Industria IT & C, in pragul colapsului
Data publicarii: 19-08-2009 | AfaceriDoar telefoanele smart continua sa se vanda bine, in timp ce comertul cu calculatoare, fie ca sunt desktop sau laptop, a scazut dramatic in acest an. Deprecierea leului si scumpirea creditelor au influentat evolutia valorica a pietei de produse IT & C si electrocasnice in primul semestru din 2009.
Electrocasnicele care pana anul trecut erau la mare cautare cu plata in rate zac acum neatinse pe rafturile magazinelor. Nici nu e de mirare fiindca veniturile romanilor s-au redus, creditele s-au scumpit, iar leul s-a depreciat considerabil in ultimele sase luni.
Scadere pe linie
In primul trimestru din acest an sectorul IT din Romania a avut o scadere accentuata de 59,2%, comparativ cu perioada similara din 2008, arata un studiu realizat de compania de cercetare de piata GfK. In 2009 vanzarile nu au reusit sa ajunga decat la 87 de milioane de euro.
Acest fapt a fost cauzat de o importanta scadere in volum si, partial, de scaderea pretului mediu, in special pentru laptopuri, luand in considerare faptul ca a crescut cota de netbookuri in cadrul laptop-urilor si ca pretul lor este semnificativ mai mic decat cel al notebookurilor traditionale.
Cele mai afectate de criza au fost calculatoarele desktop si monitoarele. Piata locala a bunurilor de folosinta indelungata a scazut in primele sase luni din 2009 cu 40,4%, la 664 de milioane de euro. De asemenea, sectoarele de electrocasnice mici si de telecomunicatii au scazut cu 22,1% si, respectiv, cu 25,8% in prima jumatate a anului.
Piata telecom, pe minus
Cea mai slaba performanta a fost inregistrata de sectoarele IT si de echipamente de birou, care au inregistrat o scadere accentuata de 47,2%, respectiv de 51,4%. In perioada aprilie-iunie 2009 piata telecom a scazut cu 24,8% comparativ cu trimestrul al doilea din 2008. Studiul GfK arata ca scaderea vanzarilor de telefoane mobile a ramas relativ stabila in prima jumatate a anului datorita pretul mai mic al telefoanelor smart.
In al doilea trimestru din 2009 vanzarile produselor electronice de folosinta indelungata au scazut accentuat, cu aproximativ 50%, ajungand la un total de 52 de milioane de euro. Descresterea a atins varful in luna iunie, inregistrand scaderi semnificative in principal la televizoarele LCD si plasme.
Piata foto a inregistrat, de asemenea, cifre negative. Cu o scadere accentuata, de aproximativ 44% fata de trimestrul corespunzator al anului precedent, acest sector a atins o cifra totala de noua milioane de euro.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut