58% dintre internautii romani nu au facut niciodata achizitii online
Data publicarii: 20-03-2009 | MediaNevoia urgenta de a achizitiona un produs, pretul mai accesibil, indisponibilitatea produsului in magazinele clasice, usurinta cautarii comparative si accesul la produse comercializate la distanta sunt principalele motive pentru care romanii decid sa cumpere prin intermediul internetului, se arata in studiul "Publicitatea online si comportamentul de achizitie" realizat de compania eResearch. Totusi, mai mult de jumatate (58%) dintre persoanele intervievate au declarat ca nu au achizitionat produse online in 2008, motivand acesta prin neincrederea in caracteristicile reale ale produsului prezentat, dar si prin absenta cardului bancar.
Mancarea gata preparata, articolele sportive si produsele ori serviciile IT au fost categoriile cel mai frecvent achizitionate. Marcile cele mai populare provin din domeniile preferate de repondenti: Nike (25% dintre optiuni), Adidas (21% dintre alegeri ) si Apple (20% dintre preferinte).
Atunci cand cumpara online, romanii sunt influentati in principal de prezentarea atractiva a calitatilor produsului, de gama larga a informatiilor privind produsul, de posibilitatea de a compara preturile pentru acelasi produs la mai multe magazine si de timpul economisit prin cumpararea online.
Ce e Internetul pentru romani?
Imaginea Internetului este relativ constanta, in toate grupele de varsta analizate. Cu cat segmentul de varsta este mai mic, cu atat acesta este mai valorizat si ajunge sa fie "prietenul cel mai bun", "mama, tata si fratele meu". Imaginea internetului este de "Integratormedia", preluator si centralizator al tuturor informatiilor vehiculate in alte medii de comunicare. Televiziunea insa e perceputa diferentiat: e un mediu prietenos, colorat, valid si care ocupa un loc important in viata indivizilor pentru tineri, dar reprezinta un instrument propagandistic pentru adultii trecuti de 31 de ani.
In ochii internautilor, presa scrisa e anacronica. Constanta perceptiei tuturor grupurilor de varsta intervievate este aparitia termenului "imbatranit". Nici radioul nu capata calificative onorante, fiind caracterizat ca depasit, monoton si ca fiind doar un "zgomot in comunicare". Outdoor-ul in schimb promite, fiind perceput ca "in dezvoltare". Totusi, eficienta sa e limitata la tineri, al caror dinamism e un catalizator al eficientei. Adultii tind sa ignore acest mediu de comunicare.
Debut in utilizare
Peste jumatate dintre subiecti au inceput sa utilizeze internetul in perioada 2000-2004, anul 2000 fiind de departe cel mai prolific din acest punct de vedere (+16% noi utilizatori). Majoritatea celor chestionati (71%) petrec trei ore pe zi in medie navigand, 91% dintre intervievati declarand ca acceseaza zilnic internetul, preponderent de acasa.
"Prime-time"-ul internetului coincide cu perioada de maxima audienta a televiziunilor: intervalul 18-22 este perioada preferata de acces pentru 51,8% dintre subiecti.
Peste 85% dintre persoanele intervievate au declarat ca acceseaza internetul datorita ofertei bogate de informatii si utilizarii facile. Interactiunea cu prietenii si distractia urmeaza in clasament.
Publicitate traditionala sau e-ads?
Persoanele care au declarat ca tin cont in achizitionarea unui produs de ofertele de vanzare prezentate atractiv sau de calitatile produsului prezentate atractiv (campanii de imagine), prefera sa vada aceste campanii in primul rand pe internet si abia apoi la televizor.
In privinta tipologiei campaniei preferate, exista o corelare puternica intre nivelul venitului si categoria favorita. Astfel, persoanele cu venit ridicat tind sa opteze pentru campanii de imagine in timp ce persoanele cu venit scazut aleg campaniile de promotie.
Pe segmentul 16-20 de ani, brandul este factorul determinant al achizitiei unui produs, decizia de cumparare fiind influentata substantial de presiunea grupurilor de similari, brandul reprezentand un indicator relevant al valorilor impartasite de grup.
Potrivit studiului, gadgetul este un marcator de imagine pentru segmentul 16-20 de ani.
Comportamentul de achizitie in online al persoanelor intervievate este instabil, fluctuant, fiind directionat mai degraba spre" noile release-uri".
Integral in Business Standard
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Salt Bank trece de 700.000 de clienti
- Peste 80% dintre cei mai mari chiriasi din Romania platesc sub 5% din cifra de afaceri pentru ocuparea spatiilor de birouri moderne
- Gala Premiilor UNSICAR 2025 marcheaza 25 de ani de activitate ai organizatiei
- SigurantaOnline.ro: Volumul 4 din The Websters a fost lansat oficial
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday