Criza financiara cerne chiriasii de lux din retailul stradal al Capitalei

Data publicarii: 26-01-2009 | Imobiliare

Criza financiara a inceput sa cearna chiriasii de lux din retailul stradal, iar comerciantii care nu mai rezista in zonele de top fie se restrang si subinchiriaza o parte din spatiu, fie aleg o locatie mai ieftina, precum mall-ul, sustin consultantii imobiliari ai companiei EuroMetropola.

Potrivit EuroMetropola, proprietarii de spatii comerciale abia la inceputul acestui an au mai inceput sa revizuiasca chiriile si numai pentru contracte foarte convenabile (chirias cu notorietate care preia spatiul pe o perioada mai indelungata). Acestia sustin ca scaderea chiriei nu a fost mai mare de 25%, dar e nu e deloc de neglijat, in conditiile in care pana acum nici nu se putea pune problema unei negocieri in zone precum Dorobanti sau Calea Victoriei.

"Criza are si beneficii, fara indoiala. Erau retaileri care anul trecut ar fi dat orice pentru un spatiu comercial pe arterele premium ale Capitalei. In zona Dorobanti sau Calea Victoriei, erau imposibil de gasit, contractele erau ferme si nimeni nu ar fi cedat o asemenea pozitie. Acestea sunt cel mai bine cotate doua zone din totata Capitala, spatiile de aici avand cea mai buna expunere", sustin consultantii imobiliari.

In plus, luna ianuarie si criza economica au scos la iveala mai multe spatii comerciale in zona Dorobanti, la preturi ceva mai scazute decat in perioada similara a anului trecut: intre 40 si 140 euro/mp, in functie de amplasamentul exact, suprafata, dimensiunea vitrinei si forma spatiului. Altfel, retailerilor care nu mai rezista in zonele de top: fie se restrang si subinchiriaza o parte din spatiu, fie aleg o locatie mai ieftina, precum mall-ul.

"Din punct de vedere al costului este mai convenabila varianta inchirierii unui spatiu comercial intr-un mall, insa exista si branduri de nisa a caror politica de  promovare impune expunerea exclusiv pe bulevardele principale ale unei metropole, unde isi pot personaliza mai bine spatiul", comenteaza consultantii EuroMetropola.
 
Ei mai spun ca spatiile comerciale stradale inca sunt prima optiune pentru banci, casino-uri, internet cafe, farmacii, patiserii, cafenele, restaurante sau magazine de imbracaminte.

"Comerciantii din multe domenii au inceput deja sa-si reevaluze politica de promovare si incearca o optimizare a retelelor prin relocari in spatii mai mici sau prin inchiderea spatiilor neproductive. O consecinta va fi eliberarea mai multor spatii comerciale si implicit o scadere a preturilor chiriilor. Vor functiona bine in continuare unitatile comerciale care satisfac nevoile imediate ale populatiei (ex: farmacii, fast-food) si vor avea dificultati cei din sectoare precum IT, electronice, electrocasnice etc.", mai spun cei de la EuroMetropola.

NewsIn