Afacerile din comertul cu amanuntul au scazut in februarie cu 7,9%
Data publicarii: 10-04-2009 | EconomieCifra de afaceri in comertul cu amanuntul a scazut in februarie cu 7,9% fata aceeasi luna din 2008, mai ales ca urmare a scaderii vanzarilor de carburanti si marfuri nealimentare, compensata doar partial de vanzarile mai mari de alimente, a anuntat, vineri, Institutul National de Statistica (INS).
Datele exclud vanzarile de autovehicule si motociclete si sunt ajustate in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate. In serie bruta, declinul a fost mai accentuat, de 9,3% fata de februarie 2008.
In a doua luna a acestui an cel mai semnificativ declin a fost inregistrat in comertul cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate, de 15,2%, urmat de scaderea cu 9,2% a vanzarilor de bunuri nealimentare. In schimb, vanzarea de produse alimentare, bauturi si tutun a crescut cu 0,7% fata de ianuarie 2008.
In februarie, volumul cifrei de afaceri pentru comertul cu ridicata si cu amanuntul, intretinerea si repararea autovehiculelor si a motocicletelor, serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate, s-a diminuat cu peste o treime (34,9%) fata de a doua luna a anului trecut, pe fondul injumatatirii vanzarilor de autovehicule (-49,1%).
Afacerile din servicii de piata prestate populatiei, ajustate dupa zilele lucratoare si sezonalitate, au crescut cu 0,5% fata de februarie 2008, determinate de activitatea de jocuri de noroc si alte activitati recreative (+10,9%), respectiv de hoteluri si restaurante (+2,1%).
Fata de ianuarie, afacerile din comertul cu amanuntul (cu exceptia comertului cu autovehicule si motociclete), serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate, s-au redus pe ansamblu cu 4,4% in februarie, dupa ce vanzarile de produse nealimentare au scazut cu 6,5%, iar cele de alimente, bauturi si tutun s-au diminuat cu 4%.
De asemenea, volumul cifrei de afaceri pentru comertul cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate a scazut cu 4,8%.
In ce priveste cifra de afaceri pentru comertul cu ridicata si cu amanuntul, intretinerea si repararea autovehiculelor si a motocicletelor, serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate, a scazut cu 7,3% in februarie comparativ cu luna precedenta.
Serviciile de piata prestate populatiei au crescut, in schimb, cu 1,5% in februarie, datorita cresterii cu 23,9% a activitatii de jocuri de noroc si alte activitati recreative si cu 1,3% a celei a agentiilor turistice si a tur-operatorilor.
Scadere de 6,1% in primele doua luni
In primele doua luni din acest an, volumul cifrei de afaceri pentru comertul cu amanuntul (cu exceptia comertului cu autovehicule si motociclete), serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate, a scazut cu 6,1%.
Inrautatirea afacerilor din comertul cu amanuntul s-a datorat in principal vanzarilor de carburanti, care s-au micsorat cu 13,1%, si a celor de produse nealimentare, cu un declin de 3,6%. In schimb, vanzarea de produse alimentare, bauturi si tutun a crescut in primele doua luni din 2009 cu 2,9% fata de perioada corespunzatoare din 2008.
Volumul cifrei de afaceri pentru comertul cu ridicata si cu amanuntul, intretinerea si repararea autovehiculelor si a motocicletelor, serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate, a scazut cu 31%, in primele doua luni din acest an, ca urmare a probusirii comertului cu autovehicule (- 41,8%) fata de intervalul corespunzator din 2008.
In ce priveste serviciile de piata pentru populatie, serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate, volumul cifrei de afaceri a scazut cu 0,8%.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial
- Schneider Electric furnizeaza solutii de smart metering, mentenanta si cloud hosting pentru CTP
- Leul se apreciază puternic după alegerile prezidențiale: Euro coboară la 5,03 lei, dolarul sub 4,47 lei
- eJobs: 63,6% dintre angajați traversează, în prezent, o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional
- Holcim România, investiție de peste 5 mil. euro într-o linie de producție nisip de calcar în Turda
- Novotel își consolidează prezența în România printr - un nou hotel la Timișoara
- Floreasca Park atrage un nou chiriaș: Leroy Merlin a contractat aproximativ 4.000 metri pătrați în clădire, una dintre cele mai mari tranzacții de închiriere din acest an