Ce erori au facut directorii financiari in criza
Data publicarii: Astazi, 19-10-2009 | AfaceriTaierile nediferentiate de costuri, fara analize prealabile cu privire la impact, precum si lipsa de fermitate in fata directorului general, care a dus la amanarea unor decizii esentiale pe termen scurt, sunt principalele erori ale directorilor financiari din Romania, spune Thomas Gabriel, managing partner al firmei de consultanta Contrast Group.
Reducerile de costuri operate pe piata locala nu au fost luate, intotdeauna, in cunostinta de cauza, deoarece majoritatea firmelor nu dispun de sisteme de controlling financiar, care sa asigure transparenta cu privire la zonele specifice care aduc pierderi sau profit. Potrivit unui sondaj realizat in randul directorilor financiari din Romania de firma Contrast, doar 27% dintre firme au un sistem coerent de management al performantei financiare, sau de controlling. Situatia din Romania este mult diferita de cea din Austria, de exemplu, unde functia de controlling este descentralizata in 42% dintre firme, iar top managementul discuta lunar cu specialistii in controlling rapoartele financiare in circa 72% dintre firme. "Controllingul este functia care asigura transparenta cu privire la departamentele sau produsele prin care firma castiga sau pierde bani. Daca tai costurile fara sa diferentiezi in mod inteligent, iti ucizi compania pe termen lung", a declarat pentru Business Standard seful firmei austriece de consultanta strategica.
Potrivit studiului realizat de firma Contrast, circa 30% dintre companiile de pe piata romaneasca nu au niciun sistem de raportare financiara catre nivelul doi de management. De asemenea, jumatate dintre companiile romanesti nu lucreaza cu bilanturi financiare de tip P&L (profits&losts).
In opinia lui Thomas Gabriel, "riscul" trebuie sa fie busola dupa care se orienteaza orice director financiar in perioada de criza. Acesta trebuie sa inainteze pe o poteca foarte ingusta, intre doua prapastii - trebuie sa-l convinga pe directorul general sa taie la sange costurile pentru a salva firma pe termen scurt, dar, in acelasi timp, trebuie sa fie atent incat sa nu puna in pericol dezvoltarea firmei in perioada postcriza.
Indecizie la nivel de CFO
Una dintre erorile cele mai frecvente ale directorilor financiari din Romania a fost lipsa de fermitate in fata directorului general, care a dus la amanarea unor decizii esentiale pe termen scurt.
"Am vazut multe cazuri de firme care au intrat in insolventa din cauza unei reactii intarziate in taierea de costuri. In special, antreprenorii au asteptat prea mult inainte de a reduce costurile cu personalul, mai ales datorita legaturilor emotionale pe care le au cu angajatii si cu familiile acestora", spune Gabriel.
Rolul controllingului
Rolul directorilor financiari era si acela de a pune presiune asupra top managementului si a-i sugera ca trebuie sa opereze cu mai multe scenarii de dezvoltare a pietei.
In eventualitatea celui mai rau scenariu, antreprenorii erau obligati sa ia decizii drastice de reducere a costurilor cu personalul.
Potrivit sefului Contrast Group, functia de controlling ajuta la implementarea rapida a deciziilor, deoarece managementul poate sa ia hotarari pe baza unei intelegeri adanci a datelor care i se prezinta.
"Controllingul centralizeaza toate informatiile financiare necesare pentru luarea unei decizii de catre top management", spune si Kurt Weber, managing partner al firmei de consultanta Horvath&Partners Romania.
Pe piata locala de consultanta in management, pe langa cele doua firme care ofera servicii de controlling, mai activeaza americanii de la McKinsey sau A.T. Kearney, germanii de la Roland Berger sau firme cu capital autohton, dintre care se distinge Ensight Consulting.
Integral in Business Standard
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Consumer Index Romania 2025: Romanii resimt presiunea inflatiei si devin mai prudenti in consum
- Salt Bank trece de 700.000 de clienti
- Peste 80% dintre cei mai mari chiriasi din Romania platesc sub 5% din cifra de afaceri pentru ocuparea spatiilor de birouri moderne
- Gala Premiilor UNSICAR 2025 marcheaza 25 de ani de activitate ai organizatiei
- SigurantaOnline.ro: Volumul 4 din The Websters a fost lansat oficial
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii