Creditele erau promovate si cu un secol in urma
Data publicarii: 27-03-2009 | MediaSocietatile care ofereau imprumuturi cumparau constant spatiu publicitar in presa vremii, la concurenta cu vanzatorii de incaltaminte si cei de haine. Reclamele care apareau in ziarele din Banat de acum o suta de ani erau scrise in grai banatean, promiteau "preturi eftine" si promovau, printre altele, mobila si ceasurile.
Aparate foto, mobila, imprumuturi si credite, "oroloage si juvaere", pipe, birje, ceasornice pentru turnuri, piane, incaltaminte, telefoane - toate beneficiau de publicitate in presa de acum o suta de ani. Printre publicatiile care au aparut in Banat in urma cu un secol, aflate in arhiva digitalizata a Bibliotecii Judetene Timis, se numara cotidianul "Dreptatea" si ziarul "Drapelul".
Primul aparea in Timisoara, in fiecare zi lucratoare, iar cel de-al doilea era difuzat in Lugoj, martea, joia si sambata. Reclamele erau publicate la finalul ziarului, in paginile patru, sapte si opt, si apareau, uneori, si in limba maghiara.
Credite incepand de la 300 de florini
Imprumuturile financiare beneficiau de promovare intensa. Jacob E. Fischer, spre exemplu, oferea credite incepand de la 300 de florini pana la peste 5.000 de florini, cu dobanzi de minimum 3%, in functie de suma acordata ca imprumut. Pentru comparatie, la vremea respectiva, un ziar costa 12 florini, iar o pereche de ghete barbatesti costa 140 de florini.

Reclama publicata in cotidianul timisorean „Dreptatea” in anul 1897 Foto: Biblioteca judeteana Timis
Actele necesare obtinerii imprumutului erau "extrasul complet de carte funduala (carte funciara - n.red.) si coala cadastrala cea mai noua". Institutul de credit si economii "Timisiana" oferea imprumuturi cambiale ( la care dobanda era excesiva - n.red.) cu ipoteca, dar si primea "depuneri spre fructificare cu 5% interese (dobanda - n. red.)". Printre reclamele gazduite de paginile ziarelor de acum mai bine de un secol se numara si cele la asigurarile de viata, de voiaj, de accidente, de vite, de transport, de foc si de spargere. Antoniu Petroff, celebru constructor de piane, isi facea reclama in "Dreptatea".
Cea mai mare fabrica de claviere din Austro-Ungaria (din care facea parte si Timisoara acelor vremuri - n.red.), vindea piane cu sau fara coada, construite pe diferite specificuri: "aripa de concert si salon, aripa scurta de cabinet", premiate in orase precum Budapesta, Timisoara, Viena, Praga si Linz.
Preturile nu sunt trecute in reclama, dar se face precizarea ca prospectul cu tarife se trimite gratuit.
Toti erau "cel mai mare si mai eftin"
Mobila beneficia si ea de o promovare importanta, fiind mai multe societati care cumparau spatiu publicitar. Firma Armin Krautz se lauda ca este "Cel mai eftin, mai mare si mai solid izvor d'a cumpera Mobile", dar formularea este folosita si de alti comercianti, astfel ca "cel mai mare si mai eftin" erau toti. Reclamele nu fac cunoscute si preturile, dar fabrica de ghete Modling se lauda cu "preturi admirabil de scazute".
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private