Cum sa va intelegeti bine cu seful dificil
Data publicarii: 21-09-2009 | HR/CariereUna dintre principalele cauze pentru care angajatii demisioneaza este data de atmosfera ostila de la serviciu si de neintelegerile cu seful direct. Pentru ca schimbarea locului de munca sa nu fie cauzata de cearta cu un sef, este bine ca subalternul sa stie cum sa faca astfel incat sa poata avea o relatie de lucru normala cu orice superior. De altfel, in relatia sef-subordonat, explica Sorin Faur, director de resurse umane la compania BDO Conti Audit, cele mai multe probleme apar din cauza unui deficit de comunicare. Acesta poate fi provocat de o slaba organizare interna sau de "actorii relatiei".
Nu raspundeti cu agresivitate
Un lucru care se intampla des si pe care consilierul in cariera Eduard Ezeanu, de la Career Experts, nu-l recomanda, este ca angajatul sa devina si el rau, agresiv cu seful sau. "Desi angajatul se poate simti indreptatit sa aiba acest comportament, in mod practic, el nu produce rezultate, ci doar mareste conflictele",
explica expertul.
Escaladarea conflictului, spune si Sorin Faur, echivaleaza cu a pune paie pe foc: "Daca intrati in morisca lui «eu am dreptate», s-a terminat cu strategia de mediere". Solutia vine din "recuperarea comunicarii", printr-un efort de intelegere reciproca a celuilalt, atat ca om, cat si ca subordonat, respectiv superior. "Cel mai bine functioneaza un stil de comunicare clar si onest, insa cu tact si respect", explica specialistul Eduard Ezeanu.
Incercati sa vedeti unde e problema
"Ganditi-va la aspectele care va diferentiaza (varsta, inteligenta, temperament - n.r.) si cautati sa intelegeti daca nu cumva seful este incompetent si incearca sa mascheze acest lucru prin duritate. Ulterior, incercati sa va raspundeti la intrebari legate de durata, conjunctura si momentul in care isi manifesta acest comportament", sfatuieste Sorin Faur. Pe de alta parte, s-ar putea ca seful sa vi se para un dur si un ursuz, insa este foarte posibil ca asta sa nu aiba absolut nici o legatura cu dumneavoastra.
Poate ca el are probleme acasa, poate-l doare ceva sau, pur si simplu, este indispus. Mai exista varianta ca seful sa fie, de fapt, o persoana timida, care foloseste atitudinea verbala agresiva pentru ca, de fapt, se teme de comunicare si de deschidere. In orice caz, incercarea de a rezolva problema, printr-o discutie, este recomandat a avea loc atunci cand seful este intr-un moment de confort, de exemplu, cand este la cafea sau la tigara. "Ca strategie de utilizat intr-o astfel de conjunctura, diplomatia este cea mai indicata, insa, din pacate, multi angajati nu stiu sa abordeze asa lucururile", este de parere business-coach-ul Alin Ghizasan.
Fara imbufnari!
Specialistii in resurse umane spun ca, dupa diagnosticarea problemei, puteti trece la actiune. "In primul rand, concentrati-va asupra muncii dumneavoastra. Nimic nu trebuie sa vi se poata reprosa. Altfel, totdeauna seful va avea argumente. si faceti-va util si necesar. Este mai greu pentru un sef sa se certe cu cel care-l ajuta sa-si atinga obiectivele", spune Sorin Faur. Imbufnarile nu sunt bune la nimic. Daca veti cadea in capcana lor, veti accentua si mai mult cercul vicios al unei comunicari deficitare. "Mai bine incercati sa fiti prietenos si deschis, dar nu pana la nivelul de a deveni familiar", adauga el.
In cazul in care sunteti extrem de stresat si simtiti ca nu mai faceti fata si ca s-ar putea sa "explodati", incercati sa va relaxati. De exemplu, stati de vorba cu cineva din afara firmei. Nu luati acasa problemele de la serviciu! Iar daca va ganditi sa mergeti "mai sus" si sa prezentati problema sefului, mai bine mai aveti un pic de rabdare. "Nu va grabiti sa-l parati. Un astfel de comportament nu este apreciat si poate insemna un conflict direct si irevocabil cu seful direct. Doar in cazurile foarte grave si dublate de abuzuri trebuie sa treceti la masuri de acest tip. Mai degraba cautati solutii la nivelul dumneavoastra de autoritate", spune Sorin Faur.
Integral in Romania Libera
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private