Solutii pentru a nu dispera din cauza slujbei
Data publicarii: 28-09-2009 | HR/CariereDaca la serviciu cerintele va coplesesc si simtiti ca nu mai puteti, este timpul pentru o schimbare.
In judetul Alba, o femeie s-a sinucis pentru ca avea prea mult de lucru si nu mai facea fata cerintelor si presiunii angajatorului. In ultima vreme, tot mai multe persoane se plang de faptul ca nu le place postul pe care-l au, nu se mai simt bine la job ori pentru ca au un volum de munca pe care "nu-l mai pot duce". Cu toate acestea, prea putini sunt cei care aleg sa faca ceva pentru a iesi dintr-o astfel de situatie si prefera sa-si planga de mila, intr-o continua asteptare a remedierii situatiei.
"Daca tot acceptati diverse lucruri si nu schimbati nimic, veti ajunge sa cedati, din cauza suprasolicitarii", atrage atentia Romeo Cretu, senior consultant la firma de resurse umane HRD. Criza, subliniaza si psihologul Gina Gheoca, ne-a adus intr-o situatie destul de delicata. "Pe de o parte, multi angajatori profita cerand angajatilor mai mult decat pot duce. Pe de alta parte, angajatii, de frica de a nu-si pierde locul de munca, ajung sa faca diverse compromisuri care, pe termen lung, pot avea efecte negative: stres, oboseala, irascibilitate, lipsa concentrarii. Toate acestea conduc in cele din urma la performante slabe si chiar la pierderea jobului. Totodata, criza alege angajatii capabili", este de parere specialista.
Expertii in resurse umane spun ca, inainte de a trece la gasirea solutiilor efective pentru a evita disperarea, este indicat sa verificati daca sunteti pregatit, odihnit si daca stiti sa cereti ajutorul si sa comunicati. "Noptile albe ar trebui sa fie cazuri izolate. Un angajat valoros nu este unul care lucreaza pana la epuizare, ci unul care stie cum sa organizeze activitatile si sa-si sustina cu argumente punctul de vedere", spune Ioana Moholea, director executiv la compania de resurse umane Perspective Group.
Lucrul de acasa sau cu program flexibil
Una dintre solutiile pentru cei care se simt sclavii angajatorului este sa se orienteze catre domenii de activitate in care munca poate fi facuta de acasa sau cu un program flexibil si mai relaxat. "Aici pot fi nominalizate activitatile liberale, dar si fel de fel de activitati care nu necesita neaparat un angajator. Poate fi vorba despre mestesugarit, confectionare de articole artizanale, mic comert, servicii de livrare acasa ori de menaj, curatenie, baby-sitter, ingrijire batrani sau persoane bolnave. Mai sunt si activitati de vanzare a unor produse cosmetice, cresterea si ingrijirea animalelor de companie in lipsa stapanilor, paza, precum si varianta «agentii de majordomi» (sa stai la coada, sa faci cumparaturi sau sa depui acte pentru altii - n.r.). Nu este usor, dar reprezina in mod clar un debuseu, cel putin pana la gasirea unei oferte stabile", considera Sorin Faur, director de resurse umane la compania BDO Conti Audit.
Inceperea unei afaceri personale
Desi nu este accesibila oricui, aceasta solutie este totusi viabila. De fapt, multe afaceri s-au nascut din disperare. Salariile compensatorii primite la disponibilizare, economiile, imprumuturile de la familie si prieteni, vanzarea unor bunuri mai putin necesare sau creditul de la banca sunt surse de finantare pentru inceperea unei mici afaceri.
Calificarea sau recalificarea
Chiar daca multora le vine greu sa inceapa ceva de la zero, mai devreme sau mai tarziu cu totii suntem nevoiti sa ne redefinim. Unele cursuri de calificare/recalificare sunt gratuite pentru someri, altele beneficiaza de reduceri. Indiferent de situatie, reorientarea poate fi o salvare pentru o parte a persoanelor peste o anumita varsta. "Criza va trece la un moment dat, iar nevoia de personal va reveni. Cei care s-au preocupat de adaptarea la noile realitati economice vor avea mai multe sanse de angajare decat cei care au ramas la calificari inutile din punct de vedere economic", argumenteaza Sorin Faur.
Apelarea la consiliere de specialitate
In ultimul timp au aparut, timid, cabinete de consiliere personala, care, contra unor tarife mai degraba modice, sunt in masura sa-i ajute pe cei care vor un job, indiferent de varsta. Aici veti fi invatat sa va intocmiti un CV, sa va imbunatatiti imaginea si abilitatile de prezentare la interviu. "Aceste firme dispun de personal calificat si consilieri de cariera. Au conexiuni cu firme de recrutare. Unele au chiar acces la programe guvernamentale sau din fonduri europene, altele sunt in legatura si cu marii angajatori sau federatiile patronale", accentueaza Sorin Faur.
Integral in Romania Libera
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private