea presedintelui, ci capacitatea institutiilor de a actiona in chip responsabil in momente de criza politica.
  • Avem un sistem bicameral in care cele doua camere sunt foarte asemanatoare din punctul de vedere al reprezentarii. Ele sunt alese in acelasi mod si in acelasi timp, doar norma de reprezentare este diferita.  In viziunea mea, putem opta pentru un sistem unicameral, prin eliminarea unei camare. Motivul este ca avem deja o camera, anume Parlamentul European. Consider ca existenta Parlamentului European este o garantie suficienta atat pentru reprezentarea intereselor generale ale romanilor, cat si pentru impiedicarea abuzurilor.
  • Imunitatea alesilor ar trebui regandita. Maximizarea protectiei politice deja existenta pentru opiniile si convingerile politice, pentru deciziile alesilor natiunii, trebuie insotita cu eliminarea protectiei pentru fapte penale. Egalitatea si democratia impun aceste modificari.
  • Parlamentului i se poate reda credibilitatea.  Un mod absolut indispensabil  este restaurarea autoritatii legislative prin limitarea severa a adoptarii ordonantelor de urgenta a Guvernului.  Daca te uiti la cele adoptate in ultimul deceniu, ai avea impresia ca Romania a fost mereu intr-o coma profunda, asta intr-o perioada de crestere economica. Parlamentul trebuie asezat  in pozitia sa de unica instanta de legiferare, care sa se faca in interes general. 
  • Consider ca este necesar sa renuntam la sistemul administrativ creat in urma cu 40 de ani. Un sistem caruia i s-a adaugat fictiunea unor regiuni de dezvoltare care exista doar pe hartie. Romania nu mai este un stat  politienesc si nu are nevoie de atatea unitati administrative care inseamna tot atata birocratie. Este nevoie de o impartire administrativa supla, astfel incat sa avem 9-12 judete, asa cum sunt definite acum in Constitutie. Nu numele judet sau regiune este decisiv, ci ratiunea de a fi a acestei unitati administrative iar aceasta ratiune este dezvoltarea echilibrata a teritoriului.
  • Consider ca este necesara recredibilizarea Curtii Constitutionale, ca garant al suprematiei Constitutei. Din cauza actualei arhitecturi constitutionale, Curtea a fost impinsa sa joace un rol de arbitru al vietii politice.  A trebuit sa decida tot ce a blocat Constitutia, nu e firesc sa fie asa. Curtea Constitutionala are misiunea de a garanta suprematia Constitutiei. Ea nu e menita sa fie moderatorul conflictelor sau orgoliilor partidelor.
  • Introducerea referendumului obligatoriu, adica Parlamentul sa fie obligat sa adopate o lege in domeniul care a facut obiectul referendumului. Nu este admisibil ca in urma organizarii unui referendul chiar daca populatia doreste adoptarea unei legi, Parlamentul sa poata ignora vointa cetatenilor. 
  • Rolul si structura CSM. Consider ca o regandire a dispozitiilor constitutionale referitoare la aceasta institutie  este necesara.
  • Avem nevoie de definirea clara a tuturor drepturilor cetatenilor.  Consider ca problema inscrierii acestor drepturi in Constitutie nu este un motiv de propaganda, ci o oportunitate.

"Vreau sa reafirm ca nevoia de a revizui Constitutia nu trebuie grabita, dar nici amanata sine die. Daca Guvernul imi cere acest lucru, voi actiona", a  concluzionat presedintele. 

Realitatea.net

Ultimele stiri pe BankNews.ro: