Criza schimba regulile competitiei in publicitate

Data publicarii: 15-06-2009 | Media

O competitie mai dinamica, o competitie care nu mai tine cont de regulile acceptate pana acum, in care totul a devenit pragmatic si rationalizat, dar care este binefacatoare sau o competitie care scoate la iveala latura urata a jucatorilor din piata, asa vad oamenii din industria de publicitate modul in care situatia economica dificila a transformat piata de profil.

Saatchi & Saatchi: Criza a pus o presiune fara precedent

Criza financiara a pus o presiune fara precedent atat pe agentiile de publicitate mari, cat si pe cele mici, considera Radu Florescu, CEO, Saatchi & Saatchi. "Din pacate, acest context economic ii transforma pe unii jucatori in lupi, scotand la iveala latura urata a lor. Am observat cu surprindere ca s-au incheiat parteneriate in conditii dubioase, lipsite de transparenta, folosindu-se tactica «promite orice sau mutari de clienti fara pitch»", a declarat el  pentru Curierul National. In plus, reprezentantul Saatchi & Saatchi sustine ca aceasta filosofie oglindeste o gandire pe termen scurt. "Dupa iesirea din criza sper ca aceste practici vor ramane acolo unde le este locul: in hol", a incheiat acesta.

The Group: Competitia ne obliga sa ne reinventam in fiecare zi

"Si in domeniul nostru, ca in intreaga economie, criza ascute competitia pana la nivelul taios al faptului ca s-a transformat in lupta de supravietuire", ne-a declarat Mihaela Nicola, Chief Executive Officer The Group. Astfel, competitia a devenit "si mai dinamica, si mai agresiva, si mai extinsa", ne-a mai spus aceasta, adaugand ca "oricum ar fi tot binefactoare este, pentru ca ne obliga sa ne reinventam in fiecare zi".

Graffiti BBDO: Cei care nu au un colac de salvare vor incerca sa-l ia de la altii

"Daca de la inceputul anului am avut o mare cat de cat calma, norii negri care deja s-au adunat deasupra economiei prevestesc furtuna care va veni peste noi", sustine Cosmin Radoi, Managing Director la Graffiti BBDO. In plus, potrivit acestuia, cei care nu au un colac de salvare vor incerca disperati sa-l ia de la altii. "Ne asteapta o lupta pentru supravietuire", ne-a mai spus Cosmin Radoi, adaugand ca altfel, in orice context, competitia este unul dintre motoarele progresului.

Next Advertising: Anul asta frica va alege ideile

Totodata, Liviu David, director de creatie in cadrul Next Advertising, ne-a declarat ca ideal ar fi ca in asemenea context auster "sa trebuiasca sa venim cu idei neconventionale, creative, care sa faca diferenta". "Asta ni s-a si cerut in pitch-uri, pentru a se alege exact opusul. Din pacate am senzatia ca anul asta frica va alege ideile, iar frica nu a fost niciodata un mare creativ", a continuat acesta.

In acelasi timp, concurenta intre agentii "se ascute in directii non-fair-play", mai considera Liviu David. "Calitatea fiind pe ultimul loc, conteaza cine pe cine stie, cat de mult da din felie, si cat de ieftin poata sa se vanda. Au fost situatii in care au concurat doua agentii intr-un pitch, pentru a castiga a treia", a incheiat acesta.

Publicis: Era romantica in publicitate a apus

"In vremuri de criza, agentiile care vor reusi sa-si sprijine activ si cu rezultate clientii vor crea sau, dupa caz, vor consolida parteneriatul cu ei pe termen lung. Acesta este un motiv in plus pentru care competitia din piata de publicitate este mai acerba ca niciodata", sustina Alex Badila, Managing Director la Publicis Romania. Era romantica in publicitate a apus, totul a devenit pragmatic si rationalizat, agentiile au inceput sa-si ia din ce in ce mai mult in serios rolul de consultant, ba chiar, in unele cazuri, rolul de extensie a  departamentului de marketing al clientului, potrivit acestuia. "Una dintre consecintele contextului economic actual este si diminuarea spre stopare a investitiilor in dezvoltarea de business-uri noi sau extinderea celor existente. Aceasta inseamna mai putine investitii in publicitate, marketing si, evident, mai putini bani pentru agentiile de publicitate. De la restructurarea portofoliului de clienti, la restructurarea resurselor umane, fiecare agentie cauta metodele optime de a face fata acestor provocari, in timp ce New Business-ul s-a transformat, dintr-o optiune,  intr-o necesitate", ne-a mai spus Alex Badila.

Curierul National