Bancile si-au torpilat clientela viitoare
Data publicarii: 23-09-2009 | Finante-BanciPerioada de maxima expansiune a creditelor de nevoi personale a fost in intervalul 2004-2005, produsul cel mai popular fiind, alaturi de binecunoscutul credit "cu buletinul", imprumutul de nevoi personale, in euro, fara ipoteca. Acesti debitori au inceput sa isi castige insa libertatea, foarte multe credite ajungand la scadenta in perioada 2009-2010. Cu ce impresii raman acestia? Cu frustrarile acumulate de cel care observa cum ofertele promotionale de creditare trec pe langa debitorii vechi, prinsi la dobanzi de doua cifre, si ii favorizeaza doar pe noii clienti. Cu amintirea spaimei pentru cei care s-au vazut, in ultima parte a anului 2008 si primele luni din 2009, incoltiti de un curs valutar in crestere si de dobanzi majorate la cheremul bancii.
Am dubii ca astfel de datornici traumatizati vor fi convinsi prea curand sa se inhame la noi datorii, indiferent cat de abil va fi marketingul si cat de convingatori vor fi agentii de vanzari ai bancii. Alternativa - migrarea debitorilor spre creditul ipotecar - nu sta in picioare din simplul motiv ca cererea solvabila ramane firava. E greu de imaginat ca un proaspat posesor de combina frigorifica, televizor color si cuptor cu microunde mai are resurse in cazul unei eventuale prelungiri a Programului "Prima Casa". Modul in care strategii bancilor au decis sa isi mentina marjele de profit sau sa ascunda pierderile sub pres majorand, pur si simplu, dobanzile pentru debitorii bun-platnici ii va costa pe termen lung pierderea unei felii considerabile din clientela.
Cat dati pentru rascumpararea creditului cu probleme?
Potrivit Coface, un credit neperformant se poate cumpara cu 7-20% din valoarea contabila a acestuia. Bancile au inceput deja sa vanda portofolii de credite indoielnice, pe fondul inmultirii problemelor cu care se confrunta debitorii. Cum decurge relatia client rau-platnic-recuperator? Cunosc un caz in care debitorul era preluat de la o companie de telefonie mobila, pentru o suma modica (sub 100 lei). Acesta a inceput sa primeasca telefoane acasa, mai intai foarte politicoase, apoi mai vehemente si, in final, chiar amenintatoare. Telefoanele erau dublate de atentionari scrise, apoi de somatii de plata urgenta a datoriilor, in caz contrar urmand deschiderea unei actiuni in justitie. Ei bine, debitorul nostru a ales sa nu reactioneze, fie din lipsa de fonduri, fie din… curiozitate. Ce credeti ca a urmat?
O noua propunere din partea companiei de recuperare: platiti 50% din datorie si penalitati si inchidem cazul! Daca debitul respectiv fusese cumparat cu maximum 20% din valoare, va imaginati ca recuperatorul obtine un profit gras. Cazul sugereaza sa negociati la sange cu recuperatorii creantelor, pentru ca marja de profit pe care o au asigurata acestia le lasa destul spatiu de manevra.
Integral in Romania Libera
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut