Va fi pregatit internetul romanesc pentru abonare?
Data publicarii: 18-08-2009 | MediaSpecialistii in online nu cred ca in Romania va fi introdusa prea curand abonarea la site-urile de stiri. Sefii publicatilor din SUA si-au aratat intentia de a taxa utilizatorii site-urilor de stiri. Este greu de spus daca modelul va functiona peste ocean si, cu atat mai putin, in Romania.
Presa romanesca si cea internationala vuiesc dupa anuntul facut de magnatul News Corporation, Rupert Murdoch, care intentioneaza ca, de anul viitor, sa introduca abonamentele pentru vizitarea site-urilor din portofoliul trustului. Un model pentru Murdoch a fost chiar in "curtea" sa, "Wall Street Journal", in cadrul caruia anumite sectiuni sunt contracost.
Insa "Wall Street Journal" este o publicatie economica, ce vizeaza oamenii de afaceri care sunt dispusi sa plateasca un abonament pentru informatii despre domeniul in care activeaza. Ramane de vazut cat de dependenti vor fi americanii de rand de informatiile generaliste oferite de publicatii precum "New York Times" sau "The Sun".
Site-urile de nisa au o sansa
Toti specialistii in online asteapta cu interes deznodamantul acestui experiment, iar daca va functiona, ar putea schimba fata internetului la nivel mondial. Si totusi, in Romania va putea functiona un asemenea model? Oamenii cu experienta din online si-au aratat scepticismul.
Daniel Nazare, directorul editorial al diviziei web Adevarul Holding, crede ca lucrurile se vor misca mai repede in cazul internetului, urmand tendinta exploziva pe care a avut-o acest mediu inca de la inceput. "Daca acel content va fi unul interesant, care va genera interes, atunci lumea va plati, mai ales ca sumele nu sunt unele exagerat de mari", declara Nazare.
Tot el mai spune ca este frustrant cand vezi ca anumite materiale bine documentate ajung sa fie luate "copy-paste" de alte site-uri si bloguri. "Un ziar costa, in medie 1,2 lei in Romania, internetul e gratis, iar vanzarile de publicatii si numarul utilziatorilor unici este egal, cel putin la «Adevarul». De ce sa fie doar ziarul gratis?", e de parere Nazare.
Exista modele care functioneaza in Romania
Dragos Stanca, Managing Director al diviziei F5 din cadrul trustului Realitatea Catavencu, spune ca din experienta lui in cadrul ziarului "Academia Catavencu", acest model nu este inca o sursa consistenta de venit si nu poate fi o buna solutie de business pentru producatorii de continut din Romania "doar in varianta in care e vorba de un continut superpremium si specializat pe o nisa".
Un exemplu este cel al platfomei de marketing smark.ro care vinde diferite rapoarte de cercetare catre oamenii de marketing. Tot in portofoliul trustului mai este si e-paperul "Academia Catavencu" care necesita abonare. Modelul functioneaza pentru ca layoutul publicatiei este specific si "este o valoare adaugata prin caricaturile si fotografiile trucate pe care le contin", explica Stanca. In plus, publicatia are un public numeros si in diaspora.
Intrebat daca in Romania va functiona modelul abonarii online, seful Media Pro Interactive, Orlando Nicoara, este categoric: "Nu! Pentru ca ar trebui ca toate publicatiile sa introduca taxe." Insa daca va exista o publicatie care nu va intra in "jocul acesta", nu s-ar mai face nimic. Publicatia online zf.ro oferea pana anul acesta abonarea pentru anumite articole, insa conducerea a renuntat. "Nu era eficient. Aveam putini abonati pe bani, cateva mii", explica Nicoara, adaugand ca este posibil ca in viitor sa revina la decizia sa.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private