Top 10 vanzari globale in industria auto in anul 2009

Data publicarii: 13-08-2009 | Auto

Mult mai repede decat se asteptau analistii pietei auto globale, clasamentul marilor producatori de autovehicule a devenit extrem de instabil si este pe cale sa isi schimbe complet aspectul. Dupa primele sase luni ale anului si inainte ca efectele crizei sa fie inlaturate, Volkswagen se apropie vertiginos de locul 1, in timp ce nume grele, precum Ford, au fost depasite de coreenii de la Hyundai-Kia.

Nu cu mult timp in urma, analizele privind evo­lu­tia ierarhiei vanzarilor de autovehicule (total autoturisme de pasa­geri, comerciale si autoca­mioane) vor­beau deja despre o posibila ras­tur­nare de situatii, compania care era in mi­j­lo­cul calculelor fiind Volkswagen AG. Anul acesta, Martin Winterkorn a­nun­­tase ca target pentru urmatorii ani plasarea pe primul loc mondial, insa criza economica si modul in care unii s-au adaptat noilor conditii de piata au accelerat acest proces.

Daca in anii anteriori diferenta dintre VW si GM sau Toyota era de pe­ste doua milioane de vehicule la nive­lul unui an, respectiv de apro­ximativ 1,5 milioane pe semestru, iata ca cifrele din 2009, publicate de Auto­mo­tive News, scot la iveala o redu­ce­re a diferentei. Astfel, grupul german a vandut cu doar 400.000 de autove­hicule mai putin decat cele doua, iar tendinta este una extrem de favo­ra­bila nemtilor. In plus, Toyota a anun­tat recent o renuntare la tinta de 15% din piata, pe care si-o propu­sese ini­tial, in timp ce GM, care deocamdata contorizeaza si marcile falimentare sau aflate in vanzare, va avea cu certitudine o valoare cu mult mai mica la finele anului. In situatia in care GM va renunta si la operatiunile marcii Opel, negocierile de vanzare fiind in plina desfasurare, GM ar pu­tea fi depasita si de grupul coreean Hyundai-Kia. Acesta din urma are o tendinta similara VW, cu scaderi mult mai mici decat media pietei, ast­fel incat va beneficia de o crestere a cotei de piata in acest an. Nu in ultimul rand, Volkswagen va adauga in por­tofoliul sau si bran­dul Porsche, care ar putea ridica vo­lu­mul van­zarilor grupului cu aproa­pe 100.000 de unitati.

Diferente majore in criza

Din cifrele publicate putem dedu­ce lesne ca motivul principal al ace­stor schimbari de pozitii in clas­a­ment este rezistenta in fata crizei pentru fiecare dintre companii in parte. Evo­lutia relativa pe care au avut-o ace­stea arata ca scaderile (toata lumea a mers pe minus in 2009) au fost destul de mari pentru unii, in timp ce altii au beneficiat din plin de criza. Toyota pare a fi pierdut masiv clienti, de vreme ce a inregistrat cea de-a doua mare pierdere din Top 10, respectiv 26%, doar Ford fiind mai afectata de criza (-30%). GM a pierdut, la randul sau, aproape 22% dintre clienti, alte doua companii japoneze, Nissan si Honda, inregistrand minusuri de peste 20%. La polul opus se afla Volkswagen AG, care a scazut, surprinzator, cu doar 5% fata de primul semestru al anului trecut, performante notabile facand Suzuki (-10%) si Hyundai-Kia. Trebuie amintit insa si faptul ca Alianta Renault - Nissan isi raporteaza se­pa­rat vanzarile, in caz contrar rezul­ta­tele cumulate propulsand aceste doua firme pe locul patru. Dintre toate companiile din Top 10, doar francezii de la Renault si PSA Peugeot Citroën nu vand autovehicule pe piata SUA, cea mai afectata de criza economica si cu cele mai mari scaderi de volume vandute.

Financiarul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: