Industria IT & C, in pragul colapsului
Data publicarii: 19-08-2009 | AfaceriDoar telefoanele smart continua sa se vanda bine, in timp ce comertul cu calculatoare, fie ca sunt desktop sau laptop, a scazut dramatic in acest an. Deprecierea leului si scumpirea creditelor au influentat evolutia valorica a pietei de produse IT & C si electrocasnice in primul semestru din 2009.
Electrocasnicele care pana anul trecut erau la mare cautare cu plata in rate zac acum neatinse pe rafturile magazinelor. Nici nu e de mirare fiindca veniturile romanilor s-au redus, creditele s-au scumpit, iar leul s-a depreciat considerabil in ultimele sase luni.
Scadere pe linie
In primul trimestru din acest an sectorul IT din Romania a avut o scadere accentuata de 59,2%, comparativ cu perioada similara din 2008, arata un studiu realizat de compania de cercetare de piata GfK. In 2009 vanzarile nu au reusit sa ajunga decat la 87 de milioane de euro.
Acest fapt a fost cauzat de o importanta scadere in volum si, partial, de scaderea pretului mediu, in special pentru laptopuri, luand in considerare faptul ca a crescut cota de netbookuri in cadrul laptop-urilor si ca pretul lor este semnificativ mai mic decat cel al notebookurilor traditionale.
Cele mai afectate de criza au fost calculatoarele desktop si monitoarele. Piata locala a bunurilor de folosinta indelungata a scazut in primele sase luni din 2009 cu 40,4%, la 664 de milioane de euro. De asemenea, sectoarele de electrocasnice mici si de telecomunicatii au scazut cu 22,1% si, respectiv, cu 25,8% in prima jumatate a anului.
Piata telecom, pe minus
Cea mai slaba performanta a fost inregistrata de sectoarele IT si de echipamente de birou, care au inregistrat o scadere accentuata de 47,2%, respectiv de 51,4%. In perioada aprilie-iunie 2009 piata telecom a scazut cu 24,8% comparativ cu trimestrul al doilea din 2008. Studiul GfK arata ca scaderea vanzarilor de telefoane mobile a ramas relativ stabila in prima jumatate a anului datorita pretul mai mic al telefoanelor smart.
In al doilea trimestru din 2009 vanzarile produselor electronice de folosinta indelungata au scazut accentuat, cu aproximativ 50%, ajungand la un total de 52 de milioane de euro. Descresterea a atins varful in luna iunie, inregistrand scaderi semnificative in principal la televizoarele LCD si plasme.
Piata foto a inregistrat, de asemenea, cifre negative. Cu o scadere accentuata, de aproximativ 44% fata de trimestrul corespunzator al anului precedent, acest sector a atins o cifra totala de noua milioane de euro.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor
- RomInsolv lansează Evoloo, prima aplicație digitală de prevenire a insolvenței din România
- Generația Z din România rescrie regulile investițiilor: mai puțin imobiliare, mai mult piețe de capital
- Break-urile își mențin relevanța: aproape o cincime din vânzările online de mașini din Europa
- Stup, trei ani de sprijin pentru antreprenori: peste 800 de afaceri lansate în România
- Revolut Bank o numește pe Florina Moisei în rolul de Country Manager al sucursalei din Romania
- Majoritatea marilor investiții imobiliare în derulare sunt construite pe foste platforme industriale, multe orașe din țară oferind încă astfel de oportunități
- Reff & Asociatii | Deloitte Legal isi consolideaza echipa prin promovarea a 23 de avocati incepand din luna septembrie 2025
- EY România anunță șase noi directori în departamentul de Asistență Fiscală și Juridică și în cel de Audit și Servicii Conexe
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025