Bonusurile, tot mai rare si pe baza de rezultate
Data publicarii: 04-06-2009 | HR/CariereAngajatorii prefera sa recompenseze doar salariatii cu performante, mai ales pe cei care reusesc sa creasca vanzarile si sa largeasca portofoliul de clienti.
Criza financiara a determinat angajatorii sa renunte la multe dintre bonusurile acordate salariatilor. S-a taiat mult din plafoanele pentru plata facturilor, carburantilor, iar vacantele in strainatate impreuna cu familia, pe banii firmei, sunt un vis. "Multe firme au redus partea veniturilor fixe pentru angajati si prefera sa dea salarii variabile, calculate la nivelul de performante, pentru o mai buna motivare", spune head-hunterul George Butunoiu.
Totusi, specialistii in resurse umane spun ca, in Romania, situatia nu este chiar atat de neagra. "La noi inca se mai poate vorbi de bonusuri acordate de companii, spre deosebire de Occident, unde acestea si primele au scazut dramatic", considera Luciana Caciuleanu, consultant in resurse umane al companiei Ascent Group.
Se mentin bonusurile bazate pe rezultate, cele mai generoase fiind cele pentru depasirea de target prin cresterea vanzarilor, largirea portofoliului de clienti si a gamei de produse vandute clientilor deja existenti, mai spun specialistii.
Locul de munca, mult mai apreciat
Expertii in resurse umane spun ca dintotdeauna bonusurile acordate in functie de criterii clare, cunoscute de toti angajatii, motiveaza mai mult decat o marire de salariu. "Bonusurile stimuleaza angajatii sa presteze o munca de calitate, sa depaseasca targetul pentru a mai primi si in urmatoarea luna aceeasi suma de bani. Se instaleaza si o stare de concurenta, care determina implicarea cat mai activa in munca si rezolvarea eficienta a sarcinilor", considera Mihaela Scarlat, executive researcher in cadrul companiei Advice EMA Partners din Bucuresti.
De altfel, o marire de salariu motiveaza un angajat cel mult o luna-doua dupa primirea ei. "Ulterior, aceasta va fi considerata ca ceva deja castigat, care nu mai impune eforturi suplimentare", explica Luciana Caciuleanu.
Specialistii in resurse umane spun ca, in general, neprimirea sau reducerea bonusurilor are ca rezultat scaderea motivatiei si eficientei, ducand, in unele cazuri, chiar si la renuntarea la locul de munca. "Data fiind situatia actuala, cand in cadrul multor companii au fost restructurate numeroase posturi, efectul neprimirii sau reducerii bonusurilor nu mai este acelasi. Faptul ca nu au fost dati afara reprezinta bonusul cel mai de pret pentru foarte multi angajati", spune Dina Taralunga, specialist resurse umane la Ascent Group.
Ce sectoare n-au probleme
Nu in toate zonele de activitate s-au redus bonusurile. Pentru angajatii din departamentele de vanzari care reusesc sa mentina si sa creasca vanzarile si portofoliul de clienti, recompensele pentru depasirile de target sunt inca destul de consistente, explica specialistii in resurse umane. "Angajatii din departamentele de vanzari care primesc cele mai mari bonusuri sunt din industria alimentelor si bauturilor, a tutunului si din sistemul bancar", spun reprezentantii Ascent Group. Un alt domeniu in care bonusurile nu sunt reduse este cel farmaceutic. "In sectorul farmaceutic, atat salariile, cat si bonusurile au ramas constante", sustine Dina Taralunga. In cazurile companiilor cu cresteri de profit, angajatii pot primi bonusuri in actiuni, bani si cursuri de pregatire profesionala, in special in domeniul vanzarilor si relatii cu clientii.
Integral in Romania Libera
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private