Angajatii, testati antidrog de patroni

Data publicarii: 27-02-2009 | HR/Cariere

Agentia Nationala Antidoping pregateste impreuna cu Ministerul Muncii modificarea legislatiei, astfel incat angajatii sa poata fi verificati de catre angajatori daca se drogheaza, iar patronul sa asigure reabilitarea celor gasiti pozitivi, noteaza Cotidianul.

Autoritatile vor sa afle care sunt domeniile in care riscul consumului de droguri la locul de munca este crescut, pentru ca in semestrul II din 2009 sa demareze o campanie de prevenire a fenomenului. Banii pentru campanie sunt prevazuti deja in buget, insa baza de date cu grupurile-tinta lipseste. Pentru a afla cine sunt cei care se drogheaza la locul de munca trebuie modificata legislatia, pentru ca la aceasta ora nu exista un cadru legal care sa le indice patroni­lor cum pot sa-si verifice angajatii. Modelul urmat de romani este cel din Germania, spune chestorul Vasile Popa, seful Directiei de Prevenire din cadrul Agentiei Nationale Antidrog (ANA).

Un grup mixt de lucru, al ANA si al Ministerului Muncii, repre­zentat de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), ar trebui pana in luna iulie sa finalizeze modificarile legislative, astfel incat sa se poata face controale periodice angajatilor, care sa fie prevazute in contractele colective de munca. Dupa identificarea domeniilor "fier­binti" ale consumului de droguri se va face o campanie de prevenire selectiva, axata tocmai pe aceste zone, ex­plica Popa.

O campanie refe­r­itoare preventia consumului de alcool la job este in desfasurare deja si se va incheia pe 1 martie. Proiectul autoritatilor prevede ca angajatorii sa aiba dreptul, fara a fi obligati, sa-si verifice periodic anga­ja­tii daca sunt consumatori de droguri, atunci cand observa scaderi de randament sau probleme de disciplina. Testarile se pot face cu ONG-uri sau cu firme specializate, insa numai cu acordul angajatului. "Daca angaja­tul refuza testarea, asta ii va da de gandit angajatorului, care ii va urmari comportamentul prin alte metode", spune Popa. Tot din experienta specialistilor germani, "nu este indicat ca aceia ga­siti pozitivi sau care au consumat alcool sa fie concediati automat, ei trebuie ajutati de angajator sa intre intr-un program de reabilitare, pentru ca de multe ori oscilatiile si nesiguran­ta de la locul de munca, cum e acum in perioada de criza, pot fi motivul pentru care se apuca de droguri", explica Popa. Aici apare si avantajul: angajatorii care dezvolta programe de reabilitare ar putea avea deduceri de impozite. Directorul mai spune ca in Germania exista deja astfel de prevederi in legislatie, in asa fel incat angajatorii sa poata preveni si combate consumul de droguri in randul angajati­lor cu ajutorul specialistilor proprii, psi­hologi si medici.

Principalele do­me­nii vizate, impartasite de specialis­tii germani, sunt cele care implica siguranta publica, adica meseriile de po­litist, militar, sofer de mijloc de transport in comun sau de TIR, profesori, dar si muncitorii in constructii, care sunt mai expusi la accidente de mun­ca in cazul consumului de droguri, spune directorul ANA. Costul unui test antidrog de saliva ajunge acum pana la maximum 100 de euro, insa nu s-a decis inca cine va suporta costurile pentru testarea angajatilor, sustine Popa. Propunerea va fi dez­batuta cu sindicatele, patronatele si cu societatea civila. "Este o noutate absoluta pentru Ro­ma­nia, dar ne vom folosi de experienta statelor occidentale pentru a face campanii de prevenire a consumului de droguri la locul de munca, cum ar fi canabisul sau cocaina. Nu exista statistici pe acest fenomen, insa avem semnale de crestere a acestui tip de consum la locul de munca", spune Popa. Proiectul face parte din planul de actiuni pentru 2009-2012 al stra­tegiei ANA, banii fiind deci alocati.

Integral in Cotidianul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: