Bonusurile, tot mai rare si pe baza de rezultate
Data publicarii: 04-06-2009 | HR/CariereAngajatorii prefera sa recompenseze doar salariatii cu performante, mai ales pe cei care reusesc sa creasca vanzarile si sa largeasca portofoliul de clienti.
Criza financiara a determinat angajatorii sa renunte la multe dintre bonusurile acordate salariatilor. S-a taiat mult din plafoanele pentru plata facturilor, carburantilor, iar vacantele in strainatate impreuna cu familia, pe banii firmei, sunt un vis. "Multe firme au redus partea veniturilor fixe pentru angajati si prefera sa dea salarii variabile, calculate la nivelul de performante, pentru o mai buna motivare", spune head-hunterul George Butunoiu.
Totusi, specialistii in resurse umane spun ca, in Romania, situatia nu este chiar atat de neagra. "La noi inca se mai poate vorbi de bonusuri acordate de companii, spre deosebire de Occident, unde acestea si primele au scazut dramatic", considera Luciana Caciuleanu, consultant in resurse umane al companiei Ascent Group.
Se mentin bonusurile bazate pe rezultate, cele mai generoase fiind cele pentru depasirea de target prin cresterea vanzarilor, largirea portofoliului de clienti si a gamei de produse vandute clientilor deja existenti, mai spun specialistii.
Locul de munca, mult mai apreciat
Expertii in resurse umane spun ca dintotdeauna bonusurile acordate in functie de criterii clare, cunoscute de toti angajatii, motiveaza mai mult decat o marire de salariu. "Bonusurile stimuleaza angajatii sa presteze o munca de calitate, sa depaseasca targetul pentru a mai primi si in urmatoarea luna aceeasi suma de bani. Se instaleaza si o stare de concurenta, care determina implicarea cat mai activa in munca si rezolvarea eficienta a sarcinilor", considera Mihaela Scarlat, executive researcher in cadrul companiei Advice EMA Partners din Bucuresti.
De altfel, o marire de salariu motiveaza un angajat cel mult o luna-doua dupa primirea ei. "Ulterior, aceasta va fi considerata ca ceva deja castigat, care nu mai impune eforturi suplimentare", explica Luciana Caciuleanu.
Specialistii in resurse umane spun ca, in general, neprimirea sau reducerea bonusurilor are ca rezultat scaderea motivatiei si eficientei, ducand, in unele cazuri, chiar si la renuntarea la locul de munca. "Data fiind situatia actuala, cand in cadrul multor companii au fost restructurate numeroase posturi, efectul neprimirii sau reducerii bonusurilor nu mai este acelasi. Faptul ca nu au fost dati afara reprezinta bonusul cel mai de pret pentru foarte multi angajati", spune Dina Taralunga, specialist resurse umane la Ascent Group.
Ce sectoare n-au probleme
Nu in toate zonele de activitate s-au redus bonusurile. Pentru angajatii din departamentele de vanzari care reusesc sa mentina si sa creasca vanzarile si portofoliul de clienti, recompensele pentru depasirile de target sunt inca destul de consistente, explica specialistii in resurse umane. "Angajatii din departamentele de vanzari care primesc cele mai mari bonusuri sunt din industria alimentelor si bauturilor, a tutunului si din sistemul bancar", spun reprezentantii Ascent Group. Un alt domeniu in care bonusurile nu sunt reduse este cel farmaceutic. "In sectorul farmaceutic, atat salariile, cat si bonusurile au ramas constante", sustine Dina Taralunga. In cazurile companiilor cu cresteri de profit, angajatii pot primi bonusuri in actiuni, bani si cursuri de pregatire profesionala, in special in domeniul vanzarilor si relatii cu clientii.
Integral in Romania Libera
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut