Ce erori au facut directorii financiari in criza
Data publicarii: 19-10-2009 | AfaceriTaierile nediferentiate de costuri, fara analize prealabile cu privire la impact, precum si lipsa de fermitate in fata directorului general, care a dus la amanarea unor decizii esentiale pe termen scurt, sunt principalele erori ale directorilor financiari din Romania, spune Thomas Gabriel, managing partner al firmei de consultanta Contrast Group.
Reducerile de costuri operate pe piata locala nu au fost luate, intotdeauna, in cunostinta de cauza, deoarece majoritatea firmelor nu dispun de sisteme de controlling financiar, care sa asigure transparenta cu privire la zonele specifice care aduc pierderi sau profit. Potrivit unui sondaj realizat in randul directorilor financiari din Romania de firma Contrast, doar 27% dintre firme au un sistem coerent de management al performantei financiare, sau de controlling. Situatia din Romania este mult diferita de cea din Austria, de exemplu, unde functia de controlling este descentralizata in 42% dintre firme, iar top managementul discuta lunar cu specialistii in controlling rapoartele financiare in circa 72% dintre firme. "Controllingul este functia care asigura transparenta cu privire la departamentele sau produsele prin care firma castiga sau pierde bani. Daca tai costurile fara sa diferentiezi in mod inteligent, iti ucizi compania pe termen lung", a declarat pentru Business Standard seful firmei austriece de consultanta strategica.
Potrivit studiului realizat de firma Contrast, circa 30% dintre companiile de pe piata romaneasca nu au niciun sistem de raportare financiara catre nivelul doi de management. De asemenea, jumatate dintre companiile romanesti nu lucreaza cu bilanturi financiare de tip P&L (profits&losts).
In opinia lui Thomas Gabriel, "riscul" trebuie sa fie busola dupa care se orienteaza orice director financiar in perioada de criza. Acesta trebuie sa inainteze pe o poteca foarte ingusta, intre doua prapastii - trebuie sa-l convinga pe directorul general sa taie la sange costurile pentru a salva firma pe termen scurt, dar, in acelasi timp, trebuie sa fie atent incat sa nu puna in pericol dezvoltarea firmei in perioada postcriza.
Indecizie la nivel de CFO
Una dintre erorile cele mai frecvente ale directorilor financiari din Romania a fost lipsa de fermitate in fata directorului general, care a dus la amanarea unor decizii esentiale pe termen scurt.
"Am vazut multe cazuri de firme care au intrat in insolventa din cauza unei reactii intarziate in taierea de costuri. In special, antreprenorii au asteptat prea mult inainte de a reduce costurile cu personalul, mai ales datorita legaturilor emotionale pe care le au cu angajatii si cu familiile acestora", spune Gabriel.
Rolul controllingului
Rolul directorilor financiari era si acela de a pune presiune asupra top managementului si a-i sugera ca trebuie sa opereze cu mai multe scenarii de dezvoltare a pietei.
In eventualitatea celui mai rau scenariu, antreprenorii erau obligati sa ia decizii drastice de reducere a costurilor cu personalul.
Potrivit sefului Contrast Group, functia de controlling ajuta la implementarea rapida a deciziilor, deoarece managementul poate sa ia hotarari pe baza unei intelegeri adanci a datelor care i se prezinta.
"Controllingul centralizeaza toate informatiile financiare necesare pentru luarea unei decizii de catre top management", spune si Kurt Weber, managing partner al firmei de consultanta Horvath&Partners Romania.
Pe piata locala de consultanta in management, pe langa cele doua firme care ofera servicii de controlling, mai activeaza americanii de la McKinsey sau A.T. Kearney, germanii de la Roland Berger sau firme cu capital autohton, dintre care se distinge Ensight Consulting.
Integral in Business Standard
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private