Cum sa eliminati parazitii de la serviciu

Data publicarii: 15-06-2009 | HR/Cariere

Pentru a scapa de ei, cea mai buna solutie este sa-i atrageti atentia, cu diplomatie si tact, sefului dumneavoastra. Nu conteaza ca este vorba despre o institutie bugetara, o companie de apartament sau o multinationala. Peste tot sunt angajati maestri in a simula ca lucreaza. Chiar si pe timp de criza!

Pe astfel de oameni ii caracterizeaza tupeul, aroganta si "datul din coate". De regula, reusesc sa pacaleasca managementul timp indelungat, insa cand sunt demascati sunt dati afara.

"Sunt primii eliminati din echipa, oricat de specialisti ar fi in domeniul lor", atrage atentia stefan Murgeanu, autorul cartii "Concediaza-ti seful!".

Isi asuma realizarile colegilor

"Parazitul" se arata prieten cu toata lumea, dar de fapt vrea sa stie tot, sa detina controlul, ca sa se poata folosi de informatii, la un moment dat.

El este intr-o continua incercare de evitare a sarcinilor. Telul sau este sa se faca vazut si auzit de catre sefi, sa fie cat mai prezent, dar sa nu faca nimic. Cand vine el la serviciu, toti colegii trebuie sa auda si sa vada. La fel si atunci cand, neavand incotro, trebuie sa indeplineasca o sarcina. In acest caz va vorbi tare, va gesticula si va povesti cu fiecare ocazie - la fumat, la cafea, in pauza de pranz - cum a facut el pentru a rezolva respectiva problema, cu cine a vorbit si in ce fel nemaipomenit s-a descurcat. "De obicei, aceste persoane incearca sa creeze impresia ca au o contributie mult mai mare decat in realitate la proiectul ehipei. De multe ori, isi asuma si realizarile colegilor fara nici o mustrare de constiinta", spune stefan Murgeanu.

Maestru in arta delegarii

In general, spune si Daniela Necefor, managing partner la Total Business Consulting, "parazitul" "stie sa cada in picioare, trage de timp si lasa impresia ca lucreaza foarte mult, ca este supraincarcat. Tot timpul este concentrat si pare extrem de implicat. Unii colegi, mai ales cei fara experienta, il compatimesc si nu indraznesc sa zica «mai ia si tu din proiectul meu si ajuta-ma sa termin», pentru ca au senzatia ca are foarte mult de lucru. In schimb, parazitul stie foarte bine sa distribuie sarcina mai departe si este foarte bun in delegare".

Des intalnit in companiile mari

Specialista Daniela Necefor mai spune ca, de regula, "parazitii" sunt mai des intalniti in companiile foarte mari, unde sunt multe departamente mari si unde lipsa lor de rezultate nu se vede, pentru ca se pierd in multime. "De regula, se analizeaza departamentul, nu angajatul. Insa, mai nou, acum, cu restructurarile, «parazitii» incep sa iasa in evidenta, pentru ca departamentele raman cu oameni mai putini si fiecare munca se vede", spune Daniela Necefor.

"Te dau in judecata!"

"Parazitul" este primul care, atunci cand este dat afara, striga "Te dau in judecata!". si asta pentru ca, asa cum spune Daniela Necefor, este vorba despre o persoana care isi cunoaste foarte bine drepturile, dar stie si ce valoare are. "Un om care are incredere in el, din punct de vedere profesional, nu se teme de o demitere, pentru ca stie ca isi poate gasi rapid un alt loc de munca. Un «parazit» insa stie ca s-ar putea sa nu mai gaseasca o slujba", mai spune specialista.

Ce e de facut

In situatia in care aveti un coleg "parazit", iar lucrul acesta va enerveaza teribil, indicat ar fi sa semnalati acest fapt sefului dumneavoastra, insa fara a parea un turnator. "In fond, interesele echipei trebuie puse mai presus de toate", argumenteaza stefan Murgeanu.

Totodata, si o discutie cu "parazitul", fata in fata, ar putea fi folositoare, spune Ana Giurca, business development manager la firma de resurse umane Catalyst Solutions. Insa, de preferat ar fi sa o faca acei colegi care stapanesc diplomatia si comunicarea.
Expertii mai spun ca, pentru a preveni aparitia "parazitilor", sunt indicate masuri, ceea ce inseamna o evaluare foarte clara si transparenta, cu rezultatele acesteia comunicate tuturor.

Desigur, in cazuri majore, se recomanda concedierea, mai ales ca exista si riscul ca "parazitismul" sa se transmita si altor colegi, care au un fond potrivit.

Integral in Romania Libera