Noua etapa a protectiei consumatorilor de credite
Data publicarii: 20-01-2009 | Finante-BanciOrdonanta de urgenta nr. 174/2008 (pentru modificarea si completarea unor acte normative privind protectia consumatorilor) a intrat in vigoare la sfarsitul lunii decembrie, introducand o serie de noi prevederi menite sa imbunatateasca protectia consumatorilor. In ceea ce priveste procesul de creditare, ordonanta vine in intampinarea unor probleme semnalate de consumatorii de produse financiare, noutatile fiind:
- Obligatia furnizorului de servicii financiare de a oferi gratuit consumatorului, in momentul solicitarii unei oferte de credit, pe hartie sau pe alt suport durabil, un grafic de rambursare ori un alt document similar in care sa precizeze costurile totale* care vor fi suportate de consumator si un rezumat al contractului de credit.
- Obligatii pentru toate formele de publicitate:
- informatiile referitoare la costuri trebuie scrise vizibil si usor de citit, in acelasi camp vizual si cu caractere de aceeasi marime.
- informatiile care indica rata dobanzii sau orice alte cifre referitoare la costul creditului pentru consumator trebuie sa cuprinda 5 informatii standard prin intermediul unui exemplu reprezentativ:
- rata dobanzii aferenta creditului, fixa si/sau variabila, orice alte costuri presupuse de costul total al creditului;
- valoarea totala a creditului;
- DAE% - dobanda anuala efectiva; durata contractului de credit;
- valoarea totala platibila de consumator.
in cazurile in care, pentru acordarea creditului, consumatorul este obligat sa incheie un contract de asigurare, acest lucru trebuie mentionat.
3. Obligatii in ceea ce priveste contractele de credit care trebuie:
- Sa fie redactate vizibil si usor de citit;
- Sa contina stipulate toate costurile aferente acordarii si derularii contractului (fara trimiteri la alte documente), respectiv aferente unor servicii in privinta carora consumatorul nu dispune de libertate de alegere;
- Sa contina o prevedere prin care consumatorul sa fie atentionat despre raportarea la Biroul de Credit, Centrala Riscurilor Bancare si/sau la alte structuri asemanatoare existente, in cazul in care acesta intarzie cu achitarea ratelor scadente, daca exista aceasta obligatie de raportare;
4. Obligatii privind derularea procesului de creditare (de la care sunt scutite numai costurile aferente contului curent) cum sunt:
- interzicerea majorarii oricaror costuri mentionate in contract, precum si interzicerea introducerii unor noi costuri care nu au fost mentionate in contract.
- obligativitatea precizarii in contract a tipului de dobanda (variabila si/sau fixa).
- interzicerea clauzelor contractuale care dau dreptul furnizorului de servicii financiare sa modifice unilateral clauzele contractuale fara incheierea unui act aditional, acceptat de consumator.
- obligativitatea instiintarii consumatorului pentru orice modificare a nivelului costurilor creditului, conform conditiilor contractuale.
- faptul ca, la incetarea contractului, furnizorul de servicii financiare trebuie sa ofere gratuit consumatorului un document care sa ateste faptul ca au fost stinse toate obligatiile dintre parti. Totodata, se vor inchide si conturile aferente serviciului financiar de baza furnizat, fara a fi necesara depunerea unei alte cereri de catre consumator si fara plata unor costuri suplimentare.
Sanctiunea prevazuta pentru incalcarea acestor dispozitii o reprezinta amenda contraventionala de la 5.000 la 50.000 RON, atributiile de supraveghere si control fiind atribuite ANPC (Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor).
Integral in Curierul National
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall