Nu mariti taxele in timp de criza, cer oamenii de afaceri

Data publicarii: 04-03-2009 | Afaceri

Oamenii de afaceri cer Finantelor ca in proiectul cu modificarile aduse Codului Fiscal sa se tina seama de o imblanzire si o reducere a poverii fiscale a companiilor, dupa modelul administratiei Obama si atrag atentia asupra faptului ca statul trebuie sa-si eficientizeze organele de control si sa nu mai intarzie returnarea TVA-ului catre firme. Ministrul de Finante, Gheorghe Pogea, a spus saptamana trecuta, in cadrul evenimentului "Guvernul Privat" organizat de Business Standard, ca proiectul cu modificarile aduse Codului Fiscal va fi anuntat in scurt timp, pentru a fi supus dezbaterii publice.

De altfel, intre cele doua agende, cea a Finantelor si cea a oamenilor de afaceri, exista diferente foarte mari de abordare privind noua filosofie fiscala. Unul dintre scopurile vizate de constructia noului sistem fiscal este atingerea unui obiectiv ambitios al Cabinetului Boc, instalat acum doua luni, si anume reducerea deficitului bugetar la numai 2% in 2009, cifra considerata ca nerealista de institutiile financiare internationale, de analistii straini si de cei de pe piata locala.

Oamenii de afaceri cer reducerea drastica a numarului de impozite, in conditiile in care 470 de taxe aduc doar 5% din veniturile bugetare, reducerea TVA la alimentele de baza, masuri de micsorare a taxelor pentru companiile cu multi angajati. De asemenea, acestia mai cer plafonarea bazei de calcul a contributiilor sociale la un numar de patru-cinci salarii medii pe economie, returnarea rapida de catre stat a TVA-ului catre firme sau combaterea evaziunii fiscale, prin intarirea disciplinei bugetare si eficientizarea activitatii organelor de control ale statului.

Pe de alta parte, autoritatile au in vedere devansarea graficului de majorare a accizelor, introducerea sistemului forfetar de impozitare pentru anumite domenii, masura ce ar duce la o deviere de la cota unica, potrivit unor experti in fiscalitate.

Potrivit programului de convergenta 2008-2011, inaintat la Bruxelles zilele trecute, Cabinetul Boc se gandeste la egalizarea bazei impozabile prevazute pentru calculul contributiilor sociale cu cea utilizata la calculul impozitului pe salarii, precum si o revenire la nivelul contributiilor de asigurari sociale din semestrul I 2008. "Ar trebui avute in vedere, mai intai, masurile anticriza. in timp ce toate tarile reduc impozitele si vad fiscalitatea ca pe o metoda de relansare a economiei, la noi, din nefericire, impozitele cresc", a spus ieri Nicolae Done, tax manager la KPMG Romania.
 
"Noi procedam exact invers decat restul statelor lumii in lupta cu criza - toti ceilalti, inclusiv SUA, imblanzesc fiscalitatea, pe cand noi o impovaram", spune Gabriel Sincu, senior manager la Mazars Romania.

Antreprenorul Florin Andronescu, investitor in reteaua de clinici Sanador, spune ca, in conditiile unei economii in scadere, unele masuri sunt desuete. "Agentul economic ar trebui sa fie stimulat mult mai subtil, mai complex, de exemplu, cu o impozitare invers progresiva: cu cat profitul este mai mare, marja de impozit sa fie mai mica. Acum, chiar cu o cota unica, firmele incearca sa aiba cheltuieli deductibile, astfel incat sa-si minimizeze profitul. O impozitare invers progresiva ar putea lichidiza companiile, ar scadea presiunea pe creditare", afirma Andronescu.

El adauga faptul ca firmele cu mai multi salariati ar putea sa fie taxate mai putin, de exemplu, mai ales in contextul valurilor de disponibilizari anuntate in perioada crizei atat in sectorul privat, cat si in administratia publica. "Acum sunt sute de mii de microcompanii, pentru a putea plati salarii cu taxe mici. Criza ar putea fi o oportunitate sa fim mai creativi, nu sa adaugam inca un impozit pe aceleasi linii neschimbate din 1960", crede antreprenorul.

Principala problema a Finantelor - imbunatatirea fiscalitatii - nu poate fi realizata decat prin reforma rapida a organelor de control, afirma Sincu. "Aici este adevarata problema a colectarii slabe", considera consultantul Mazars.

Integral in Business Standard