Ghidul utilizatorului de telefonie mobila pe timp de criza

Data publicarii: 16-02-2009 | IT&C

Vi s-a stricat telefonul mobil si vreti sa luati un telefon nou, dar nu stiti ce sa alegeti? Vorbiti destul de mult si suma din factura, dupa cresterea euro, este prea mare si deja va puneti problema renuntarii la abonament? Nu trebuie sa disperati… Exista solutii pentru a cumpara un telefon bun la un pret rezonabil si puteti scadea costurile din factura prin doua metode foarte simple, noteaza Romania Libera.

Sambata dupa-amiaza, intr-un magazin al unui operator de telefonie mobila din centrul Capitalei erau doar cativa oameni. Jumatate din ei stateau la coada pentru achitarea facturilor, iar ceilalti se interesau de ofertele pentru abonamente si cartele preplatite. Ajuns in fata agentului de vanzari, spun ca as fi interesat de un abonament impreuna cu un telefon mobil nou. Zambeste la auzul cererii mele.

"Nu prea mai sunt multi cumparatori care sa-si doreasca un abonament in aceasta perioada", spune acesta. Imi explica oferta pentru abonamente si imi spune care este cel mai bun plan tarifar in opinia sa. Ii spun ca stiu de oferta de la cartele, care mi se pare mai ieftina si mai buna. Singura diferenta este ca in cazul  abonamentului clientul beneficiaza si de o optiune de navigare pe internet (nelimitat) la un pret promotional. Zambeste din nou si ma aproba. "Dar la abonament va puteti lua un telefon la pret subventionat", adauga vanzatoarea. Ii spun ca ma mai gandesc si ma indrept catre vitrinele unde sunt expuse telefoanele. Fata de luna decembrie anul trecut, se vede clar ca preturile au crescut si in cazul unor modele nici nu are rost sa achizitionezi un abonament pentru a beneficia de un pret "special" (cu cateva sute de mii mai mic decat in cazul pretului fara conectare). In cele treizeci de minute pe care le-am petrecut in magazin, majoritatea clientilor au achizitionat cartele preplatite si nici nu s-au uitat la telefoanele expuse.

Euro scumpeste serviciile

Cresterea monedei europene in raport cu leul a dus si la cresterea facturilor pentru serviciile de telefonie mobila, precum si la scumpirea telefoanelor cu sume cuprinse intre cateva sute de lei si doua milioane (in functie de model).

Astfel, cei carora li s-a stricat telefonul mobil, chiar acum, in plina criza, trebuie sa scoata ceva bani din buzunar pentru a lua un model nou. Specialistii, dupa cum veti citi mai jos, nu va recomanda sa aruncati cu banii in modele foarte scumpe, dar nici sa faceti economii si sa optati pentru un model din clasa de baza care costa doar cateva milioane. Daca valoarea facturii dumneavoastra a crescut, nu trebuie sa va puneti problema trecerii la serviciile preplatite. Doar trebuie sa va faceti un calcul simplu si sa vedeti daca o schimbare de abonament (ales in functie de nevoile de comunicare ale fiecaruia) v-ar ajuta. Daca nu, poate achizitionati o cartela preplatita care sa va ofere cateva sute de minute de convorbiri.

Cumparati telefoane din clasa intermediara

Intr-un magazin de electronice, la raionul de telefonie mobila sunt destul de multi clienti. Toata lumea se aduna la inceputul standului (unde pretul unui mobil nu depaseste 400 lei), iar in a doua jumatate sunt doar doi-trei potentiali clienti (aici preturile ajung si la 2.700 lei). Maria a venit cu iubitul sa vada daca isi pot schimba telefoanele mobile, macar acum, de Sfantul Valentin. "De sarbatori nu am avut bani, acum vrem sa vedem ce gasim. Nu am vrea sa dam mai mult de sapte milioane pe amandoua", spune fata. La un asemenea buget se gasesc multe telefoane din clasa de baza.

"Cred ca e mai bine sa cumparam acum ceva care sa nu fie schimbat cel putin un an si jumatate de acum incolo", a spus Ionut, partenerul tinerei. Au cheltuit aproximativ 1.500 lei pe doua Nokia E51, telefon subtire, cu multe functii multimedia si laudat de multi analisti ca fiind unul foarte robust.

Chiar daca in ultimele luni fiecare si-a pus problema crizei, a cumpara un telefon cu functii minime si ieftin nu este cel mai indicat lucru. "La telefoanele din gama basic inregistram cele mai multe defectiuni. Le recomandam clientilor sa cumpere modele din clasa de mijloc - referindu-ne la pret -, dar majoritatea spun ca este o investitie costisitoare", a explicat Radu Cocos, angajat al unui service GSM. Chiar si asa, nu toata lumea este de acord cu acest lucru. "Alegerea unui model basic nu inseamna ca telefonul va fi inlocuit in termen scurt, ci doar ca utilizatorul va beneficia de functiile standard ale acestuia, precum preluarea si efectuarea de apeluri, trimiterea de mesaje etc.", ne-a explicat Carmen Capitanescu, Director Marketing Zonal pentru producatorul de telefoane Sony Ericsson. Faptul ca romanii se uita la pretul mic atunci cand cumpara un telefon este confirmat si de oficialii companiei Vodafone.

"In prezent, observam o accentuare a vanzarilor de telefoane mobile cu preturi foarte accesibile, dar, pe de alta parte, segmentul modelelor de top a ramas constant, semn ca romanii isi doresc in continuare telefoane mobile performante, cu functii complexe, fiind inca dispusi sa investeasca sume consistente pentru a avea modelul dorit", a declarat pentru "Romania libera" Andrei Oltei, Team Leader al diviziei Terminals din cadrul Vodafone Romania.

Tineti cont de functiile mobilului

Toti reprezentantii companiilor de telefonie mobila cu care am discutat au explicat ca fiecare utilizator trebuie sa-si aleaga telefonul tinand cont de functiile pe care le utilizeaza frecvent. "In general, clientii obisnuiti sa utilizeze telefoane din clasa de baza vor continua sa cumpere tot telefoane cu functii de baza. Cei care utilizeaza functii avansate ale mobilului - precum cele multimedia sau accesul la internet - isi vor schimba telefonul cu un model nou cel putin la fel de performant", a declarat pentru "Romania libera" Mihnea serbu, Senior Product Manager la Orange Romania.

Operatorii de telefonie mobila ofera pentru abonamentele noi telefoane la preturi cuprinse intre 0 si 20 de euro, majoritatea fiind clasa basic. Nu va recomandam sa achizitionati un astfel de telefon pentru un contract de 24 de luni. O "afacere" buna se face daca un telefon din clasa intermediara are un pret foarte bun la un abonament cu o taxa lunara rezonabila. De exemplu, telefoanele Nokia E51 si Sony Ericsson C902 sunt cu aproape 50% mai ieftine daca le achizitionati impreuna cu un abonament de pana in 10 euro. In mod normal, pretul acestor doua modele, fara conectare, este de 700 lei, respectiv 950 lei.

O cartela aditionala

Daca nevoia de comunicare a crescut mult si proportional cu aceasta s-a marit si suma lunara de plata si nici un abonament nou nu va multumeste, puteti opta pentru achizitionarea unei cartele preplatite, cu un nou numar de telefon. In momentul de fata, majoritatea utilizatorilor ofera, prin diverse extraoptiuni, intre 150 si 500 de minute si SMS-uri in retea, precum si 30 pana la 100 de minute nationale pentru o taxa lunara cuprinsa intre 3,5 si 5 euro (fara TVA). Pentru aceasta suma, cu abonamentul dvs. nu vorbiti mai mult de 20-30 de minute (indiferent de destinatie). Trebuie doar sa va reamintiti ca o data la 30 de zile sa reincarcati contul cu cel putin suma necesara pentru extraoptiunea aleasa.

Conform companiilor, aceste oferte sunt eficiente pe termen scurt. "Desi ofertele Orange PrePay pot parea la un moment dat mai avantajoase decat ofertele de abonare, clientii cu abonament primesc mai multe beneficii", explica Ana Niculae, Consumer Division Manager al companiei. Ne permitem insa sa contrazicem acest lucru, dand exemplu oferta "pe viata" din vara anului trecut, cand se puteau activa doua extraoptiuni, una cu 160 de minute in retea si 50 de minute nationale, plus cea cu 50 de minute nationale si 50 de minute internationale. Acestea puteau fi activate si impreuna, costand 12 euro (fara TVA).

Platiti mult? Schimbati abonamentul!

De cele mai multe ori, clientii care au achizitionat in urma cu mai bine de un an abonamente au sesizat acum o crestere semnificativa a facturilor. Acest lucru are la baza doi factori: abonamentul achizitionat in trecut nu mai corespunde nevoilor de comunicare ale utilizatorului si ofertele companiilor erau ceva mai sarace in minute gratuite in urma cu ceva ani decat acum. Cea mai buna optiune pentru cei care constata o crestere a sumelor platite la abonament nu este neaparat renuntarea la acesta si trecerea numarului la serviciul preplatit, ci o reevaluare a consumului si schimbarea abonamentului. Toate companiile de telefonie mobila, desi nu-si instiinteaza clientii mereu de aceasta posibilitate, permit utilizatorilor ca o data la 12 luni sa-si poata schimba abonamentul achizitionat cu unul din oferta curenta.

De exemplu, daca in urma cu un an ati optat pentru cel mai mic abonament - sa zicem de 4 euro - si o optiune cu 100 minute in retea si 50 natinole la 5 euro, deci 9 euro fara TVA, acum ati putea avea un abonament de 7 euro cu 200 de minute in retea si 100 nationale. Trebuie doar sa va informati de oferta curenta a operatorului dumneavoastra. In unele cazuri, pe langa abonament, clientul ar putea primi si optiunile promotionale dedicate de regula numai noilor abonati. Schimbarea abonamentului presupune prelungirea contractului cu 12 sau 24 de luni. Indiferent de perioada aleasa, dupa 12 luni de la ultima schimbare puteti solicita din nou trecerea la un alt abonament daca oferta va avantajeaza mai mult.

Integral in Romania Libera

Ultimele stiri pe BankNews.ro: