Retailerii sustin ca legea privind comercializarea produselor alimentare este neconcurentiala
Data publicarii: 21-09-2009 | ActualitateAsociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR) sustine ca legea privin comercializarea produselor alimentare este neconcurentiala si va conduce la pierderea locurilor de munca a angajatilor din domeniu, precum si la prabusirea industriei de profil, a anuntat asociatia.
Potrivit unui comunicat remis luni de AMRCR, Legea privind comercializarea produselor alimentare, adoptata de Camera Deputatilor pe 16 septembrie si care asteapta girul presedintelui Romaniei, va conduce la blocaje financiare care pot sa se incheie cu falimente, atat de partea retailerilor, cat si a furnizorilor alimentari.
Astfel, retailerii considera ca primii afectati vor fi consumatorii finali, deoarece preturile nu vor scadea, ci vor creste, ca efect al distorsionarii mecanismelor pietei si ale liberei concurente in piata.
"Micsorarea termenelor de plata a facturilor catre furnizori va conduce la imposibilitatea multor comercianti de a le putea respecta, urmand sa se produca intarzieri si blocaje financiare care pot sa se incheie cu falimente, atat de partea retailerilor, cat si a furnizorilor nostri alimentari. Intr-o perioada de criza, cand problemele de cash-flow au produs uriase dificultati, chiar si celor mai mari agenti economici, producand falimente si deschideri ale procedurilor de insolventa chiar si in sectorul de retail, o presiune suplimentara ar putea fi, in multe cazuri, fatala", precizeaza AMRCR.
"Actul politic in sine dovedeste iresponsabilitate si nepricepere din partea factorului politic si a grupurilor de presiune care au militat pentru adoptarea textului de lege in aceasta forma", se arata in comunicatul asociatiei.
In plus, asociatia retailerilor autohtoni sustine ca, in acest context, pierderea locurilor de munca ale angajatilor companiilor implicate, si anume retaileri, producatori sau procesatori de produse alimentare, distribuitori etc, va deveni de neevitat.
"Daca retailul a fost pana acum unul din putinele sectoare care mai facea angajari de la debutul crizei financiare, reusind sa pastreze inca rata somajului in limite rezonabile, viitorul pietei muncii sub noile auspicii este tot mai sumbru. Locurile de munca ale celor peste 50.000 de romani care lucreaza in sectorul de comert modern sunt puse astfel in pericol de o reglementare lipsita de fundament rational", se mai arata in comunicatul AMRCR.
De asemenea, supra-reglementarea unui sistem concurential este in sine o alegere discutabila, insa daca atentia factorului politic se concentreaza selectiv doar asupra unora dintre actori, in speta comerciantii, in functie de rezonanta populista a masurilor propuse, deciziile pot avea consecinte catastrofale.
In comunicat se mai arata ca noile restrictii impuse prin lege vor incuraja retailerii sa renunte la furnizorii deja traditionali din Romania si sa se reorienteze spre piata externa si spre importuri din tarile in care reglementarile absurde de felul celei de fata nu exista. "Efectele acestui fenomen se vor rasfrange atat asupra micilor intreprinzatori romani din industria alimentara, care vor avea dificultati tot mai mari sa ramana pe piata, in lipsa unei piete de desfacere, cat si asupra echilibrelor macro-economice ale Romaniei, in special asupra deficitului de cont curent si al cursului de schimb al leului fata de principalele valute", mentioneaza comunicatul.
"Astfel, se pierd din vedere abuzurile pe care le comit marii producatori si procesatori din industria alimentara, care cresc artificial preturile pentru a-si compensa propria lipsa de eficienta si competitivitate. Dupa ce se vor vedea si protejati la nivel politic, interesul lor pentru inovare si cresterea competitivitatii si a calitatii produselor oferite va scadea si mai mult, ceea ce se va rasfrange din nou asupra consumatorului final, privat de beneficiile unei piete libere si concurentiale", se mai arata in comunicatul asociatiei.
Reprezentantii retailerilor considera ca investitiile straine directe realizate de retaileri in Romania vor fi stopate atata timp cat cadrul legislativ devine atat de restrictiv. Astfel, unul dintre cele mai dinamice sectoare ale economiei romanesti din perspectiva investitionala va trece pe linie moarta, cu efecte asupra intregului ansamblu economic.
"Dincolo de repercusiunile severe asupra consumatorilor finali , textul de lege adoptat incalca flagrant cateva principii europene de baza, precum si Constitutia Romaniei, drept pentru care ne rezervam dreptul de a continua toate demersurile legale pentru revenirea in limitele impuse de jurisdictia comerciala europeana si romaneasca", se mai arata in comunicat.
Ministrul agriculturii, Ilie Sarbu, declara recent ca legea Codului de Bune Practici privind produsele alimentare va fi aplicata in magazine cel tarziu pana in 15 septembrie, urmand sa elimine abuzurile supermarketurilor in relatia cu producatorii, adaugand ca varianta adoptata va fi cea convenita cu asociatiile profesionale.
Ministerul Agriculturi, patronatele si sindicatele din industria alimentara au definitivat, in lipsa retailerilor, proiectul ordonantei privind Codul de Bune Practici in luna februarie 2009.
Reprezentantii ministerului declarau la acea data ca, prin acest proiect va fi un pret de achizitie stabilit, de la care vor pleca celelalte adaosuri, iar efectul acestei legi se va vedea in scaderea preturilor cu pana la 30%. De asemenea, Codul reduce termenul de plata al comerciantilor catre producatori la 20 si 40 de zile.
Potrivit Codului de Bune Practici cele cinci capitole stabilesc anumite conditii in relatia producator-retailer, respectiv negocierile comerciale, preturile si conditiile de plata, promotii, compensari si litigii. Astfel, semnatarii Codului convin asupra existentei unui contract cadru, care va respecta legislatia in vigoare si clauzele din Cod.
Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR) este o asociatie patronala din care fac parte cei mai mari jucatori care opereaza pe piata de retail din Romania. Aceasta a fost constituita in anul 2003 si are in acest moment urmatorii ca membri: Cora, Carrefour, Auchan, Kaufland, real, Selgros, Metro Cash & Carry, Billa, La Fourmi, Mega Image, Artima, Profi, Penny Market, Praktiker, Bricostore, Baumax, Dedeman, Altex, Domo, Flanco, Mobexpert si Diverta.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall