Bonusurile, tot mai rare si pe baza de rezultate
Data publicarii: 04-06-2009 | HR/CariereAngajatorii prefera sa recompenseze doar salariatii cu performante, mai ales pe cei care reusesc sa creasca vanzarile si sa largeasca portofoliul de clienti.
Criza financiara a determinat angajatorii sa renunte la multe dintre bonusurile acordate salariatilor. S-a taiat mult din plafoanele pentru plata facturilor, carburantilor, iar vacantele in strainatate impreuna cu familia, pe banii firmei, sunt un vis. "Multe firme au redus partea veniturilor fixe pentru angajati si prefera sa dea salarii variabile, calculate la nivelul de performante, pentru o mai buna motivare", spune head-hunterul George Butunoiu.
Totusi, specialistii in resurse umane spun ca, in Romania, situatia nu este chiar atat de neagra. "La noi inca se mai poate vorbi de bonusuri acordate de companii, spre deosebire de Occident, unde acestea si primele au scazut dramatic", considera Luciana Caciuleanu, consultant in resurse umane al companiei Ascent Group.
Se mentin bonusurile bazate pe rezultate, cele mai generoase fiind cele pentru depasirea de target prin cresterea vanzarilor, largirea portofoliului de clienti si a gamei de produse vandute clientilor deja existenti, mai spun specialistii.
Locul de munca, mult mai apreciat
Expertii in resurse umane spun ca dintotdeauna bonusurile acordate in functie de criterii clare, cunoscute de toti angajatii, motiveaza mai mult decat o marire de salariu. "Bonusurile stimuleaza angajatii sa presteze o munca de calitate, sa depaseasca targetul pentru a mai primi si in urmatoarea luna aceeasi suma de bani. Se instaleaza si o stare de concurenta, care determina implicarea cat mai activa in munca si rezolvarea eficienta a sarcinilor", considera Mihaela Scarlat, executive researcher in cadrul companiei Advice EMA Partners din Bucuresti.
De altfel, o marire de salariu motiveaza un angajat cel mult o luna-doua dupa primirea ei. "Ulterior, aceasta va fi considerata ca ceva deja castigat, care nu mai impune eforturi suplimentare", explica Luciana Caciuleanu.
Specialistii in resurse umane spun ca, in general, neprimirea sau reducerea bonusurilor are ca rezultat scaderea motivatiei si eficientei, ducand, in unele cazuri, chiar si la renuntarea la locul de munca. "Data fiind situatia actuala, cand in cadrul multor companii au fost restructurate numeroase posturi, efectul neprimirii sau reducerii bonusurilor nu mai este acelasi. Faptul ca nu au fost dati afara reprezinta bonusul cel mai de pret pentru foarte multi angajati", spune Dina Taralunga, specialist resurse umane la Ascent Group.
Ce sectoare n-au probleme
Nu in toate zonele de activitate s-au redus bonusurile. Pentru angajatii din departamentele de vanzari care reusesc sa mentina si sa creasca vanzarile si portofoliul de clienti, recompensele pentru depasirile de target sunt inca destul de consistente, explica specialistii in resurse umane. "Angajatii din departamentele de vanzari care primesc cele mai mari bonusuri sunt din industria alimentelor si bauturilor, a tutunului si din sistemul bancar", spun reprezentantii Ascent Group. Un alt domeniu in care bonusurile nu sunt reduse este cel farmaceutic. "In sectorul farmaceutic, atat salariile, cat si bonusurile au ramas constante", sustine Dina Taralunga. In cazurile companiilor cu cresteri de profit, angajatii pot primi bonusuri in actiuni, bani si cursuri de pregatire profesionala, in special in domeniul vanzarilor si relatii cu clientii.
Integral in Romania Libera
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online