Va fi pregatit internetul romanesc pentru abonare?
Data publicarii: 18-08-2009 | MediaSpecialistii in online nu cred ca in Romania va fi introdusa prea curand abonarea la site-urile de stiri. Sefii publicatilor din SUA si-au aratat intentia de a taxa utilizatorii site-urilor de stiri. Este greu de spus daca modelul va functiona peste ocean si, cu atat mai putin, in Romania.
Presa romanesca si cea internationala vuiesc dupa anuntul facut de magnatul News Corporation, Rupert Murdoch, care intentioneaza ca, de anul viitor, sa introduca abonamentele pentru vizitarea site-urilor din portofoliul trustului. Un model pentru Murdoch a fost chiar in "curtea" sa, "Wall Street Journal", in cadrul caruia anumite sectiuni sunt contracost.
Insa "Wall Street Journal" este o publicatie economica, ce vizeaza oamenii de afaceri care sunt dispusi sa plateasca un abonament pentru informatii despre domeniul in care activeaza. Ramane de vazut cat de dependenti vor fi americanii de rand de informatiile generaliste oferite de publicatii precum "New York Times" sau "The Sun".
Site-urile de nisa au o sansa
Toti specialistii in online asteapta cu interes deznodamantul acestui experiment, iar daca va functiona, ar putea schimba fata internetului la nivel mondial. Si totusi, in Romania va putea functiona un asemenea model? Oamenii cu experienta din online si-au aratat scepticismul.
Daniel Nazare, directorul editorial al diviziei web Adevarul Holding, crede ca lucrurile se vor misca mai repede in cazul internetului, urmand tendinta exploziva pe care a avut-o acest mediu inca de la inceput. "Daca acel content va fi unul interesant, care va genera interes, atunci lumea va plati, mai ales ca sumele nu sunt unele exagerat de mari", declara Nazare.
Tot el mai spune ca este frustrant cand vezi ca anumite materiale bine documentate ajung sa fie luate "copy-paste" de alte site-uri si bloguri. "Un ziar costa, in medie 1,2 lei in Romania, internetul e gratis, iar vanzarile de publicatii si numarul utilziatorilor unici este egal, cel putin la «Adevarul». De ce sa fie doar ziarul gratis?", e de parere Nazare.
Exista modele care functioneaza in Romania
Dragos Stanca, Managing Director al diviziei F5 din cadrul trustului Realitatea Catavencu, spune ca din experienta lui in cadrul ziarului "Academia Catavencu", acest model nu este inca o sursa consistenta de venit si nu poate fi o buna solutie de business pentru producatorii de continut din Romania "doar in varianta in care e vorba de un continut superpremium si specializat pe o nisa".
Un exemplu este cel al platfomei de marketing smark.ro care vinde diferite rapoarte de cercetare catre oamenii de marketing. Tot in portofoliul trustului mai este si e-paperul "Academia Catavencu" care necesita abonare. Modelul functioneaza pentru ca layoutul publicatiei este specific si "este o valoare adaugata prin caricaturile si fotografiile trucate pe care le contin", explica Stanca. In plus, publicatia are un public numeros si in diaspora.
Intrebat daca in Romania va functiona modelul abonarii online, seful Media Pro Interactive, Orlando Nicoara, este categoric: "Nu! Pentru ca ar trebui ca toate publicatiile sa introduca taxe." Insa daca va exista o publicatie care nu va intra in "jocul acesta", nu s-ar mai face nimic. Publicatia online zf.ro oferea pana anul acesta abonarea pentru anumite articole, insa conducerea a renuntat. "Nu era eficient. Aveam putini abonati pe bani, cateva mii", explica Nicoara, adaugand ca este posibil ca in viitor sa revina la decizia sa.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor
- RomInsolv lansează Evoloo, prima aplicație digitală de prevenire a insolvenței din România
- Generația Z din România rescrie regulile investițiilor: mai puțin imobiliare, mai mult piețe de capital
- Break-urile își mențin relevanța: aproape o cincime din vânzările online de mașini din Europa
- Stup, trei ani de sprijin pentru antreprenori: peste 800 de afaceri lansate în România
- Revolut Bank o numește pe Florina Moisei în rolul de Country Manager al sucursalei din Romania
- Majoritatea marilor investiții imobiliare în derulare sunt construite pe foste platforme industriale, multe orașe din țară oferind încă astfel de oportunități
- Reff & Asociatii | Deloitte Legal isi consolideaza echipa prin promovarea a 23 de avocati incepand din luna septembrie 2025
- EY România anunță șase noi directori în departamentul de Asistență Fiscală și Juridică și în cel de Audit și Servicii Conexe
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025