In ce poti investi 10.000 de euro

Data publicarii: 12-10-2009 | Afaceri

Afacerile deschise in franciza sunt la fel de afectate de criza ca orice alta activitate economica, in ciuda sprijinului acordat de catre francizor. Cu toate acestea, exista antreprenori care se mai incumeta sa porneasca un astfel de business. Cu o investitie initiala de 10.000 de euro, considerata una minima, acestia pot investi in deschiderea unei gogoserii cu nume consacrat, a unui magazin online, a unei agentii matrimoniale sau a unui after school.

Numai ca, pe langa costurile generate de pornirea unei afaceri, intreprinzatorul trebuie sa plateasca o serie de taxe si redevente, astfel incat o franciza nu mai pare a fi o solutie buna pe timp de criza.

Daca pana acum, rata anuala de esec al unei afaceri deschise in acest sistem era estimata la 20%, de la inceputul anului rata falimentului a atins si 80% in unele domenii, considerate cele mai profitabile in anii trecuti.

Imobiliarele si creditarea, pe butuci

Cele mai afectate francize, care pana la inceputul crizei aveau o rata de extindere anuala de peste 20 de unitati, sunt cele imobiliare, de brokeraj, de asigurari sau cele ale birourilor de creditare, a declarat pentru evz.ro directorul de programe in cadrul IMO Franchising Group, Eugen Driga.

Printre alte afaceri deschise in acest sistem si care au fost puse pe butuci de criza s-au mai numarat cele de resurse umane si recrutare, precum si cele de imbracaminte si accesorii.

"Franciza a fost zona anteprenoriala cea mai afectata de criza. Si asta pentru ca investitorii au un profil aparte: ei vor sa riste cat mai putin, iar riscul minim are costuri ridicate", precizeaza Driga, referindu-se la taxele si redeventele pe care un francizat trebuie sa le plateasca detinatorului francizei.

Start-up de 10.000 de euro
 
Chiar daca e criza, francizorul nu pare dispus sa micsoreze redeventele. Astfel ca, potrivit site-urilor de specialitate, afacerile la cheie care pot fi inchiriate cu o investitie initiala de 10.000 de euro, nu sunt multe la numar, majoritatea fiind branduri romanesti.

Pentru deschiderea unei gogoserii Dulce d'Or, antreprenorul va scoate din buzunar o taxa de franciza de 1.800 de euro, plus TVA, suma in care sunt incluse trainingul, manualul francizei si machetele pentru sigla.

Utilajul de fabricare a gogosilor se ofera in custodie, iar la sfarsitul perioadei contractuale, de patru ani, acesta intra in proprietatea francizatului.

Pe tot parcursul derularii contractului, antreprenorul va plati o redeventa lunara, in valoare de 1.000 lei, fara TVA.

O afacere online, respectiv un magazin sub sigla e-max.ro, are o taxa de intrare pe piata de 900 de euro, careia i se adauga redeventele anuale.

Integral in Evenimentul Zilei