EuroMetropola: Deprecierea monedei nationale schimba comportamentul chiriasilor
Data publicarii: 15-01-2009 | ImobiliareFluctuatia cursului leu-euro din ultima perioada a dus la o schimbare in strategia negocierii contractelor de inchiriere, iar clientii ce incheie contracte pe termen scurt, 8-10 luni,prefera sa stabileasca plata chiriei in lei,pentru a se asigura ca nu vor exista diferente mari de la o luna la alta.
Potrivit consultantilor EuroMetropola, deprecierea leului in raport cu euro a dus la o crestere a chiriei cu 15% fata de vara anului trecut, pentru contractele deja incheiate. Astfel, daca, de exemplu, in iunie 2008 pentru un apartament de lux cu 3 camere din Sos. Nordului chiria era de 10980 lei (contravaloarea a 3.000 euro), acum chiriasul trebuie sa-i achite proprietarului 12810 lei. Diferenta se resimte, in special, in randul chiriasilor care si-au negociat salariile in lei, iar chiriile in euro.
"Este un paradox, toata lumea se asteapta acum la ieftiniri pe toate segmentele din piata imobiliara, insa deprecierea leului nu face decat sa scumpeasca anumite proprietati, un fenomen care dezvolta abilitatile de negociere ale potentialilor clienti", subliniaza cei de la EuroMetropola.
Potrivit consultantilor imobiliari, chiriasii au in aceasta situatie o posibilitate de a renegocia contractul de inchiriere, insa, dupa cum era de asteptat, cei mai multi proprietari exclud aceasta varianta.
"Proprietarii au devenit mai flexibili la semnarea unui nou contract de inchiriere si, in multe situatii, acestia accepta o clauza prin care se prevede ca valoarea chiriei sa ramana fixa pe toata durata contractului, ceea ce nu inseamna ca, la jumatatea contractului, valoarea chiriei nu s-ar putea renegocia in jos, dat fiind faptul ca fiecare parte isi apara interesele", au mai adaugat consultantii EuroMetropola.
In ciuda fluctuatiei cursului leu-euro, consultantii imobiliari nu intrevad o modificare in numarul cererilor pentru inchiriere. Consultantii de la EuroMetropola mai spun ca "momentan, din cauza blocarii accesului la surse de finantare pentru achizitia de locuinte, inchirierea ramane singura optiune pentru o parte importanta a populatiei".
"O decizie inteleapta din partea chiriasilor ar fi aceea de a negocia contractul in lei sau in euro, dar la un curs prestabilit (care sa nu depaseasca un anumit nivel: de exemplu se fixeaza o chirie de 1.000 euro care se vor calcula in lei la cursul zilei, dar nu mai mare de 3,8 lei)", adauga consultantii imobiliari.
Potrivit lor, efectele deprecierii leului apar si pe alte paliere, nu numai pe cel al inchirierilor, resimtindu-se si la vanzarea proprietatilor. Cei mai multi dezvoltatori urmeaza astfel o grila de preturi in euro, iar plata se accepta numai in euro la cursul zilei.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut