Presedintele Volkswagen critica planul francez pentru industria auto, acuzandu-i protectionismul
Data publicarii: 16-02-2009 | InternationalMartin Winterkorn, presedintele celui mai important concern european de automobile, Volkswagen, se arata ingrijorat, intr-un interviu citat de AFP, de caracterul "protectionist" al planului in sprijinul constructorilor francezi prezentat de guvernul presedintelui Nicolas Sarkozy.
"Nu foloseste nimanui, nici salariatilor, nici intreprinderilor, nici clientilor, daca protectionismul politicii agricole franceze este transpus acum in sectorul auto", a declarat Martin Winterkorn intr-un interviu pentru publicatia germana Der Spiegel, care urmeaza sa fie publicat integral in editia de luni a revistei.
Observand ca principiul liberului schimb de bunuri si servicii a adus pana acum un bun profit economiei europene, Winterkorn subliniaza ca "orice alta evolutie este un mare pas inapoi, avand consecinte fatale".
Parisul si-a atras criticile Comisiei Europene si ale unor parteneri europeni dupa ce a anuntat luni ca ofera celor doi producatori francezi de automobile, Renault si PSA Peugeot Citroën, peste sase miliarde de euro, sub forma unui imprumut pe cinci ani cu dobanda scazuta, in schimbul angajamentului de mentinere a productiei in Franta.
Pe de alta parte, seful Volkswagen (VW) mai are un motiv sa isi faca griji, intrucat masurile de ajutorare pentru industria auto din Germania nu numai ca par sa nu aiba efectele scontate, ci chiar efecte inverse. Potrivit publicatiei germane Wirtschaftswoche, care citeaza un studiu al companiei de consiliere Simon-Kucher&Partners, programul de tip "Rabla", prin care se ofera o prima de casare de 2.500 de euro, pare sa ajute intr-o parte si sa dauneze in alta parte, impunand preturi foarte scazute pe piata si obligand dealerii auto sa scada preturile nejustificat. "Este foarte putin probabil ca dupa terminarea programului, prin care masinile se cumpara la preturi foarte scazute, nivelul preturilor sa poata reveni la normal. Experienta din alte domenii si din alte tari arata cu claritate ca acest lucuru nu va fi posibil", se arata in raport.
Mai mult, Financial Times Deutschland scria vineri ca programul de tip "Rabla" din Germania avantajeaza producatori straini precum Dacia - ale carui vanzari au crescut de 12 ori - in detrimentul celor autohtoni. "Vanzarile marcii romanesti a Renault, Dacia, au explodat de cand a fost introdus programul in Germania, chiar in tara in care inainte era atat de greu sa vinzi o masina care nu beneficia de o anumita imagine", a scris publicatia. Explicatia este simpla. La o masina ca Dacia, care costa numai 7.500 de euro, o reducere de 2.500 de euro - cat e prima de casare - se simte mult mai semnificativ decat la un Mercedes.
In Germania a fost lansat in urma cu o luna un program prin care se acorda o prima de casare de 2.500 de euro pentru fiecare masina mai veche de noua ani care este dusa la casat pentru cumpararea uneia noi. Fondul alocat este de 1,5 miliarde de euro, care ar ajunge pentru aproximativ 600.000 de masini.
Franta se apara
Aflata la Roma, la reuniunea G7, ministrul francez al economiei, Christine Lagarde, a dat asigurari sambata ca planul pentru industria auto a Frantei "nu este protectionist", iar Franta "nu se simte vizata in mod deosebit" de criticile mai multor partneri europeni.
"Sincer, Franta nu se simte vizata in mod special (...), pentru ca planul pe care l-am instituit pentru sectorul auto nu este un plan protectionist", a spus ministrul intr-un interviu la TF1, acordat in direct de la Roma. "Este un plan destinat sa sustina o industrie, care este deschis tuturor jucatorilor care au nevoie de acest tip de finantare si care nu este insotit de conditii de natura sa antreneze un protectionsim", a declarat Lagarde.
De altfel, in comunicatul final al reuniunii statelor membre G7 (Statele Unite, Canada, Japonia, Marea Britanie, Germania, Franta si Italia), participantii la reuniunea de la Roma s-au angajat sa "nu lase protectionismul sa se instaleze ca un instrument politic clasic in domeniul bancar, financiar sau economic".
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil