Presedintele Volkswagen critica planul francez pentru industria auto, acuzandu-i protectionismul
Data publicarii: 16-02-2009 | InternationalMartin Winterkorn, presedintele celui mai important concern european de automobile, Volkswagen, se arata ingrijorat, intr-un interviu citat de AFP, de caracterul "protectionist" al planului in sprijinul constructorilor francezi prezentat de guvernul presedintelui Nicolas Sarkozy.
"Nu foloseste nimanui, nici salariatilor, nici intreprinderilor, nici clientilor, daca protectionismul politicii agricole franceze este transpus acum in sectorul auto", a declarat Martin Winterkorn intr-un interviu pentru publicatia germana Der Spiegel, care urmeaza sa fie publicat integral in editia de luni a revistei.
Observand ca principiul liberului schimb de bunuri si servicii a adus pana acum un bun profit economiei europene, Winterkorn subliniaza ca "orice alta evolutie este un mare pas inapoi, avand consecinte fatale".
Parisul si-a atras criticile Comisiei Europene si ale unor parteneri europeni dupa ce a anuntat luni ca ofera celor doi producatori francezi de automobile, Renault si PSA Peugeot Citroën, peste sase miliarde de euro, sub forma unui imprumut pe cinci ani cu dobanda scazuta, in schimbul angajamentului de mentinere a productiei in Franta.
Pe de alta parte, seful Volkswagen (VW) mai are un motiv sa isi faca griji, intrucat masurile de ajutorare pentru industria auto din Germania nu numai ca par sa nu aiba efectele scontate, ci chiar efecte inverse. Potrivit publicatiei germane Wirtschaftswoche, care citeaza un studiu al companiei de consiliere Simon-Kucher&Partners, programul de tip "Rabla", prin care se ofera o prima de casare de 2.500 de euro, pare sa ajute intr-o parte si sa dauneze in alta parte, impunand preturi foarte scazute pe piata si obligand dealerii auto sa scada preturile nejustificat. "Este foarte putin probabil ca dupa terminarea programului, prin care masinile se cumpara la preturi foarte scazute, nivelul preturilor sa poata reveni la normal. Experienta din alte domenii si din alte tari arata cu claritate ca acest lucuru nu va fi posibil", se arata in raport.
Mai mult, Financial Times Deutschland scria vineri ca programul de tip "Rabla" din Germania avantajeaza producatori straini precum Dacia - ale carui vanzari au crescut de 12 ori - in detrimentul celor autohtoni. "Vanzarile marcii romanesti a Renault, Dacia, au explodat de cand a fost introdus programul in Germania, chiar in tara in care inainte era atat de greu sa vinzi o masina care nu beneficia de o anumita imagine", a scris publicatia. Explicatia este simpla. La o masina ca Dacia, care costa numai 7.500 de euro, o reducere de 2.500 de euro - cat e prima de casare - se simte mult mai semnificativ decat la un Mercedes.
In Germania a fost lansat in urma cu o luna un program prin care se acorda o prima de casare de 2.500 de euro pentru fiecare masina mai veche de noua ani care este dusa la casat pentru cumpararea uneia noi. Fondul alocat este de 1,5 miliarde de euro, care ar ajunge pentru aproximativ 600.000 de masini.
Franta se apara
Aflata la Roma, la reuniunea G7, ministrul francez al economiei, Christine Lagarde, a dat asigurari sambata ca planul pentru industria auto a Frantei "nu este protectionist", iar Franta "nu se simte vizata in mod deosebit" de criticile mai multor partneri europeni.
"Sincer, Franta nu se simte vizata in mod special (...), pentru ca planul pe care l-am instituit pentru sectorul auto nu este un plan protectionist", a spus ministrul intr-un interviu la TF1, acordat in direct de la Roma. "Este un plan destinat sa sustina o industrie, care este deschis tuturor jucatorilor care au nevoie de acest tip de finantare si care nu este insotit de conditii de natura sa antreneze un protectionsim", a declarat Lagarde.
De altfel, in comunicatul final al reuniunii statelor membre G7 (Statele Unite, Canada, Japonia, Marea Britanie, Germania, Franta si Italia), participantii la reuniunea de la Roma s-au angajat sa "nu lase protectionismul sa se instaleze ca un instrument politic clasic in domeniul bancar, financiar sau economic".
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor