Solutii pentru a nu dispera din cauza slujbei
Data publicarii: 28-09-2009 | HR/CariereDaca la serviciu cerintele va coplesesc si simtiti ca nu mai puteti, este timpul pentru o schimbare.
In judetul Alba, o femeie s-a sinucis pentru ca avea prea mult de lucru si nu mai facea fata cerintelor si presiunii angajatorului. In ultima vreme, tot mai multe persoane se plang de faptul ca nu le place postul pe care-l au, nu se mai simt bine la job ori pentru ca au un volum de munca pe care "nu-l mai pot duce". Cu toate acestea, prea putini sunt cei care aleg sa faca ceva pentru a iesi dintr-o astfel de situatie si prefera sa-si planga de mila, intr-o continua asteptare a remedierii situatiei.
"Daca tot acceptati diverse lucruri si nu schimbati nimic, veti ajunge sa cedati, din cauza suprasolicitarii", atrage atentia Romeo Cretu, senior consultant la firma de resurse umane HRD. Criza, subliniaza si psihologul Gina Gheoca, ne-a adus intr-o situatie destul de delicata. "Pe de o parte, multi angajatori profita cerand angajatilor mai mult decat pot duce. Pe de alta parte, angajatii, de frica de a nu-si pierde locul de munca, ajung sa faca diverse compromisuri care, pe termen lung, pot avea efecte negative: stres, oboseala, irascibilitate, lipsa concentrarii. Toate acestea conduc in cele din urma la performante slabe si chiar la pierderea jobului. Totodata, criza alege angajatii capabili", este de parere specialista.
Expertii in resurse umane spun ca, inainte de a trece la gasirea solutiilor efective pentru a evita disperarea, este indicat sa verificati daca sunteti pregatit, odihnit si daca stiti sa cereti ajutorul si sa comunicati. "Noptile albe ar trebui sa fie cazuri izolate. Un angajat valoros nu este unul care lucreaza pana la epuizare, ci unul care stie cum sa organizeze activitatile si sa-si sustina cu argumente punctul de vedere", spune Ioana Moholea, director executiv la compania de resurse umane Perspective Group.
Lucrul de acasa sau cu program flexibil
Una dintre solutiile pentru cei care se simt sclavii angajatorului este sa se orienteze catre domenii de activitate in care munca poate fi facuta de acasa sau cu un program flexibil si mai relaxat. "Aici pot fi nominalizate activitatile liberale, dar si fel de fel de activitati care nu necesita neaparat un angajator. Poate fi vorba despre mestesugarit, confectionare de articole artizanale, mic comert, servicii de livrare acasa ori de menaj, curatenie, baby-sitter, ingrijire batrani sau persoane bolnave. Mai sunt si activitati de vanzare a unor produse cosmetice, cresterea si ingrijirea animalelor de companie in lipsa stapanilor, paza, precum si varianta «agentii de majordomi» (sa stai la coada, sa faci cumparaturi sau sa depui acte pentru altii - n.r.). Nu este usor, dar reprezina in mod clar un debuseu, cel putin pana la gasirea unei oferte stabile", considera Sorin Faur, director de resurse umane la compania BDO Conti Audit.
Inceperea unei afaceri personale
Desi nu este accesibila oricui, aceasta solutie este totusi viabila. De fapt, multe afaceri s-au nascut din disperare. Salariile compensatorii primite la disponibilizare, economiile, imprumuturile de la familie si prieteni, vanzarea unor bunuri mai putin necesare sau creditul de la banca sunt surse de finantare pentru inceperea unei mici afaceri.
Calificarea sau recalificarea
Chiar daca multora le vine greu sa inceapa ceva de la zero, mai devreme sau mai tarziu cu totii suntem nevoiti sa ne redefinim. Unele cursuri de calificare/recalificare sunt gratuite pentru someri, altele beneficiaza de reduceri. Indiferent de situatie, reorientarea poate fi o salvare pentru o parte a persoanelor peste o anumita varsta. "Criza va trece la un moment dat, iar nevoia de personal va reveni. Cei care s-au preocupat de adaptarea la noile realitati economice vor avea mai multe sanse de angajare decat cei care au ramas la calificari inutile din punct de vedere economic", argumenteaza Sorin Faur.
Apelarea la consiliere de specialitate
In ultimul timp au aparut, timid, cabinete de consiliere personala, care, contra unor tarife mai degraba modice, sunt in masura sa-i ajute pe cei care vor un job, indiferent de varsta. Aici veti fi invatat sa va intocmiti un CV, sa va imbunatatiti imaginea si abilitatile de prezentare la interviu. "Aceste firme dispun de personal calificat si consilieri de cariera. Au conexiuni cu firme de recrutare. Unele au chiar acces la programe guvernamentale sau din fonduri europene, altele sunt in legatura si cu marii angajatori sau federatiile patronale", accentueaza Sorin Faur.
Integral in Romania Libera
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial
- Schneider Electric furnizeaza solutii de smart metering, mentenanta si cloud hosting pentru CTP
- Leul se apreciază puternic după alegerile prezidențiale: Euro coboară la 5,03 lei, dolarul sub 4,47 lei
- eJobs: 63,6% dintre angajați traversează, în prezent, o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional
- Holcim România, investiție de peste 5 mil. euro într-o linie de producție nisip de calcar în Turda
- Novotel își consolidează prezența în România printr - un nou hotel la Timișoara
- Floreasca Park atrage un nou chiriaș: Leroy Merlin a contractat aproximativ 4.000 metri pătrați în clădire, una dintre cele mai mari tranzacții de închiriere din acest an