Drepturi sporite in relatia cu bancile
Data publicarii: 24-01-2009 | Finante-BanciDobanzile variabile "in functie de politica bancii" vor trebui inlocuite cu un algoritm explicit de calcul, in functie de un indicator de referinta, pentru toate tipurile de credite.
Toate tipurile de comisioane trebuie trecute in contract, iar finantatorul nu va putea introduce altele noi sau sa le majoreze pe cele vechi fara acordul debitorului si semnarea unui act aditional.
La sfarsitul anului trecut a intrat in vigoare Ordonanta de Urgenta nr. 174/2008, ce contine masuri pentru protectia consumatorului. In materie de servicii financiare, apar cateva obligatii impuse bancelor in ceea ce priveste contractile de credit. Astfel, indiferent daca vorbim de credite de nevoi personale, ipotecare sau auto, dobanda variabila "in functie de politica bancii" dispare (pana acum doar imprumuturile ipotecare beneficiau de un algoritm de calcul al dobanzii). Pentru cei care obtin in acest an credite, dobanda va trebui legata obligatoriu de un indice de referinta (in cele mai multe cazuri, Robor sau Euribor). Simultan, banca nu mai are libertate deplina in a introduce de la sine putere noi comisioane sau a le majora pe cele deja existen-te (cel mai des apareau pana acum, peste noapte, comisioane de administrare).
Toate taxele si comisioanele trebuie mentionate explicit in contractul de credit iar modificarea nivelului acestora se poate face numai prin act aditional, clientul fiind atentionat cu 30 de zile inainte de intrarea in vigoare. Clientul are la dipozitie 15 zile pentru a accepta sau nu modificarile in cauza, iar netransmiterea unui raspuns nu poate fi considerata acceptare tacita! Asta va descuraja probabil mai multe banci si IFN-uri sa aiba idei de majorare a costurilor dupa semnarea contractului. De asemenea, banca este obligata sa ofere un exemplar al contractului de credit la cerere (multe banci nu aratau contractul decat in momentul semnarii), un grafic de rambursare si o estimare a DAE.
O modificare importanta apare in legatura cu formele de publicitate ale ofertelor de creditare, care vor trebui sa fie mult mai explicite decat acum, in cazul in care se prezinta o rata a dobanzii sau orice alte cifre referitoare la costul credi-tului. Astfel, pe langa DAE si durata creditului, banca va trebui sa precizeze nivelul dobanzii, modul de fluctuatie, celelalte costuri incluse, precum si suma totala platita de consumator (e interesant de vazut cum vor fi inghesuite toate acestea intr-un spot TV!).
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut